Annons:
Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 12219 ggr
Kristina_N
2015-10-15 17:55

Antagligen IBS.... Vilken medicin hjälper?

Den senaste tiden har jag haft det väldigt stressigt och har nu fått problem med magen. Jag tror ju helt klart att detta har ett samband, och nu är jag inne i en lugnare period och börjar att känna mej lite bättre. Symptomen som jag har haft problem med är värk i övre delen av magen, svullen mage och att magen låter och knorrar och har sej.

För en vecka sedan var jag hos en läkare.  Hon klämde och kände på magen, tog en massa prover och allting har hittills sett bra ut. Tog även ett prov för att se om det är heliobacter som orsakar magkatarr (väntar på svar på detta). Läkaren sa att hittar hon inget fel så tror hon att det är IBS, för det låter mer som det än magkattarr…

Jag har provat att börja dricka laktosfri mjölk och A-filen har jag bytt ut så att även filen eller yoghurten är laktosfri. Det upplever jag som bättre.

Ett tag kunde jag inte dricka kaffe, men nu klarar jag av lite kaffe med försiktighet.

Det jobbiga är när magen börjar låta och man är bland folk. Hur hanterar ni det? Vad äter ni för att era symptom ska bli bättre. Just nu äter jag Omeprazol 20 mg två gånger / dag och det hjälper mot värken tycker jag. Men svullnaden och att magen låter har jag fortfarande problem med. Jag har även provat Novaulzid som jag tyckt har lugnat ner magen ibland. Jag vill ha något att ta när magen börjar knorra så att den lugnar ner sej, men vet inte om det finns något som hjälper mot det… Vet ni något som hjälper?

Jag väntar på provsvar från läkaren och ska se vad hon säger. Men om det är IBS, hjälper Proibs? Silicea? Iberogast? I say IBS-symptom? Annat?

Tacksam för svar!

Annons:
Sisselie
2015-10-16 08:50
#1

Var försiktig med Omeprazol om du inte har fått bekräftat att du verkligen har för mycket saltsyra. Annars är risken att du får SIBO (small intestinal bacterial owergrowth). Det har jag, och det är INTE roligt…

Har man magkatarr är det oftast för att magslemhinnan är extra känslig, inte för att man har för mycket saltsyra. Jag har haft kronisk magkatarr (dvs extremt känslig magslemhinna) sen tonåren (är 43 idag) och har precis läkt ut den med kolloidalt silver (för att ta död på ev. helicobacter) och färskpressad vitkålsjuice. Magen blev bra på en vecka! Nu kan jag t.o.m. äta apelsiner, tomater och allt möjligt starkt och surt som jag inte kunnat äta på 10 år!

Om min mage börjar låta bland folk, så låter jag den låta! Om nån får för sig att kommentera det så har det hänt att jag bett vederbörande hålla käf**n och ge f*n i att kommentera andras kroppar. Med en kaxig attityd klarar man sig betydligt bättre än om man visar sig osäker. Jag har erfarenhet av båda…

Det kan vara bra att känna till att Omeprazol slutar fungera efter ett tag, och även ger en reboundeffekt som gör det svårt att sluta med den. Jag åt det i ett år innan jag lyckade sluta. När jag slutat blev magen tåligare än den varit under tiden jag ätit det. Så den inte bara slutade fungera, den även förvärrade symptomen!

Kristina_N
2015-10-16 09:18
#2

Tack för ditt svar! Ja, jag hade tänkt att trappa ner på Omeprazolen men då sa läkaren att jag skulle dubbla den i en månad för jag hade så ont. Nu har det gått en vecka och sen när månaden har gått antar jag att jag ska trappa ner. Jag har läst att man inte bara ska sluta med Omeprazolen utan att man ska fasa ut den.  Sammanlagt tror jag att jag ätit den i ca 1,5-2 månader. Enligt det som du skriver så verkar det som magen blir bättre efter att man slutat med Omeprazolen. Kanske t o m är så att det är Omeprazolen som gör att jag fortfarande är dålig i magen? Nu har jag i alla fall en läkarkontakt och det känns bra. Jag har läst mycket positivt om Proibs och det tänkte jag prova och se om det fungerar…

Sommarek
2015-11-06 08:38
#3

ProIBS funkar bra för min del, men jag kan dock tänka mig att det är individuellt eftersom det är olika vad som sätter igång ens mage.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

fridelfina
2015-11-06 22:37
#4

Jepp det är individuellt, ProIBS funkade inte på mig! Det som funkat på mig är FODMAP, som jag lärt mig använda av en dietist. 

När jag har magkatarrssymtom gillar min mage ett par tre Rennie. Förr åt jag novalucol, men Rennie är lättare att få i sig tycker jag.

 
 

Kristina_N
2015-11-07 10:42
#5

Tack för era svar!

För två veckor sedan så slutade jag tvärt med Omeprazolen efter att ha ringt sjukvårdsupplysningen och frågat om det var ok. Jag visste ju inte till slut varför jag hade ont eller var dålig i magen och det kanske var dom som var orsaken. Proverna jag tog på vårdcentralen visade ingenting, och inte heliobacterprovet heller.

Det har varit lite upp och ner sedan jag slutade med dom, men nu börjar magen ändå kännas mer stabil. Jag fortsätter med Proibs för jag tror ändå jag har blivit bättre av dom. Jag äter även Probimage, Redugas och ibland även Gaviscon om det behövs. Förhoppningsvis är jag på rätt väg.

Äppelcidervinäger tycker jag också verkar bra. Det är inte lätt att veta vad man ska göra, utan det verkar som man får prova sej fram och se tiden an.

Sommarek
2015-11-07 20:18
#6

Ja visst ja, äppelcidervinäger! Smakar galla (enligt mig), men är bra för så gott som allt. Det har också funkat bra på min mage.   :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Nils52
2015-11-27 13:17
#7

Tips på en hemsida där Martina Johansson tar upp intressanta saker. Har skrivit boken "Beroendehjärnan" (Mekanismerna bakom socker- och matberoendet) ,en annan heter "Magstarkt"  ,Hemsida: martinajohansson.se/epigenetik-metylering-bevarar-och-lagrar-dina-gener/

[silkesnosen]
2016-01-09 16:33
#8

För mig har Iberogast varit en räddare. Fantastiskt och lugnar magen och hålllet ner gasbildningen.

thefan
2016-02-02 21:30
#9

Hej!

Hade precis samma besvär som du; att magen var svullen och aldrig kunde vara tyst. Har testat olika mediciner som hjälp för olika besvär, men just att den låter och håller på och arbetar hela tiden lyckades jag inte komma ifrån.

Nu har jag dock förmodligen hittat lösningen. Har du hört talas om FODMAP? Det innebär att man utesluter av livsmedel som innehåller vissa typer av sockerarter. Jag har ätit enligt FODMAP i en månad nu och jag kan bara säga att min mage har inte mått så här bra på flera år! Trodde aldrig att jag skulle känna så här utan mediciner igen. Googla lite på det och se om det kan vara något för dig. Om du vill ha inspiration kan du kolla in min blogg: http://annie.for.me

Hoppas det blir bra för dig!

Nils52
2016-02-04 11:01
#10

Vid all form av magproblem kunde ev.  Kolloidalt silver vara till hjälp. Det är ju bakterie-, virus-, svampdödande. Också bra att ha med på resa till sydligare länder. En annan  orsak kan vara candida. I bok i ämnet "Candida" av Peter Wilhelmsson. En hemsida på FB : Candida Cleanse Sweden.

The_pearl
2016-02-14 23:30
#11

Proibs var fantastisk mot min mage, så konstigt det var att inte ha ont alltså! 😯 Jag har också magkatarr, har haft i många år. Idag äter jag lchf, jag vrålkör inte på det, jag äter det som är bra och som magen tycker är bra mat. All pasta är borttagen från maten, allt mjöl som bröd osv. Ren mat, inte vrålfet. Utan logisk mat. Från grunden. Plötsligt läkte magen ut. Min mage är nu lugn o behaglig. Fuskar jag med pasta, eller typ pizza så säger magen ifrån. Så vår mat gör hur mycket som helst med vår hälsa! Så börja se över din mat! 😊

Upp till toppen
Annons: