Annons:
Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 8513 ggr
JohannaEkroth
10/13/16, 1:41 PM

ProIBS botade min IBS

Jag är disgnosticerad med IBS. Har haft IBS sedan jag var 10-11 år. Är idag 35. Var troligen en svår magsjuka som startade det. 

Jag är ordentligt genomgången med allt. Röntgen, kameror, mediciner. You name it. Hade typ accepterat diagnosen och "lärt" mig leva med detta handikapp att alltid behöva veta vart man har en toalett och alltid vara beredd på att få ursäkta sig och gå ifrån middagsbordet, särskilt på bjudningar. Att missa en massa tillställningar och jobb och studier p.g.a. magen. Att alltid må dåligt. Illamående, ont i magen, diarréer, smärtor, frossa, kallsvettningar.

Tills jag sprang på ProIBS på apoteket. Jag är sedan 2 månader tillbaka helt bra. Nej, jag skojar inte. Helt bra! Jag dricker pulvret morgon och kväll. För 318 kr i månaden är jag helt frisk! Ville bara tipsa. 

"PROIBS innehåller ett växtextrakt benämnt AVH200® som bland annat genomgått en randomiserad placebostudie vid Sahlgrenska sjukhuset*. Besvären hos vuxna personer med diagnosticerad IBSförbättrades klart när kosten kompletterades med AVH200 jämfört med placebo. Främst såg man minskade problem av obehag och den upplevda känslan av uppblåsthet då kosten kompletterades med AVH200. PROIBS ses som ett lovande alternativ förkostbehandling av personer med IBS."

Finns på apotea.se för 159 kr förpackningen. Jag har precis fixat prenumeration så jag får hem två förpackningar utan fraktavgist för 318 kr i månaden.

Kan tillägga att jag äter fortfarande laktosfritt.

❤️

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Wony
10/20/16, 11:40 AM
#1

Härligt att det fungerade för dig! För mig fungerade inte ProIBS alls, allt blev värre och jag kunde bokstavligt talat inte längre lämna huset, jag bodde nästan inne på toaletten under en hel vecka  innan jag fick nog och gav upp.. Men olika saker fungerar ju på olika människor!

VampireGirlElvira
11/4/16, 4:28 PM
#2

För mig fungerade det inte heller och jag har provat på en massa olika probiotokor och sånt. Men vad skönt att det fungerade för dig! :D Jag är avis! Det är synd att sånt inte fungerar hos alla.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

sefid_barfii
7/5/17, 11:18 PM
#3

Vet nån om Prescript assist tabl.? Funkar det?

sefid_barfii
7/5/17, 11:24 PM
#4

Hej! Jag har chron. Skulle verkligen behöva lite insperation med matlagning såsom recepter, Vad är ok och äta och tips. Mängd Produktnamn osv. Finns det nåt app/ hemsidor som Ni kan tipsa om? Mvh

Farsonen
8/31/17, 12:15 PM
#5

Skadlig Bakterieflora bakom de flesta störningar

Det är belagt i massor av studier på senare tid, man t.o.m. transplanterar avföring mellan personer. Detta för att rätta till just mikrofloran nere i grovtarmen. Men man kan enkelt avgifta o återställa den rätta mikrofloran med Prebiotika, det görs i andra länder sedan 50 år. Frukltooligosackarider i Inulin gör just detta. Blir favoritföda för alla de goda stammarna nere i grovtarmen. Dessa tillväxer o tränger ut dem som avger skadliga ämnen, bildar skyddande slemskikt mot tarmväggarna mot irriterande ämnen. Under en kur så avlastas dessa o återhämtar sig. Här är referenser från användare: Crohns, UC, IBS, IBD  m.fl störningar

Efter en kur 25 dagar, kan man sedan underhålla med ett par tabletter några ggr i veckan.

http://www.aktivsyn.se/referenser.html

http://www.aktivsyn.se/Prebiotika.html

Här hittar NI Topinulin Aktiv :

http://www.aktivsyn.se/men_prod.html   Skickas med brevpost, faktura 14 dagar medföljer.

PhotoKenneth
11/29/17, 1:58 PM
#6

Tack vare hemorrojder har jag börjat få ordning på min IBS-mage (magkatarr i folkmun än hos vissa), alltså känslig mage enklast uttryckt, som jag lidit av i princip hela mitt vuxna liv. Förstoppning, diarré, magont och gaser m.m. Först när förstoppningen ställde till så jag fick en jobbig hemorrojd började jag ta i tu med magen och ställa om till en mer bra "miljö" för min mage. Började med dessa steg:

1. Köpte fibertillskott på apotek. Inolaxol dospåsar, ca 120 kr för 50 dospåsar. De första fem-sex dagarna fick jag mer gaser och magen var lika bråkig som vanligt. Då sänkte jag dosen till en dospåse per dag och lät magen vänja sig vid mer fiberintag. Vi med känslig mage brukar också vara extra känslig för ökat fiberintag - oavsett om det är via bröd eller "konstgjorda" medel från apoteket, så därför rekommenderar jag starkt att man börjar med endast en dospåse per dag! Jämn avföring fick jag efter ca 4-5 dagar. En obeskrivlig känsla för en som endera varit totalförstoppad eller haft diarré - aldrig nästan haft normal avföring! Det här stget gjorde också att det blev mycket lättare att få bukt med hemorrojderna!

Länkar Inolaxol https://www.apoteket.se/produkt/inolaxol-oralt-pulver-i-dospase-50-styck-dospase-53467/

Alternativ; Lunelax  https://www.apoteket.se/produkt/lunelax-pulver-till-oral-suspension-100-doser-burk-115925/

Det finns ännu fler alternativ, men det får anses som att Inolaxol och Lunelax är mest beprövade och Inolaxol är snällast mot plånboken.

2. Dämpade magsyraproduktionen.  Många av oss med känslig mage/IBS/magkatarr (och magsår för den delen) har överskott av magsyra pga psykisk stress och en allmänt "retad" magslemhinna. Därför är det mycket bra att ge magen en kur med något medel som minskar magsyraproduktionen. Har man kraftiga besvär kan det potenta omeprazol/Losec vara bäst att starta med. Jag har i perioder ätit "kurer" med omeprazol, men inte gjort det på ett vettigt sätt. Nu startade jag med 1 kapsel omeprazol (billigare generika för Losec), per dag. Man kan ta dom i ca 14 dagar, men viktigt att fasa ut dom och inte sluta tvärt. Så nu när jag tagit dom i ca 14 dagar fasade jag över till det mindre potenta ranitidin (Stomatid, Inside) och tog 1 tablett morgon och kväll, och sedan efter ca 14 dagar minskade jag till 1 tablett per dag, och gör så fortfarande efter en månad.

Omeprazol: https://www.apoteket.se/produkt/omeprazol-apofri-enterokapsel-hard-20-mg-14-kapsel-kapslar-blister-248089/

Losec: Originalmedlet som är lite dyrare än omeprazol, men kan vara värt att ta om man har svårt att svälja kapslar: https://www.apoteket.se/produkt/losec-enterotablett-20-mg-14-styck-blister-218102/

Ranitidin: https://www.apoteket.se/produkt/ranitidin-apofri-filmdragerad-tablett-150-mg-30-tabletter-blister-257632/

3. Probiotika! Mjölksyrebakterier är otroligt nyttigt för magen, och enklast får man i sig dom via t.ex fil (Verums hälsofil) Proviva dryck, eller att man köper mjölksyrabakterier på apotek. Jag började själv med Proviva - finns ju i alla livsmedelsbutiker. Ett eller två glas om dagen. OBS! Precis som med fibrer ska man börja försiktigt med probiotika. Man kan bli sämre i början. Proviva som är lättast att "dosera", lämplig dos kan vara ett halvt glas per dag från början.

Alternativt kan man som sagt köpa kapslar med mjölksyrebakterier (probiotika) på apoteket. Dessa har den fördelen att dom innehåller 5-7 olika sorters stammar av nyttiga probiotika. ProbiMage innehåller dock samma bakteriestam som Proviva.

Mjölksyrabakterier: https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-mjolksyrabakterier-c-plus-selen-15-st-250851/

ProbiMage: https://www.apoteket.se/produkt/probimage-20-st-254700/

4. Motion! Jag började motionera och röra på mig mycket mer än tidigare. Det här är ju underförstått bra för hela kroppen och ens välbefinnande, och bra att få det som en vana varje dag en promenad på 30-40 minuter t.ex.

Eftersom jag är hyfsat inläst på medicin och farmakologi är det av ren lathet jag struntat i att sköta min mage. Det är märkligt att det ska behövas onda hemorrojder för att man ska ta i tu med sin hälsa…

Börja för sjutton inte med ALLA steg samtidigt, för då kommer du att få en mycket, mycket tuff start för en redan hårt prövad mage… ;-)

Viktigast är ökat fiberintag OAVSETT om du har förstoppning eller diarré eller inte. Magen mår alltid bra av ökat fiberintag. Och kom bara ihåg att man börjar försiktigt med låga doser - oavsett om du skaffar fibertillskott som Inolaxol eller börjar äta mer föda med högt fiberinnehåll. Nu har jag när magen min vant sig med 1-2 dospåsar Inolaxol har jag börjat äta mer föda med högt fiberintag - i mitt fall att börja äta bröd med högt fiberinnehåll.

Undvik för fet mat! Är du uppstressad, har ångestsymtom, tveka inte att ta i tu med det, det finns hjälp att få. Oro, stress är lika med mycket dåligt för en redan känslig mage. Omeprazol eller ranitidin ska man endast äta i högst 14-30 dagar.

Gaser i magen? Ja, de medel som finns receptfritt är ganska värdelösa enligt min egen erfarenhet. Ökat, regelbundet fiberintag och stegvist insättande av probiotika löser den biten också, men man kan pröva simetikon/dimetikon eller ett medel som Redugas. Oftast hjälper som sagt fibrer och probiotika på sikt mycket bättre. Viktigt är att man ska undvika mat som ger gaser naturligtvis.

Har man levt med känslig mage i många år av sitt liv är det mindre troligt att man har någon underliggande sjukdom. Uppstår symtom hastigt, te.x som att avföringskonsistensen- vanorna ändras, eller om man har blod i avföringen eller andra symtom ska man ALLTID ta kontakt med en läkare. Likaså om man t.ex får hemorrojder som jag, och är osäker på om det verkligen är det, bör man söka läkare.

Men ett ökat fiberintag som sker stegvis är i princip alltid bra och helt ofarligt att börja med. Likaså att börja med probiotika och att motionera!

En del kommer med pekpinnar att man måste lägga om livsstil, gå ned i vikt och allt det där. Det SKA man, men på SIKT! Det är inte gjort över en natt. Kan man börja med den här "enkla" vägen, och känner att man blir mycket bättre, blir det på sikt lättare att lägga om till en sundare mindre stressfri livsstil.

Ursäkta en rörig guide, och lycka till - det finns alltid hopp för jobbiga magar. Ta den här "enkla" vägen innan du får t.ex smärtande hemorrojder som blöder, som jag fick eller andra jobbiga sekundära åkommor!

Annons:
Upp till toppen
Annons: