Annons:
Etikettallmänt-förstoppning
Läst 2726 ggr
Kasumi
2017-04-09 04:49

Kände **** i mellangärdet

VARNAR FÖR ÄCKLIGT INLÄGG, LÄS EJ OM DU ÄR KÄNSLIG Vet inte efter omständigheterna i Sthlm om någon ens orkar läsa mitt inlägg, men provar. Jag har kronisk förstoppning sedan 2014, får iprincip alltid ta preparat (vanebildande samt ej vanebildande mediciner av olika slag) för att kunna gå på toa. Ej vanebildande såsom Lunelax, Duphalac etc. tar jag nästan varje dag men dom hjälper heller inte särskilt bra längre, dock bättre än helt utan. Vanebilnande så som tex. Dulcolax, Microlax tar jag väldigt sällan, det ska vara kris då liksom att jag ej gått öht på kanske 14 dagar. Har gjort massor av undersökningar som tex. koloskopi, avföringsprover osv. utan att hitta något fel på min (enligt mej väldigt konstiga) tarm.. Har också provat massor av olika koster, uteslutit endel pga. allergier samt även provat att utesluta endel under perioder, men gått tillbaka till igen senare. Nu har jag haft problem igen under en lång tid, kanske 2-3 månader, går att tömma pyttelite någon gång i veckan typ. Jag brukar ofta känns bajs utanpå min mage nere i buken, samt hänt någon gång inne i slidan på slidväggen mot ändtamen (väldigt sällan dock eftersom bajsen alltid tycks fastna i tjocktarmen). Men nu vaknade jag av världens kallsvettningar och ont i magen som jag dock ofta får under förstoppningarna. Men det som gjorde mej lite orolig nu var att jag kände en bajskott i mellangärdet som gjorde väldigt ont när jag rörde den och den försvann. Jag vet ju exakt hur tjocktarmen ligger där inne och att den går där men är det någon mer som känt så där? Så jävla vidrigt i vilket fall.. Har också upplevt under dom här åren att jag själv känner en äcklig lukt i näsan/munnen som jag också har nu och nu slog det mej att det seriöst kan vara just bajslukt från magen jag känner med tanke på att jag har flera dagar/veckor gammalt bajs där inne.. någon mer som har så med? Lukten tycks jag bara känna själv som tur är, eller ja tur och tur.. kan ju inte då få lika bra hjälp av en läkare dock kanske men men, min sambo har aldrig känt när jag frågat honom om jag luktar äckligt iaf.. Detta är ett pinsamt och väldigt jobbigt problem, känner att jag inte kan prata om detta ordenligt med någon och jag får knappt någon sömn pga. smärtan. Orkar inte längre, vet inte vart jag ska ta vägen. Vill kunna bajsa som en normal människa igen. :'(

Annons:
_Fisken
2017-04-09 06:51
#1

Inlägget är inte det minsta äckligt. Gå på toa är ju lika viktigt o naturligt som att äta. Hur som helst, det låter jättejobbigt.

Kasumi
2017-04-09 06:54
#2

#1 Tack för sympati!

Sindri
2017-04-09 08:30
#3

Låter väldigt märkligt att de inte hittat något konstigt. Men å andra sidan har själv fått mindre och mindre förtroende för modern sjukvård.
Det är för mycket piller/sprutor/skära i deras lösningar.
Kan du sätta någon händelse/annan sjukdom i samband med att det började 2014? Fungerade allt som vanligt innan?

Att avföringen blir för hård sätts ju i samband med att tarmarna suger upp för mycket vätska.
Jag skulle råda dig att läsa på så mycket du kan om tarmflora/tarmhälsa. Det påverkar oss mer än vi tror. En bra bok att börja med tycker jag är Charmen med tarmen, av Giulia Enders. Förutom väldigt informativ är den också rolig.

Med risk att du redan provat detta skulle jag ändå vilja slå ett slag för ekologiskt kokosfett, det smörjer tarmarna. Magnesiumcitrat är också ett helt naturligt ämne som är lösande.

Själv skulle jag satsa någon vecka på att helt tömma systemet och börja om från början, så att säga. Bara inta flytande föda, då får åtminstone tarmarna tillräckligt med vätska.
Men jag menar inte någon sorts svältkost, eller fasta. Drick t ex te med kokosfett, gör smoothies med ägg, kokande vatten, kokosfett och nån smak. Feta  buljonger, mixade soppor.

Om du känner att du får en mer normalt fungerande tarm så lägg sedan till fast föda lite i taget och se hur tarmarna reagerar.

Skippa allt som innehåller mjöl! (Tänk på att man gör tapetklister av mjöl och vatten, så kanske du fattar logiken) Gäller även pasta, redda såser mm. Skippa överhuvudtaget all mat som har en innehållsförteckning, satsa på råvaror, laga mat i smör eller kokosfett, olivolja på salladen.
Om du läser Enders bok så får du mer tips på vad du skall äta och inte äta för en sund tarmflora.
Jag har börjat syra grönsaker och det är suveränt för tarmarna och inte alls så bökigt som man kan tro.

parsley
2017-04-09 08:53
#4

Såg att # 3 nämnde magnesiumcitrat. Det finns olika sorters magnesium. En del väljer att ta magnesiumcitrat eller en kombination av olika sorters magnesium som slutar på -at som kosttillskott, eftersom de tas upp bättre av kroppen. För en del fungerar magnesiumoxid bättre som laxermedel. Magnesiumoxid finns på apoteket om man vill testa det. De andra sorterna brukar hälsokosten vara bättre på.

Kasumi
2017-04-09 09:04
#5

#3 Oj tack för ditt långa svar, läst allt! Svarar lite kort för har så ont men ska kolla upp boken och kokos är jag nog tyvärr allergisk mot, äter ibland i små mängder men vet inte om jag skulle våga kokosolja/fett. Är vanlig nötallergiker för övrigt. Tack än en gång för ditt svar!

Kasumi
2017-04-09 09:05
#6

#4 Tack för ditt svar, ska läsa om det!

Annons:
Sindri
2017-04-09 09:23
#7

Sorry - skrev fel om magnesium där, bra att du rättade, Parsley! (Att jag aldrig lär mig vad som är vad 🤐)
Nötallergiker brukar inte vara allergiska mot kokos. Hoppas att du ändå vågar prova, men börja med lite, lite och om det går bra så öka långsamt.

wiki
2017-05-11 10:57
#8

Magnesiumoxid köper jag på hälsokost. Finns en som heter Super Magnesium 375 mg från Great Earth. Den tycker jag är bäst av dem jag provat. En tablett på kvällen, gärna i samband med att man äter något. Så får tarmarna arbeta under natten och magen sköter sig perfekt, för mig iaf.

Upp till toppen
Annons: