Annons:
Etiketttips-råd
Läst 2439 ggr
Carrosh
9/1/15, 12:18 AM

Hur bemöter och hanterar ni okunskap?

Jag har många, många, många gånger stött på fördomar och okunskap om mina två diagnoser (IBS och hiatusbråck), och allt som oftast kan man informera och berätta om hur det ligger till, att alla är olika och samma diagnos inte händelsevis behöver betyda att man har samma sorts problem. Men då och då stöter man ihop med någon som bestämt sig för den uppfattning de redan har, och man får höra: "du ska undvika att äta det här och det här, du ska börja med att göra så här och så här".  Kanske har de läst i en tidning om det eller har en släkting/bekant/nära vän med samma diagnos. Men "uppläxningen" är densamma.

Jag tröttnar, jag ilsknar till och ryter ifrån, men även det har jag tröttnat på att behöva göra. Jag har till slut börjat lägga dövörat till och bara låtsas som ingenting, istället för att faktiskt markera.

Min diagnos har jag inga som helst problem att prata om, jag skäms inte och jag kan absolut berätta om någon frågar, för jag är inte min diagnos, utan den är bara en liten del av mitt liv, något jag lärt mig att leva med.

Men när andra börjar diktera för mig hur jag bör leva, på ett nedvärderande sätt, det är där jag börjar få svårt att hantera situationen.

Hur gör ni? Hur bemöter ni sådana här människor? Ryter ni ifrån? Bemöter ni med tystnad? Eller har ni något annat sätt som fungerar för er? Jag misstänker att jag inte är helt ensam om att ha tröttnat på att bli uppläxad av andra om hur man ska ta hand om sin sjukdom/diagnos?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Record
9/1/15, 10:22 PM
#1

Är det en fråga eller ett svar? Kanske för gammal för att lära något nytt från annan. 😃

Sisselie
9/2/15, 9:01 AM
#2

Jag tror mer det handlar om vilken utstrålning man har generellt. När jag började lägga mig till med en kaxigare attityd slutade folk kommentera och ha åsikter om vad jag borde göra, oavsett om det handlar om kosten eller annat. Det handlar mer om att inte låta sig bli överkörd. Visar man sig osäker kommer folk att försöka att köra över en, men visar man upp en självsäkerhet och, om det behövs, brer på med en kaxig attityd, då håller de inne med sina åsikter…

Nils52
9/2/15, 10:59 AM
#3

Det bästakanske är att ta det med en klackspark, helt enkelt inte bry sig så mycket.

Vet inte så mycket om IBS, men är med på flera forum. På sidan Kolloidalt silver 2.0

var ett patientfall, där patienten blivit bättre genom att använda KS.  Sen så kan det ju vara bra att kolla om man är allergisk mot gluten. Det ställer till väldigt mycket problem.

Carrosh
9/4/15, 6:44 PM
#4

#3 Vad är KS?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: