Annons:
Etiketttips-råd
Läst 4936 ggr
Anonym
Anonym
2016-06-02 22:49

Uppblåst mage samt magsmärtor?

Funderar på vad min kropp håller på med. Blir så trött på att ständigt springa runt och känna mig uppblåst. Får smärtor i magen titt som tätt. Kan inte riktigt avgöra vart. Stickningar / huggningar i området vid livmodern. Men negativt grav test. Har varit såhär över 2 månader nu. Och de blir inte bättre. Tänkte om kroppen försökte återhämta sig efter hormonspiralen som den försökte skicka ut. Men de blir som sagt inte bättre. Har väldigt dålig erfarenhet av sjukvården. Är van att åka in sitta flera timmar för att sen gå därifrån och fortfarande inte veta vad som är fel. Så jag åker gärna inte in om de inte är akut. 1177 kommer inte ens på tal att ringa för där är dem så jäkla snäsiga och har då aldrig kommit med något vettigt när jag ringt. Onödigt att ringa när de enda svar man får är "ring vårdcentralen eller åk in till akuten" de kan jag då berätta för mig själv. Tänker inte sitta i telefonkö för att få höra det. Men frågan är , de finns ju så mycket sjukdomar och grejer som kan bråka med magen. Är de någon här som känner igen detta? Jag ser väldigt uppblåst ut och är spänd som sjutton över hela magen när de väl kommer. Och eftersom jag fött barn en gång så har jag gott om uttöjt skin vid magen så jag ser gravid ut till och med… Illamående som kommer och går. Har magkatarr sen graviditeten (2014). Halsbränna på köpet av det. Inte gasig eller förstoppad heller. Snarare ganska mjuk i magen. (Behagligt med andra ord). Har haft problem med en tarm sen graviditeten. Läkaren skylde då på att den arbetade ojämt. Uppblåstheten kommer redan uppe mellan revbenen och ner över hela magen. Hoppas någon har någon idé i alla fall :( så less på detta nu!

Annons:
Sindri
2016-06-02 22:56
#1

Glutenintolerant
Laktosintolerant
Reflux
För mycket saltsyra
För litet saltsyra

Googla på dessa tillstånd och se vad för andra symptom du hittar som stämmer.

Tror mest på någon intolerans. Prova att utesluta ALL sorts mjöl och mjölmat ett par veckor. Blir det bättre är det glutenintolerans.

Annars prova att utesluta ALLA sorts mjölkprodukter med laktos. Blir det bättre är det laktosintolerans.

Anonym
Anonym
2016-06-02 23:00
#2

Gluten kan de komma när som helst i livet? Laktos hade jag problem med som gravid men de gick över. Så frågan är om de är återfall av de då? Men brukar man inte bli vådligt gasig av det?

Anonym
Anonym
2016-06-02 23:20
#3

Läste på en sida nu att låg saltsyra hade kombination med magkatarr och sköldkörteln var också inblandad i tarm systemet. Så nu blev de knepigare.

Sindri
2016-06-03 06:49
#4

Tror inte att gluten "kommer" helt plötsligt. Våra kroppar är inte gjorda för gluten. Men de kan tåla det mer eller mindre, tills de inte gör det längre. Man behöver inte bli direkt sjuk av det. Själv slutade jag för några år sedan och plötsligt försvann förkylningsastma, sömnproblem, blodsockersvängningar, frusenhet mm som jag aldrig satte ihop som beroende på en sak. Hade egentligen många problem som hör ihop med sköldkörteln, men var inte allvarligt sjuk.

Ja, tarmsystemet har ju visat sig vara mycket viktigare än man trott.
Det är väldigt komplicerat allting och svårt att ge råd.
Sköldkörteln har ju med hormoner att göra, under en graviditet händer mycket med hormoner.

Skolmedicinen är inte alltid uppdaterad om det här med tarmsystemet, men om du googlar kan du hitta mycket. Själv har jag lärt mig mycket genom boken Charmen med tarmen, det finns också en som heter Matsmart som handlar om liknande saker.

Man får snirkla och prova sig fram till det som ens kropp gillar bäst.

Anonym
Anonym
2016-06-03 08:37
#5

Ja vi har problem med både magkatarr och sködkörteln i våran släkt. Har kollat upp sköldkörteln tidigare men då var de inget problem med den. Men de var innan jag var gravid så de är väl kanske dags igen nu. Får försöka tjata hål i huvudet på vårdcentralen till att börja med. :/ hatar de där idioterna där. Lyssnar inte ens på vad man säger. :/

Sindri
2016-06-03 14:45
#6

Var påläst innan du ringer och bokar provtagning. Jag kan inte exakt hur det är, men de tar oftast ett prov där man ser hur mycket av något det finns i blodet.

Ligger nivåerna inom deras gränser är det bra, tycker de. MEN, man kanske har brist på något annat som gör att kroppen inte kan tillgodogöra sig det.

Kan som sagt var inte mycket om detta, så du får leta dig fram på nätet.

På Kolhydrater i fokus finns många med sköldkörtelbesvär, du akn börja med att läsa där, för dät finns mycket samlad kunskap.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7144cdb9cb46223905aa36-paborjat-hypotyreosundersokning?4d712529b9cb46214104889d-1

Annons:
Anonym
Anonym
2016-06-16 21:44
#7

Ringde och bokade tid för säkert 1 vecka sedan. Fick tid den 21:a.. Idag vaknade jag Med smärtor i magen. Så de verkar inte vekar inte bero på något jag äter.. De är något annat. Pratade med brorsans fästmö och hon var inställd på sköldkörteln. Speciellt med tanke på att jag har ont i lederna stund om också. Samt depression och ångest. Fick även höra att vi har reumatism i släkten också. Var ju precis de man behövde höra.. Depression i flera generationer, sköldkörteln flera generation, bröstcancer, blodcancer, tarmcancer, diabetes och ja hela jäkla alfabetet med sjukdomar.. Tack för den! :'(

Upp till toppen
Annons: