Annons:
Etikettsjukvård-operationer
Läst 5580 ggr
AnnaFagerell
2016-02-19 07:23

Koloskopi

Undrar om någon vänlig människa kan tala om för mig hur en koloskopi går till? Ska snart få det gjort och känner mig lite nervös. Har gjort gastroskopi och undrar om det finns jämförelser? Ligget man på mage? På sidan? Har ni fått lugnande? Till mig sa dom att med mina bekymmer behövs lugnande då mina tarmar nog behöver det. Man får tydligen svar på en gång?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Farwuq
2016-02-19 07:42
#1

En sjukgymnast till mig genomgick det för en tid sedan. hon sade att hon låg på sidan och sedan förde de upp instrumentet. Det tog lite tid för att det var snårigt och leta sig runt hörnen.
Om du ringer in och förklarar att du är orolig så ger de dig säkert något lugnande; så gör åtminstone vid magnetröntgen.
Ring och fråga, det är bättre än gå och vara orolig.
Glöm inte att du ska vara fastande d.f.a. tarmen ska vara tömd.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

AnnaFagerell
2016-02-19 07:55
#2

#1 man ska vara mer än fastande 😃 Har fått medicin man ska börja dricka dagen innan för att spola igenom allt. Instruktioner om vad man ska äta å inte tre dagar innan. Jag är mer orolig för att de ska ge mig nåt lugnande för det vill jag inte ha. Som jag skrev ovan så har jag pratat med dem

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
2016-02-19 07:56
#3

Magnetröntgen har kag aldrig fått lugnande för. Inte för gastroskopi eller andra undersökningar heller för den delen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sundaychild
2016-02-19 09:34
#4

Jag har gjort både gastroskopi och koloskopi. Åtminstone för min del var koloskopin "piece of cake" jämfört med gastroskopin. Det värsta var förberedelserna, man sköljer ju verkligen ur tarmarna så det är som en värre magsjuka… fick springa på toa konstant i några timmar. Själva undersökningen gick snabbt och enkelt, men det beror väl ganska mycket på hurdan tarm man har, ibland kan väl "krökarna" vara lite besvärliga.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

AnnaFagerell
2016-02-19 19:13
#5

#4 mitt liv består av toabesök så jag antar att det blir som vanligt då ☺️ Tråkigt att du också behövt båda undersökningarna men jag undrar, gjorde det ont när de blåste in luft så som dom gjorde på gastron? På mig spände dom upp hela magen med luft och det tyckte jag var hemskt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sundaychild
2016-02-19 19:42
#6

Njae, lite som magknip ibland, men det var inte så farligt. Men efter undersökningen skulle ju all den där luften ut därifrån, det var ju kanske inte så kul… 🥵😮

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
AnnaFagerell
2016-02-19 20:35
#7

#6 jag förstår 😃 Tack för info 😉 Blir man inte väldigt hungrig? Jag har tid på em och undrar om jag inte kommer dö av hunger

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sundaychild
2016-02-19 20:56
#8

Nä, du dör nog inte. Vare sig av undersökningen eller av hunger 😉

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

AnnaFagerell
2016-03-01 21:32
#9

Fick gjort detta idag och det var det värsta jag varit med om i mitt liv. Har ändå förr tre barn och har kronisk smärta i hela kroppen i 20 år men fy helvete alltså! Efter 30 min var läkaren bara 1/3 på väg och fick avbryta undersökningen. Då skakade jag och grät å hade fruktansvärt ont. Läkaren sa att min tarm var veckad mer än andra och därför behövde slätas ut med mer luft, därav smärtan. Fick 5 mg morfin men det hjälpte inte å han var rädd att förstöra min tarm. Ev ska dom prova igen under narkos.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sundaychild
2016-03-02 09:34
#10

Oj nej, så olika det kan vara. Min tarm var tydligen rak som ett rör, hela undersökningen tog 15 min. Usch då, det är inte lätt att vara sjuk!! Styrkekramar ❤️!!

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Farwuq
2016-03-02 16:34
#11

Usch, fy.
🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

grandma
2016-03-02 19:57
#12

Om du måste göra om det så rekommenderar jag en väldigt lätt sövning. Har också en massa krökar i tarmen så det gör fruktansvärt ont. Jag tar alltid det både vid gastroskopi  och koloskopi.  Har kunnat gå hem ca en timme efter undersökning,

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

[LoveUnite]1
2016-03-02 21:03
#13

Bra att du får gå under narkos, men hemskt att du fick uppleva den hemska smärtan.

Jag hade också hemskt ont, skrek, jag slog till och med den ena läkaren (är 2 där) till slut så gav dem mig lugnande och morfin in i armen men neeeej, lugnare blev jag men fan vad ont!

När de drog ur slangen var det inga problem. Sedan var jag lite hög ett tag efter =S

Nej, efter den gången litar jag aldrig mer på en läkare som säger "det kan kännas obehagligt men det gör inte ont".

Får jag några fler sådana slang undersökningar ska jag kräva narkos.

Annons:
AnnaFagerell
2016-03-02 21:45
#14

Läkaren sa innan att det skulle göra ont och kanske mer på mig som har så stora tarmproblem. Aja tänkte jag, ge mig lite morfin så kör vi. Men jag avbröt inte utan det gjorde doktorn. Hoppas att proverna visar problemet så jag slipper sövas

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Urhasten
2016-03-08 09:03
#15

Jag har gjort undersökningen två gånger. Båda gångerna "vaknade jag upp" ur lugnande på grund av smärta. Jag skrek och grät tydligen, själv minns jag inte allt. De fick avbryta vid båda undersökningstillfällena. Jag vart kallad till en tredje undersökning, men den sköt jag på tills de helt enkelt avbokade 🥶

Om jag ska göra den igen, kommer jag kräva att de söver mig. Vägrar uppleva den smärta igen!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

AnnaFagerell
2016-03-08 09:19
#16

#15 men vad jag förstår är du diagnosticerad UC? Hur ställdes denna diagnos?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Urhasten
2016-03-08 09:38
#17

#16 Du förstår rätt. 

Utredningen började sommaren 2011 eftersom jag hade under sommaren börjat få mer och mer "ont i magen". Då visste jag knappt att tarmarna kunde göra ont. Det var ju egentligen i buken, hela mag- och tarmsystemet som gjorde ont. Hade ont en gång i månaden, till att det gjorde ont en gång i veckan, till en gång varje dag, till flera gånger varje dag. Till att jag hade blod i avföring, diarré och kolikanfall (buksmärtor och förstoppning som krampar i hela kroppen, som efter 30 min-2 tim, släppte och jag fick springa på toan). Det stegrade sig och vi sökte till VC. Åkte in till akuten vid något tillfälle för att jag hade så ont.

Värt att nämna är ju att jag alltid har haft problem med magen, utan att något har gjorts åt det. Även ont som litet barn och haft lite allmänt problem.

Man märkte även vissa samband med att jag vart bättre med IBS-kost, så att säga. 

De skickade mig hit och dit till olika läkare, sjuksköterskor, etc. Någon på VC sade att det är magkatarr, personal på akuten sade "Magkatarr? Det är bara ett slangord och finns egentligen inget som är 'magkatarr'". Haha, alla var så oense så det var sjukt. Någon försökte tvinga på mig att jag skulle äta örter och tjosan, men det var ju raka motsatsen till bra. "Din mage behöver aktivitet!" - ledde till överansträngd tarmkanal och ännu mer blodig avföring. 

Jag minns hela utredningen som traumatisk och nervös.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

AnnaFagerell
2016-03-08 10:26
#18

Vad får du för behandling idag? Kunde man se nåt på den lilla koloskopi man gjorde?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Urhasten
2016-03-08 10:35
#19

#18 Ja, det gick att se något på undersökningar - en sårig och blödande slemhinna i tarmen. Främst vänster sida och ändtarmskanalen. 

Jag tar Asacol 4 st tabletter/dag och under skov är det kortison lokalbehandling hittills. Läkarna har dock funderat på nu om jag kanske behöver gå upp till 6 st/dag i dos för att jag har haft skovanfall så ofta och tätt inpå varandra.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

AnnaFagerell
2016-03-08 12:34
#20

Okej, tack för info. Jag får avvakta mina biopsier. Ta hand om dig!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Haztparken
2016-04-07 23:39
#21

Hur har det gått för dig?

AnnaFagerell
2016-04-08 09:35
#22

Inte så bra. Gått ner 10 kg. Väger nu 49kg till lina 165cm. Har problem äta. Fått utskrivet näringsdryck. Väntar på provsvar och vidare utredning. Tur man inte är dödligt sjuk för då hade man hunnit avlida innan man fått reda på nåt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: