Annons:
Etikettövriga-diagnoser-och-tillstånd
Läst 3973 ggr
Glorious
1/10/16, 10:19 AM

Candida

Jag tror att jag har Candida överväxt. Dock är jag så skeptisk till denna sjukdom eftersom man bara kommer in på konstiga sidor och gärna webbshoppar som försöker pracka på en massa kurer. Varför står det inte om Candida på vårdguiden och varför har man inte hört talas om den i folkmun om den nu är så vanlig? 

Känner igen mig i så många symptom. Är det något man kan söka läkare till eller är det bara självbehandling (utesluta allt socker - vad jag har hört).

Annons:
Haztparken
1/10/16, 10:30 AM
#1

Jag är med i en internationell fb grupp för kvinnor med IBD och många där talar om just candida och behandlar det. Tror du lyckas få bättre svar utomlands än i Sverige tyvärr då vi här är lite kinkiga med icke traditionella mediciner.

Glorious
1/10/16, 10:38 AM
#2

#1 Åh, du får gärna pm.a namnet på gruppen :)

Record
1/10/16, 11:36 AM
#3

Det finns massor av vederhäftiga tips på .ifokus om du söker, överst till höger i din trådstart. Om candida, och behandlingar.

AnnaFagerell
2/19/16, 7:26 AM
#4

Jag fick göra gastroskopi där man upptäckte en stor candida tillväxt. Större än läkarna någon gång sett. Blev behandlad med fluconazol i 5 veckor.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sisselie
2/20/16, 10:18 AM
#5

Tvärtom - uteslut fettet istället! Det är en myt att det är socker som orsakar candida - det är fettet.

"The way to beat candida is simple: you have to understand that candida is an issue that comes from eating too much fat, not too much sugar. When we eat too much fat, that excess fat in the bloodstream diminishes insulin sensitivity, so sugar isn’t carried out as fast as it should to the cells. It accumulates in the bloodstream, feeding the candida yeast that is naturally present there. The candida then proliferates to “eat up” the excess sugar. The answer isn’t to consume less sugar, or to try to kill the candida — but to go at the root of the problem, that is, to consume less fat."

http://www.fredericpatenaude.com/articles/candida.html

Om du googlar på t ex "80/10/10 candida" så får du upp hur många träffar som helst om personer som blivit av med sin candida på några veckor. Verkligen blivit av med den alltså, inte bara symptomlindring, som man får efter flera år på den vanliga candidadieten.

Jag har nyligen insett att jag har candida, och jag har börjat äta enligt 80/10/10 raw vegan (dvs bara färsk frukt och gröna bladgrönsaker) för en dryg vecka sen. Det är för tidigt att säga nånting om candidan, men jag mår oerhört mycket bättre än jag gjorde förut. Mycket piggare, hjärndimman är borta,  muskelvärken är mycket lindrigare, osv.

Trött-Tim
2/20/16, 11:00 AM
#6

#4 AnnaFagerell 

Om jag får fråga, vart gjorde du din gastroskopi och vilken läkare uppmärksammade din candida? Var helt säker på att svenska vården förtränger detta.

Jag har hört både det ena och andra inom vården om just detta. En välkänd gastroläkare skrattade mig rakt upp i ansiktet och sa först att det inte existerar i tarmen och undrade om jag läst expressen/aftonbladets kvällsbilaga, dock lite senare under samma samtal sa hon att det kan ske i cancerpatienter med då nedsatt immunförsvar..  ehrm. 

En sak som är spännande är att jag har en läkare med ursprung från Polen, hon har sett det med egna ögon i mikroskop. Blodprovet kom från hennes barn som har haft problem med magen och hälsan, efter detta kunde dom inleda rätt behandling och deras magar blev då bättre.

Annons:
AnnaFagerell
2/20/16, 11:13 AM
#7

#5 mkt intressant! #6 fick gjort Gastro i Ystad. Kan kolla upp läkarens namn senare när jag har tid gå in på 1177 på min journal. Hon var mkt duktig och sa att det var det värsta hon sett. Kan säkert stämma med cancer. Ska kollas med koloskopi. 😔 Men man tog biopsi i magsäcken å det såg bra ut

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
2/20/16, 11:19 AM
#8

#6 ska kanske nämna att jag har dåligt immunförsvar pga reumatiska sjukdomar och jag får medicin som är imunsänkande

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Trött-Tim
2/20/16, 12:02 PM
#9

#7 / #8 AnnaFagerell

Oj va snabbt du svarade, tack! :)

Har du blivit av med din candida, och vad gav det för resultat?

Kan nämna att jag själv har ett dåligt immunförsvar, och även autoimmuna sjukdomar som blivit värre och även symptomer av fler dyker upp till och från. Med en halvdan mage som blivit värre under hela livet som ganska säkert beror på dels felaktig kost, en bortopererad blindtarm och en hel del antibiotika. Tillslut blev en insatt methotrexate-behandling nådastöten för min mage/hälsa, nu är symptomerna så många och mer och mer blir tyvärr förstört i min kropp. 

Ganska säkert är dysbios mitt problem och därför är jag intresserad av candidabehandlingar.

AnnaFagerell
2/20/16, 5:07 PM
#10

#9 man hittade ett diafragmabråck på mig också vid Gastro och det spökar en hel del. Om jag är av med svampen kan jag inte svara på. Har mer problem än någonsin med magen och ska in på koloskopi. Jag tar metoject dvs MTX varje vecka och går på sjukhuset och får biologiska i dropp. En del dagar är magen ganska okej, andra dagar helt värdelöst. Jag kan inte äta stekt mat, rött kött, gluten eller mjölkprodukter. Ska bli intressant att se om svampen är kvar vid koloskopin. När jag fick behandling var avföringen slemmig och vit/grå då svampen kom ut. Riktigt äckligt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: