Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 2705 ggr
vaniljkaka
8/30/15, 3:08 PM

Igår ringde jag 112 för magen

Eller om det var i förrgår? iallafall började känna att något var på gång vid sju-åttatiden på kvällen, magsmärtorna kom i intervaller, extremt ont i hela magen och ryggen, allt blev värre och värre, påminde som förlossningsvärkar, när värken var som värst skrek och/eller spydde. För att bajsa gick ju inte, vid varje värk brukar det bli sånt tryck eller kraft att jag lyckas bajsa (diarré)

höll på flera timmar och allt blev jobbigare . 

Inte första gången de här händer, händer ungefär några gånger om året. Och när det väl händer är det den värsta tiden i mitt liv. Men jag brukar ju få ut all skit ur magen som är väldigt rinnande och luktar inte som mitt bajs brukar lukta, detta luktar mycket värre, typ ruttet. 

Men den här kvällen kom det aldrig ngt bajs, låg på golvet och skrek av smärta och spydde och då jag ringde ambulansen.

Självklart kunde inte läkaren riktigt hitta problemet, har inte jag heller hittat efter massa googlande. Hon sa ngt om ibs iallafall. Fick dricka tre påsar movicol iallafall.

Så här får jag det några gånger om året och hållit på sen jag var liten och det beror inte på att jag ätit ngt speciellt spelar ingen roll om jag är förstoppad elr ej heller. Det kommer när det vill och då är det kört för mig. 

Något jag läste om och tyckte det stämde in var tarmvred. 
Känns som att läkarna inte undersöker mer  noggrannt. De tog prover som visade att allt var bra iallafall. 
Men vafan är det för fel på min mage`? sitter här och oroar mig inför nästa gång det kommer hända, även om det kanske tar några månader tills nästa attack. Vågar inte äta något.

Annons:
[LoveUnite]1
8/30/15, 3:14 PM
#1

Läkare verkar sätta IBS när de inte hittar något eller orkar inte leta. Tyvärr.

Det du har låter inte trevligt! Smärta är aldrig roligt!
Kan tyvärr inte hjälpa dig förutom att säga jag vet hur det är att ha magproblem samt smärtproblem och läkare som ej tar en på allvar.

vaniljkaka
8/30/15, 3:19 PM
#2

#1 Vad tråkigt att det ska vara så :(
Vid ibs har man väl problem nästan hela tiden? jag brukar inte ha så mkt problem, bara då detta helvettet kommer några gånger om året. 
Tarmvred gissar jag fortfarande på.

[LoveUnite]1
8/30/15, 3:26 PM
#3

Om jag förstått det rätt kan IBS komma i intervaller…
Läkare har satt IBS på mig också, jag kan få lös mage ibland men oftast i samband när jag är stressad och kan ta lång tid för det att gå över.

Kan gå månader mellan "skoven", men de satte IBS på mig när jag kom in med akut smärta i vänster buk, fick koloskopi också men där såg de inget och då sa läkaren bara att jag har IBS och att jag borde acceptera det. 🤔

Medan när jag gått till kiropraktor säger de att det kan vara en nerv som kommit i kläm eftersom smärtan kommer när jag ligger mkt på vänster sida och när jag rör på mig men slutar vid vila. Och i samband med detta har jag normal avföring.

Jag vet inte.

Det du fick kan varit tarmvred men sådant tycker jag de borde kunnat se vid ultraljud eller något….

Jag har ingen aning vad för slags smärtor man kan få vid IBS, så som jag förstod det innan var att man hade oregelbunden avföring vid ibs som kommer i skov.

vaniljkaka
8/30/15, 3:28 PM
#4

Men dom gjorde inge ultraljud, dom tog bara prover i form av sprutor. Hade velat att dom kunde kolla inuti magen och kollat vad felet var, men de kanske inte går?

OlgaMaria
8/30/15, 3:31 PM
#5

På akuten får du ingen hjälp att utreda saker som inte är akut. Så om du vill påbörja en undersökning får du kontakta vårdcentralen. Var är du i menscykeln nu?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[LoveUnite]1
8/30/15, 5:04 PM
#6

Precis som #5 säger, vårdcentralen sköter utredningen, de har de sagt på akuten till mig några gånger när jag varit inne för extrem smärta i ryggen.
- eftersom jag är under utredning hos vc kan de ej göra nåt på akuten. -

Så det bästa du kan göra är att regelbundet gå till vc, be de undersöka vad smärtan beror på så får de skicka remisser lite överallt för dig. Är en lång process men verkar bara vara den enda som finns.

Annons:
Love Lejonhuvadekaniner
#7

Mig har dem sagt att jag har IBS men dem har tagit massa prover gjort ultraljud, röntgat dem ska gå in med kamera om någon vecka:/

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Upp till toppen
Annons: