Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 2333 ggr
Fislisa1970
2015-09-27 19:05

Orolig. Diarrér och viktminskning.

Hej.Är diagnostiserad laktosintolerant för några år sedan och är mycket känslig . För en månad sedan fick jag ändrad symtom gällande buk och avföring. Har sedan omkring haft ständiga diarrér och svullen buk vilket innebär givetvis att jag har gått ner ett antal kg. Uppsökte läkare. Fick endast anmärkning på buk och avföringshb. Resterande avföringprover kom ifredags och även dessa ua. Dock kvarstår symtomen. Har även sedan ca 10 dagar minskad aptit.Är glad om jag får i ca 4 mackor och några dl soppa. Dessutom smakar kaffet illa. Vidare utredning ska påbörjas. Känner blandade känslor inför detta då jag vet hur jobbiga dessa undersökningar är. Har även påtalat för min läkare att jag tror att mina problem är stressamage. Detta anser han inte. Vill även avsluta med att detta är första gången i mitt snart 50 åriga liv har är fysiskt sjuk. Förutom mina allergier. Ursäkta att detta blev väldigt långt!!

Annons:
Zepp
2015-09-27 19:29
#1

Jag lutar mer mot allergi!

Har du andra symptom som kan peka åt det hållet?

Rinnande ögon/näsa, blåsor i munnen, slemhosta?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kalindas
2015-09-27 20:13
#2

Har du provat att helt sluta med alla mjölkprodukter och även all gluten?
Man kan ju vara känslig mot fler saker än lactos i mjölken. 

Även om du byter kost så ska du självklart fortsätta göra en utredning, så det inte är något annat bakomliggande.
 Var det bara avföringsprov de kollade? Inte lever, njurar, sköldkörtel och bisköldkörtel mm?
Om inte så begär de proverna. Sätt lite krav på läkarna, de vill gärna spara pengar på dyra prover om de kan.
Får hoppas du kommer fram till en lösning, för självklart ska du inte behöva må så här dåligt!

/Elisa

Fislisa1970
2015-09-27 20:28
#3

Hej! Inga andra symtom . Ovanstående prover tas pga min litiummedicinering. Har själv tänkt mjölk och gluten. Det som är jobbigt är nu att aptiten minskar mer och mer. Att det sedan kommer ut efter några timmar och magont.

kalindas
2015-09-27 21:32
#4

#3
Usch, ja. :-(
Det är inte kul när magen jäklas.
Jag gick själv över till LCHF för ett tag sedan då jag inte mådde bra av socker och gluten. Mår jättebra på detta, men lite trassel med magen fortfarande. Fick tipset av att även sluta med alla mjölkprodukter. Smör var fortfarande ok.
Har gjort det i snart en vecka och mår superbra! Pigg och magen är som den ska.
Jag har aldrig haft problem med mjölk innan, men som det verkar så har det ändå funnits någon typ av irritation av den. 
Ska prova utan mjölk i en månad och se vad som händer.  :-)

Mitt tips är om du vill sluta med gluten och mjölk är att du antingen provar Paleo eller väljer LCHF, men tar bort mjölken. Då får du i dej bra och nyttig mat och det finns massor av bra tips och recept.

Hjälper inte det så får du som sagt kräva lite djupare utredning.

Här är två bra länkar.
En Paleosida där du ser vad du kan äta. Tror det även finns en del recept.
http://www.undervarttak.se/en-ravaruguide-paleo-kost/

Sen introduktionsvideo om LCHF. Det enda är att du får tänka bort mjölken. Alternativt börjar du att prova med laktosfritt och bara ta bort gluten. 
http://www.kostdoktorn.se/hur-du-ater-lchf

Håller tummarna att du får ordning på det och att det "bara" är nåt så enkelt som maten. Är ju lite konstigt att du tycker kaffet smakar annorlunda.

/Elisa

kalindas
2015-09-27 21:43
#5

När kollade din sköldkörtel senast?
Kan ju vara den som är boven i dramat. Just att du går ner i vikt.
Kan även vara stressrelaterat. Hänt nåt i ditt liv nyligen?

/Elisa

Upp till toppen
Annons: