Annons:
Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 4685 ggr
Jaguar_
2016-01-31 20:24

IBS fuckar upp

Hej hej på er!

Jag har haft min IBS ett tag, men har fortfarande problem att veta hur jag ska göra när den fuckar upp helt. Det är liksom olika från olika gånger. Först kanske de funkar med välling och nästa gång gör det ingen skillnad alls.

Just nu har jag problem med att tömma som jag ska och det är pluttar. Min fråga till er är hur gör ni när det går såhär. Vad ska jag göra för att få det att fungera igen?

Äta fibrer sägs vara bra men samtidigt dåligt för en IBS tarm, så just nu vågar jag inte detta. Dricka mycket vatten? Äta typ plommon funkar inte på mig. Ärtsoppa funkar inte. Bruna bönor nuhnuh. Allt det där vanliga människor blir dåliga av fungerar inte. Pepparkaksdeg brukar göra susen oftast, men de säljs inte mer. Göra egen kan ju kanske fungera, men finns det några andra tips där ute än de lilla jag har att komma med? Pepparkaksdeg är ju inte de roligaste att trycka i sig några hundratals gånger om året.

Skulle bli tacksam till tusen att få tips som fungerar!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Jaguar_
2016-01-31 20:29
#1

Läste på forumet i en annan  tråd om c-vitminpulver och vatten på tom mage. Kan detta fungera på en IBS tarm också?

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Aleya
2016-01-31 20:33
#2

ska ffinnas nå droppar på apoteker för just ibs. minns ej vad dom heter dock. men fråga

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lia
2016-01-31 20:33
#3

On du behöver fibrer är det bättre med fiberrika grönsaker än tex grovt bröd. Och drick som du säger mycket vatten! Jag har själv IBS-D (alltid bara diarré) så jag har inte fler tips på ditt fall tyvärr. Hoppas det blir bättre!

oddahviing
2016-01-31 20:39
#4

Frukt i mängder och triphala pulver.

'-Headlights on the highway-'

Jaguar_
2016-01-31 20:40
#5

#2 Tack tack! Ska till apoteket imån så kan ju fråga då.

#3 hm i wish i had yours! haha min kropp ha alltid lekt kanin 😛 tyvärr.

Hittade detta:

http://www.svenskhalsokost.se/produkter/huskfibre

Ha någon testat?

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

oddahviing
2016-01-31 20:44
#6

#5 Du kan lika gärna köpa psylliumfröskal i mataffären mycket renare, titta på ingredienserna för huskfibre: psylliumfröskal (Ispaghula HUSK), socker, citronsyra (surhetsreglerande medel), citronarom, natriumsackarin (sötningsmedel).

Och jag testade det när jag hade problem med magen, ibland kan det göra magen hårdare, men psyllium är bra för fibrer och dra ut orenheter.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Lia
2016-01-31 20:45
#7

#5 Kan säga detsamma :-P De få gånger jag är förstoppad eller som du är jag glad, för då bränner jag inte mig på den starka syran av diarrén haha! Jag tror man önskar att få det man inte har för att slippa sitt helvete. Men jag tror skiten är på ett ut.

starhawk
2016-01-31 20:47
#8

#0: Har också IBS, typ 1. Jag hade också den där inställningen en gång i tiden, inga mediciner utan käk som gör en lös i magen, men det fungerar tyvärr inte! Numera kör jag med Movicol (eller en av dess kloner Moxalole t. ex. den smakar bäst). En påse om dagen och jag kan leva som vanligt! 

Fibrer har jag erfarenhet av och minnen! två rejäla ärr i ändtarmsöppningen, först gav dom mig en normaldos fibrer som inte gjorde någon nytta, då ökade dom den till det dubbla varvid ändtarmsöppningen sprack! Två gånger!Men jag upptäckte att medlet dom gav mig under läkningsprocessen fungerade utmärkt så jag struntade i fibrerna och det fungerade, men medlet gav tillvänjning så jag fick öka dosen vartefter. Doktorn tyckte inte det intaget lät bra så han satte mig på Movicolen istället och den har jag använt i åtskilliga år nu och den ger ingen tillvänjning 👍

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Jaguar_
2016-01-31 20:51
#9

#4 ah det verkar ju vara något bra! Gillar när det är mer naturligt :)

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

oddahviing
2016-01-31 20:51
#10

#8 vad för fibrer fick du?

'-Headlights on the highway-'

Jaguar_
2016-01-31 20:55
#11

#8 Tack för tipset. Vill gärna ha något snabbt denna gången då jag haft det ett tag. :) Movicol går att köpa i affären va eller är det apoteket?

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
2016-01-31 20:58
#12

Och hur får man reda på vilken typ man har???

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

starhawk
2016-01-31 20:59
#13

#10: Det var Inolaxol om jag minns rätt, men har även upptäckt att fiberrika livsmedel skall jag akta mig för , har läst "the fiber menace" och dom förklaringar som ges där stämmer bra med dom besvär jag hade och får om jag trycker i mig fiberrika saker. En intressant upplysning i boken är att man trots åratal av forskning inte hittat något hälsosamt med fibrer, bara ett svagt samband mellan Psylliumfröskal och tarmcancer hos kvinnor. Men fibrer är ju så nyttiga tutas det jämnt om, ett bra bevis på att om man ständigt upprepar en uppgift så tror folk snart att det är sanning.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Jaguar_
2016-01-31 21:13
#14

Jag tror jag är likadan med fiber. Så jag håller mig undan det just nu. Ska prata med min doktor om detta imån tror jag men ville ha tips från de som verkligen lever med det. Det ger mer än att fråga en random läkare om saken.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
2016-01-31 22:07
#16

Tack! Ja Typ 1 är jag. 😎

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

starhawk
2016-02-01 20:36
#17

#11: Movicol går att köpa på apoteket, det är receptfritt men dom stora förpackningarna (mer än 50 påsar) måste man ha recept för.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Jaguar_
2016-02-02 08:43
#18

Fick inget recept. Han frågade mest om jag haft utredning på det. Det var mest fokus på de jag var där för….men jag gick inom apoteket och kollade efter droppar. Hittade 2 sorter och valde ProIBS som är som brustabletter. Smakar lite som man har spätt ut en citronsaft med för mycket vatten 😛 Har numera druckit 2 glas. En igår kväll och en nu idag på morgonen. Få se om et fungerar.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

thefan
2016-02-02 21:24
#19

Hej!

Känner igen mig precis i det du skriver. Hade problem i ca 2 år och fattade verkligen inte över huvud taget vad som utlöste problemen. Jag fick utskrivet Laxido och Dimetikon Meda mot gaser och uppkördhet, vilka hjälpte väldigt bra och kan rekommendera dessa som en alternativ lösning.

Jag kände dock att jag inte ville leva på medicin för resten av livet, och när jag för andra gången fick diagnosen IBS blev jag hänvisad till en dietist som introducerade kosthållningen FODMAP.  Jag trodde aldrig att något sånt här skulle funka, men jag mår så mycket bättre! Har ätit enligt detta i en månad precis idag, och har inte tagit medicin under den senaste månaden heller. Har inte mått så här bra i magen (utan medicin) på 2 år.

Det är en ganska stor omställning, men det är absolut värt det. Tycker du ska prova FODMAP i ett par veckor i alla fall, för att se om du märker någon förbättring. Helst ska man rådgöra med en dietist, men du kan ju prova lite själv först för att se om det funkar för dig. Googla på vilken sorts mat du kan äta, det finns listor på nätet. Har även bloggat om pepp och recept för dem som vill börja, eker redan äter enligt FODMAP. Du kan ju kolla in där för inspiration:   http://annie.for.me    :)

Hoppas det blir bättre för dig, lycka till!

Jaguar_
2016-02-03 11:52
#20

#19 Oj tack! Detta låter spännande och mycket att lära sig! Ska allt testa detta. Finns det böcker med recept och sånt med tro? Det skulle ju underlätta än att sitta vid dator varje gång man ska krubba 😛

Jag ha inte kommit igång än…Inne på 4e dagen du 😕 Jag fruktar förstoppning….😭 Har haft lite sekund smärta i de regioner jag brukar få symptom om det är kramp på g eller om något är fel. Dricker citrondrickan jag köpte nu och är inne på 4e glaset utan förbättring. De kanske tar lite tid innan de kommer igång…

Så trött på strulig IBS!!!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
thefan
2016-02-03 17:06
#21

Ja absolut, det finns det! ibsfri.se har mycket fakta och böcker till exempel :)

Själv har jag googlat mycket och läst på PÅLITLIGA sidor. Om det inte blir bättre föreslår jag att du kontaktar vårdcentralen, de kanske kan hänvisa dig till en dietist om det är det som behövs. Lycka till! :)

Jaguar_
2016-02-03 19:51
#22

Vilken bra sida! :) Ska läsa på mer där och roligt köpa in böckerna de har så man kan börja nånstans. Tack för tipset!🙂

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Love Lejonhuvadekaniner
2016-02-19 21:34
#23

Inolaxol är bra tycker jag:) Det gör att bajset håller en jämnare konsistens. Sen chiafrön är jätte bra funkar alltid för mig men det ör ju olika:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Lia
2016-02-20 00:50
#24

Nu finns det en sajt för detta, kolla min signatur :)

Jaguar_
2016-02-20 09:06
#25

tack alla ni är för gulliga! Jag har sakta men säkert börjat komma igång. Vet inte om de var brustabletten som gjorde det men de känns mer som att det var kroppen sj som satte igång utan dennes hjälp. Ska ta upp med min läkare om detta när jag träffar han igen och se vad han säger.

Fodmaps har jag numera appar på och försöker mitt bästa med hjälp av dom att välja vad jag ska äta och köpa. De tråkigaste med fodmap är ju att man inte få äta ljus choklad :( och bara mörk bläh…men men kan väl offra detta. Känns lite som åtminstone 1 gång i månaden kan jag väl få en ljus chokladbit? hahaha :D annars gillar jag ideén och kommer gå på den. Ska hålla i tanke all er medicinering mot IBS med ifa jag fastnar igen.

Tack för er snabba respons och att ni delar med er! Det hjälper inte bara mig men många andra med.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Trött-Tim
2016-02-20 11:23
#26

Börja med att utesluta allt onödigt om du kan, alltså godis, alkohol, tuggummin osv. Försök äta mindre kolhydrater ett tag och se vad som händer, pröva även att dra ner på spannmål och mjölkprodukter. 

Psyllium som nämnts är en mycket bra idé, även dricka ca en matsked linfröolja varje morgon kan hjälpa då det smörjer mm.

Detta är saker som hjälpt mig en hel del, tyvärr kanske det var dumt i mitt fall då det verkar som jag inte kommer få ta del av en behandling som med största sannolikhet skulle hjälpa mig att bli frisk.

Alla är olika så det är ju svårt att säga vad just du ska göra men testa tips som du fått, och försök vara konsekvent.

Lycka till!

Trött-Tim
2016-02-20 11:25
#27

En sak till!

Drick mycket vatten, och försök ge dig ut och gå mycket det hjälper magen!

Annons:
Jaguar_
2016-02-20 16:53
#28

Ja just det. Mycket vatten var det ja. Promenad ja det har jag allt fått idag med allt springande.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

thefan
2016-02-29 21:23
#29

Vet inte hur intresserad du är av att läsa blogg om IBS och recept enligt FODMAP, men den förra jag länkade har flyttat till http://anniesfodmap.for.me så du vet! :)

Jaguar_
2016-02-29 21:53
#30

#29 Tack för infon! Jag håller på och läser på och ha även 2 appar på min mobil med fodmaps :) Ska även be doktorn imån om att få möta en dietist.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: