IBS - Irritable Bowel Syndrome

Ni med IBS, hur hanterar ni vardagen?

2017-02-14 17:37 #0 av: Mårran90

Jag har haft problem med magen så länge jag kan minnas och under en period när jag studerade för några år sedan kunde jag inte slutföra utbildningen pga mina svåra magsmärtor som kom var och varannan dag. Sen dess har jag varit sjukskriven av psykiska skäl men har äntligen börjat må bättre och ska börja studera i höst och förhoppningsvis börja jobba snart.

Min oro är att mina magbesvär kommer störa mig mycket under utbildningen eller arbetet senare, jag tycker att de blivit mycket lindrigare men när jag blir nervös så är det oftast värre. Jag kan få så ont så att jag inte ens kan gå och varken toabesök, vätska eller mat hjälper.

Hur gör ni andra med IBS eller magproblem, har ni en strikt diet som ni följer eller äter någon "medicin" för att klara av vardagen? Finns det något kosttillskott man kan ta för att hålla magen lugn?

Får tillägga att jag bara äter vegetabiliskt så omeprazol och liknande i gelatinkapslar är inget för mig. :/

Tacksam för alla tips jag kan få!

Anmäl
2017-02-15 17:21 #1 av: aneri

Jag var vegan i 35 åroch hade hela tiden besvär som inte gick att göra något åt.Jag blev tvungen att operera tarmen men besvären fortsatte och när det blev dags för en andra operation bestämde jag mig för att sluta med veganska produkter. Nu har jag ätit enligt AIP i ett år och tagit två rågade teskedar gelatin varje dag och nu är mina tarmar bra. Men skulle jag åter äta veganskt så är det kört. Jag har försökt, eftersom jag är vegan i själ och hjärta. 

Lycka till. Jag vet hur besvärligt det är.

Anmäl
2017-02-16 23:27 #2 av: Mårran90

Det där lät inte alls kul, vad jobbigt! Som jag skrev har besvären blivit lindrigare och det var efter att jag slutade med kött och mejeriprodukter som det blev bättre, men jag kan få riktigt ont när jag är nervös inför något t.ex och därför är jag orolig nu när jag ska börja studera.

Anmäl
2017-02-17 13:17 #3 av: Agda

Min räddning är probimage. Utan den känner jag smärta av gaser, blir uppblåst, tarmrörelser gör jätteont (om jag ätit något magen reagerar på) och blir öm över hela magen. Tar den dagligen, och vanligen före jag äter middag.

Missade en tablett häromdagen och så ont magen gjort de sista två dagarna har den inte gjort på flera månader ...

För mig är det fisk, skaldjur och vitt bröd (med pålägg som hushållsost, gurka eller sallad) som fungerar bäst att äta. Men då jag mest är hemma så äter jag vad jag vill, är jag ute bland folk kan jag äta mackor och sedan äta lagad mat när jag är hemma igen (där det inte gör något om jag blir dålig i magen). Men jag brukar undvika kött och även quorn äter jag inte så ofta (reagerar ofta på stekt mat, om det inte är fisk).

Anmäl
2017-02-24 12:41 #4 av: Aleya

Jag har lärt mig att leva med detta. Jag tar loperamid eller dimor när magen är lösare än den brukar vara.
Undvika att stressa upp mig brukar också funka. Men jag hoppas att du kommer på något sätt att hantera detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios samt medarbetare för Julen

Anmäl
2017-03-01 13:27 #5 av: Camla

Ibs kan vara parasiter.

Anmäl
2017-03-01 16:27 #6 av: Aleya

#5 dock är det standard att ta odlingar av avföringen när man har problem med magen. Så det borde ju synas i många fall om det är något sådant.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios samt medarbetare för Julen

Anmäl
2017-03-07 18:03 #7 av: Daniel elf

Nu är det så här att svenska sjukvården gör bara odlingar på dom mest förekommande bakterier och parasiter inte alla tyvärr , men man kan göra själv privat men det kostar en del ,

Anmäl
2017-03-07 18:07 #8 av: Daniel elf

Eller det kan vara sibo , hormon balans ,dysbios pga stress, intag av inflamtionsdämpande ,candida,läckande tarm

Anmäl
2017-03-08 12:57 #9 av: anette1981

Hej! du kan ha fått s.k. kemisk intolerans (MCS) om du bott/arbetat/vistats i sjuka byggnader med mögel eller andra gifter i sig. Allt mögel är tyvärr inte synligt eller luktar. Men många har fått IBS-diagnosen men det är bara ett symptom som blir bättre genom att eliminera det man reagerar på. Vanliga symptom på MCS är: illamående, magont, kräkningar, halsont, feber, yrsel, muskelsvaghet, trötthet, knäsvag, svettningar, feber, frossa, frusenhet. Ja, det slår på alla system i kroppen. Kolla in riksförbundets superinformativa hemsida www.mcs-sweden.se Oerhört hjälpfull och grupper på Facebook lika så. Lycka till med måendet!

Anette

Anmäl
2017-03-25 04:52 #10 av: Madameh

Vad äter ni med IBS? Kokt potatis ris gisk grönsaker ost ägg? Havre?

Anmäl
2017-03-25 04:53 #11 av: Madameh

Menade förstås fisk! Hur gör man med förstoppning? Blir jättesjuk av laxerande medel t ex Movicol Resolor mm

Anmäl
2017-03-31 02:39 #12 av: HalmbyDjurgård

Jag har IBS. Jag kör fodmap-dieten och det funkar kanon! Förut hade jag såna otroliga magsmärtor att jag inte klarade av att göra någonting. Som TS skrev så hjälpte ingenting.. Jag fick göra en hel del läkarbesök och även röntga magen och senare även göra magnetröntgen. Läkaren gav då diagnosen IBS. Jag skulle få träffa en dietist efter någon eller ett par månader men jag hade sådana besvär och bara grät och kallsvettades dagligen och kunde inte leva ett normalt liv så jag kände inte att jag ville vänta så länge. Jag beslöt mig för att läsa på själv innan dietistbesöket och hittade då fodmap-dieten. Jag började med den på en gång och besvären blev mindre för var dag som gick. Efter 1-1,5 månad var jag i princip symtomfri. Jag var SÅÅÅ glad att jag hade hittat fodmap-dieten!! Jag har sedan dess följt den. Jag kan slarva lite grann men får oftast inga större besvär av att slarva eftersom jag ändå följer dieten till 95%. (Men vissa livsmedel ger förstås värre symtom än andra och det är olika från person till person vad som påverkar mest.) Jag kan t.ex. äta lite gluten, om jag inte gör det flera dagar i sträck. Mjölkprodukter tål jag sämre så jag kör helt laktosfritt. Ibland äter jag lite vanlig choklad eller något annat litet med laktos, men det får jag alltid ångra efteråt..
Det kan vara lite jobbigt att lära sig vad man får och inte får äta när man kör fodmapdieten men man lär sig med tiden. Annars kan man alltid googla när man står i mataffären! ;)
Men har man IBS så tycker jag VERKLIGEN att man ska testa fodmap!! Ge det åtminstone en månad med strikt fodmap-diet! Det är verkligen superbra!
Jag använder inga mediciner alls för magen. Jag kör bara fodmap-dieten. Dock tar jag ett granulat som heter Inolaxol om jag är för hård (eller lös) i magen, eftersom jag oftast dricker för lite. Den är bra för dom med IBS.

Anmäl
2017-04-08 15:21 #13 av: Carrosh

Har du fått en diagnos? Annars, begär en utredning av dina magproblem, så att du kan få konstaterat vad dina magproblem beror på. Sen får man prova sig fram till vad som fungerar, för det är så olika för alla. För vissa funkar medicin, för andra är det kost, för en tredje kanske det är oro och stress och för en fjärde kan det vara en blandning av alltihop. Men innan du börjar laborera med olika metoder så kan det vara bra att faktiskt ha fått konstaterat av en utredning vad dina magproblem är för något.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Anmäl
2017-06-15 01:18 #14 av: Roe Deer

Det har varit en djungel för mig under några år. Men efter mycket om och men så har jag insett att en REN kost fungerar bäst. Inte för mycket kolhydrater eller fett i en och samma måltid. Det pallar inte min mage alls. Utöver detta är jag glutenintolerant, mjölkproteinallergiker, allergisk mot annat sädesslag som havre och bovete (troligen sädesallergi). Men det går bra nu! Det du bör göra är att föra noggranna anteckningar över maten du äter och besvären du får.

Jag har uteslutit kaffe och minskat tuggummi. Äter veganskt och steker sällan maten i olja (fungerar att tillsätta efteråt i måttlig mängd). Frön och nötter i rimlig mängd med. Frukt på morgonen går bra, sämre mitt på dagen. Torkad frukt är oftast svårare. Att röra på sig fungerar bra. Potatis i mindre mängd men mycket grönsaker såsom broccoli och andra "matigare" inslag går bra att fylla ut med + protein. Ris går bra i lagom mängd.

Prova äta så RENT som möjligt, alltså inte så processerad mat som bröd, pasta, färdigrätter och kolla matkombo på nätet! =) lycka till

Anmäl
2017-06-24 17:50 #15 av: Zomben

Jag har själv ibs har haft det sedan 2001 antingen hård eller lös kallsvettningar när det var som värst gick jag som en fällkniv ,så nu tänker jag testa en bröd skiva? Men vad ska man äta till frukost istället jag har så dålig fantasi. Fick också veta att jag är kolhydratintolerant.

Anmäl
2017-06-25 13:50 #16 av: Carrosh

#15 Har massor med bra tips för frukost, ifall du vill ha! Bl.a. ägg & grönsaker, chiapudding, bananplättar (det är bara banan och ägg i dem), smoothies med avocado, avocadohalvor med ägg (ugnsbakade), grekisk yoghurt med bär och rostade havregryn, bröd på nötmjöl och ägg osv.

Men hur menar du att du är intolerant mot kolhydrater?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Anmäl
2017-07-14 17:30 #17 av: Greta G

Avokado gör ju att magen blir uppblåst och är bland det värsta du kan äta enligt foodmap, tillsammans med blomkål, lök, äpplen mm. Tänk allt som gör dig pruttig i magen ska man nog undvika. Har kört foodmap 2 veckor snart och det svåraste är att ta bort lök för det finns i allt! Mår inte så mkt bättre men tycker magen är mindre svullen i alla fall. 

Anmäl
2017-07-17 00:03 #18 av: HalmbyDjurgård

#17 Jag tror du kommer bli bättre snart! För mig är det en enorm skillnad mot innan! Men det tog en månad innan det gjorde någon ordentlig skillnad. Sen är det viktigt att man BARA äter godkända saker i början och väntar med att introducera nya saker. Man får vara jättenoga första veckorna!

Anmäl
2017-07-17 01:55 #19 av: Greta G

#18. Tack, ska fortsätta kämpa och hoppas det ger med sig! :)

Anmäl
2017-08-16 21:33 #20 av: ks172

Vars hittar man  fodmap-dieten? 

Anmäl
2017-08-17 10:27 #21 av: HalmbyDjurgård

bellybalance.se heter sidan numera. Annars kan man googla på fodmaplistor och fodmaprecept. Det finns även böcker med recept att köpa, t.ex "Lugn mage med god mat" och "Mer lugn mage med god mat" och en bok med brödbakningsrecept "Lugn mage med gott bröd". Alla dessa är skrivna av Sofia Antonsson som är IBS-expert. (Hon är även en av grundarna till bellybalance.se) Det finns också andra fodmap böcker som jag inte har lika bra koll på. ;)
Där vi bor kan man även träffa dietist på vårdcentralen som informerar om dieten och ger massor av info och listor på vad som är godkända livsmedel och vilka som inte är det. Suveränt för de som inte har så bra koll!

Anmäl
2017-08-25 11:01 #22 av: sdles

Hej!

Här är nya fakta om IBS!!!! 

http://www.dailymail.co.uk/health/article-3399858/How-having-hayfever-ease-IBS-Antihistamines-significantly-reduce-painful-abdominal-cramps.html

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.