Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 2637 ggr
snuttefilt
12/3/16, 9:55 PM

Svårförklarlig situation

Att förklara det oförklarliga är svårt. Men jag ger ett försök även här (förklarar ju för läkare osv sååå oft men kan verkligen ge andra infallsvinklar att prata med andra med problem också) Jag har hela mitt liv haft svåra smärtor, på olika sätt. Exempel alltid migrän och daglig huvudvärk, ryggsmärtor och i leder o muskler överlag. Gick med halsfluss-liknande nästan kroniskt och större utbrott ända tills tonsillerna var så skadade att de opererades bort som 10-åring. Har haft en massa andra symtom också men går inte igenom allt nu men ska däremot nämna att jag aldrig direkt brytt mig eller klagat för jag är så van att alltid ha ont osv så det har blivit min vardag. Mina magproblem har varit diffusa under lång tid men sen ett och ett halvt år har dett kommit att invalidisera mig till så stor grad att det inte finns en sekund till övers för NÅTT. Jag är oerhört (!!) insatt i magtarm, till å me forskat en hel del osv. Men det som är med min kropp är ett mysterium ingen professor till överläkare ens vågar på allvar ta sig an eftersom det är så komplext och omfattande. Tänker heller inte ens gå in på hur fruktansvärt svenska sjukvårdens system är och många som medverkar i den. Oerhört ohumanskt!!! Som sagt dtta har varat oavbrutet i 1,5 år. -- Magen min, är som den största och hårdaste bongotrumman dygnet runt. Spelar ingen roll att jag är fastandes på morgonen- den är lika spänd och gigantiskt ändå. Är konstant förstoppad oavsett hur många tarmreningar, lavmemang osv som görs, det blir proppat hela vägen Direkt. Smärtorna är o har varit olidligt oavbrutna. Perioder av oupphörande extrema gasexplosioner som inte luktar något av något jämförbart giftigt (men magen e lika utspänd även perioder av mindre gaser) o detta är så extremt att jag kan inte ens gå ut bland folk i 5 minuter. Håller jag mig dessa stunder slår magen bakut än värre med upphörande av gaser men spänningssmärtan från anus upp till halsen å kan inte ens vrida överkroppen av upprördhet som sträcker dig ut över ryggen också. Ingen avföring kommer ut normalt, jag får aktivt kämp varje dag för å få ut små delar av innehållet , dulcolax är de enda som fungerat att hålla lite rörelse på avföringen men öndå aldrig så pss att de sköter sig utan jag får ofta göra lavemang flera gånger per dag och inte ens säkert ja då får ut all vätska jag sprutat in ens. Provat resolor nu med men den hjälper ingenting. Movicol o sånt blir bara värre av. Jag har typ ingen känsel kvar i kroppen ang smärta. De e konstaterat vis undersökningar med som analmanometri och tryckmätningar osv. Kan lätt köra upp 2 Liter lavemang utan å märka eller direkt bry eller känna av det längre. Det värsta är att jag inte hittar NÅGOT samband till kost eller liknande. Jag är aktiv ich alltid varit. Har strikt provat olika uteslutande produkter och fodmaps å allt men inget har nånsin gjort nån skillnad mot de böttre. Allt som sägs bra för tarm å mage är rena döden för min. Psyillium å pofiber, grönsaker (även överkokta mixade), gryner av alla slag, rotfrukter, frukt , alla former av typ tillsatser som förtjockar- typ xantan, linfrön, agar agar, imo, även inulin cellulosa och alla andra tillsatser är helt å hållet motsatsen mot vad som "normalt" brukar vara de man ska ändra mot för å må bättre ! Finns alltså inte många matsaker som gör stt magen "bara är"- gigantisk obehaglig gasig, svårigheter i peristaltik å funktion i hela systemet. Jag har även ett hiatusbråck, rektecele och nu har jag takykardi och lågt blodtryck, påverkat asat och urea och Elektrolyterna svajar från högt t lågt utan förståelig anledning. Jag urinerar ENORMT - så anledningen till förstoppning ör ej bristande vätskeintag. Jag får ej behålla nån vätska - vilket är så märkligt att det inte hålls kvar i tarmen för avföringen. Fick ha kateter ett tag för jag urinerade upp emot 2-4 LITER på natten utan att druckit under natten. På dagen kissar jag konstant och inte är de små mängder. På dagen tömde man 5-7 1-liters påsar med urin på mig och ja jag dricker bra men ej så mcle som 10 liter per dygn…jag saltar bra också så är ej därför heller. Nu är jag ordentligt underviktig också men jag äter 6-7 mål om dagen regelbundet men det är sjukt påfrestande när magen är så fucked. Kan ju ej äta nått typ så är svårt att utöka med saker som vore bra. Hsr även prövat hålla i att äta saker som gör magen helt överstiget olidliga-stadiet men de ger inte med sig utan bara spär på. Har verkligen fördjupat mig mycket i tarmbakterier osv men som sagt reagerar ju inte mitt fysiska normalt. Inte ens små doser av inulin eller liknande som tillsatser i läkemedel pallar min kropp. Nån som känner igen sig eller har idéer?? Jag funderar starkt på sibo (överväxt i tunntarm ) och fel flora men hur tusan gör man nör den bara blir värre av å försöka komma pt rätt bakterier ?!? Min kropp orkar inte mycket mer…detta är bara en bråkdel av allt som sagt

Annons:
Aleya
12/3/16, 10:13 PM
#1

Jag vill börja med att säga att det är inte bra att använda laxerande konstant. Så om du använder det konstant så kanske du borde fundera på att dra ner på det. Hur reagerar du annars på maltitol? Det är nått som finns i godis som är sockerfritt. Det får då mig att sitta på toa i år och dar. Inte nu att du ska sitta och käka godis konstant. Men det är jäkla laxerande om inte annat. Hur är din kost i övrigt? Ett annat tips jag har är att ta en matsked olivolja eller kokosolja. Smörjer tarmarna bra. Har dom gjort någon colonoskopi? Vad säger läkare om detta?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tjeja
12/3/16, 10:32 PM
#2

Diabetes mellitus med i kombinationen av bekymmer kanske? Med tanke på all vätska du gör av med och att din vikt ändå sjunker. Tycker man ska fokucera på kanske en del i taget och inte allt på dessmma gång. Vad tror du?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Camli
12/10/16, 2:21 PM
#3

De ökade urinmängderna, hur länge har du haft de? Känner du dig törstig också o dricker mycket?

OlgaMaria
12/10/16, 3:31 PM
#4

Det verkar lovande att behandla SIBO just med tillskott av probiotika, vilket många tror att det inte ska vara. Här finns en lovande studie t ex https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21381407/ Har du testat tillskott av probiotika och syrade grönsaker? Kan säkert vara så att det inte bara är positivt i början men det kanske skulle kunna hjälpa bra om du gav det några veckor. Jag har lärt mig älska surkål. Jag har läst någonstans att rå morot och bambuskott (köp på konserv och koka snabbt) ska vara bra för att få ner bakterierna till tjocktarmen. Tarmdrinken på den här sidan http://rubenshalsa.se/phone/halsotips.html#tarmdrink är väldigt bra för att få igång tarmrörelserna och motverkar gasbildning. Det är många ingredienser och om det är vissa du inte vill ta så kan du bara utesluta dem. Sen vill jag också tipsa om att ta MYCKET c-vitamin. Köp billiga tabletter t ex från topformula utan sötningsmedel och testa att ta t ex 10-15 tabletter utspritt över dagen, mellan och före måltiderna. Det är väldigt bra mot förstoppning och kan också hjälpa på många andra sätt. Googla "vitamin c megadose" för att läsa om det. Vid värk och inflammation behövs c-vitamin och den som finns tillgänglig används på de mest kritiska ställena i kroppen vilket leder till att det är väldigt lätt att få brist på c-vitamin, trots att man äter bra, ifall man är sjuk eller har värk. Vissa hävdar att man kan bedöma sin kropps behov av c-vitamin genom att se hur mycket tillskott man kan ta innan man blir lös i magen. Sen fortsätter man ta den dosen och minskar successivt genom att bedöma hur magen sköter sig. Jag har haft enorma problem med förstoppning och just detta har hjälpt mig väldigt mycket. Har också problem med halsont som kommer så fort jag anstränger mig i princip men sen jag började med c-vitamin på detta sätt bryter det aldrig ut ordentligt och jag märker så tydligt hur det fort blir bättre i halsen när jag tagit några tabletter c-vitamin. Ett sista tips är också en detox-kur som heter Pure Cleanse. Jag letade upp den när jag hade som värst besvär med min förstoppning. Kollade i recensionerna efter den produkt som verkligen satte mest fart. Och det gör denna verkligen. Tror knappt det är bra ens att ta den som man ska för jag kände typ att jag fick näringsbrist och blev väldigt hungrig av den - allt gick igenom kroppen för fort. Men använde den istället då och då när jag verkligen behövde hjälp med magen. Dessa piller har ALDRIG misslyckats med att få mig att sitta på toa. Så många andra laxermedel som jag tagit massor av och ändå har det inte kommit något. Pillrena som man tar på morgonen blir man mest bara pigg av. Det är de man tar på kvällen som sätter fart men gör också så att man blir trött. Effekten ska komma på morgonen. Ibland har jag tagit dem på morgonen och då dröjer det ganska många timmar innan det händer något. Men till slut kommer det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: