Annons:
Etiketttips-råd
Läst 2716 ggr
[chimpy]
2017-03-18 21:24

F-calprtectin inflammation ?

Hej!

Jag har haft magproblem, magont samt avföringsproblem, sedan 10 år tillbaka.
För 3 år sedan gav läkare mig diagnosen IBS som jag vägrar acceptera, då den enda utredning den läkaren gjorde var koloskopi och ingen utredning innan eller efter.

Jag har dock gått till läkare pga magproblem under åren då jag har haft arbete och inte kan gå till jobbet pga det ibland.

Nu dock ville en läkare ta en massa prover jag aldrig tagit förut.
Jag hade haft lös avföring i cirka 5 veckor, men avvaktade med att ta proverna till magen hade stabiliserat sig lite.

Nu var ju inte mitt f-calprotectin sådär jätte högt som jag läst vissa kan ha, men gränsen går vid 50, alltså att det inte ska ligga över, och jag låg på 69 mg/kg och då var min avföring ändå "normal".

Läkaren ska sluta så han hänvisa mig till en annan läkare då han tycker jag ska vidarutredas, men detta provresultat skrev han inte i brevet utan det såg jag han hade skrivit i min journal och påpekat att när jag gjorde koloskopin att inga biopsier togs. I min journal skrev han lite osäkert om det behövdes vidarutredas eller ej.

Jag har också haft/har anemi, ferratinet är svårt att få upp, sedan 2011 då det upptäcktes. Har aldrig haft bra värden i ferratin sedan jag vet inte när senast, de ligger alltid strax under minimum gränsen som bäst.

Vet ej om det kan ha något med det att göra.

Hur som, är 69 inget att bry sig om?
Låter fjantigt lite när jag läser de som har 300-400 mg/kg.
Kan det sjunka när magen mår bättre?

Annons:
Haztparken
2017-03-22 00:47
#1

Stämmer att under 50 är normalvärde dock brukar man räkna från 50-200 lite som en gråzon.

Men du har ju en lätt förhöjning. Säg att du inte är nöjd med din diagnos och vill utreda vidare.

Går du hos vårdcentral? Be om en remiss till magotarmmottagning eller skicka en egenremiss.

Madameh
2017-03-25 04:47
#2

Har fått remiss då detta kom tillbaka igen 2016 fast värre än tidigare. Fick göra datortomografi och visade på multipla cystor i levern och flera förstorade lymfkörtlar i lungorna. Vet inte vad det är har sveda i magen varje dag och uppblåst Men får ingen hjälp bara dator igen i April. Hållit på med undersökningar i 30 år nu. Men ingen diagnos och ingen hjälp. Hur går det för er andra?

[chimpy]
2017-03-25 09:56
#3

#2 Ush det låter inget vidare!

Ne här händer inget, men jag har inte ringt för att kolla detta vidare, men magen strular ju ibland som vanligt.

Känns som jag börjar få så mkt problem med hela min kropp, det är verkligen inget skoj! Å när man är sjuk eller mår dåligt hur ska man ha ork att ta sig till läkare o bråka, är ju inte direkt att man får någon egentlig vård, de säger bara ta en alvedon och vänta 2 v.

Upp till toppen
Annons: