Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 5155 ggr
Veronicans
2017-07-05 13:47

Problem med magen

Jag har tänkt skriva här så länge och nu äntligen har jag skaffat ett konto jag också. Jag brukar vara inne och läsa om andras magproblem för att se om någon verkar ha samma problem som mig men ingen verkar ha det.

Mitt problem är att min mage inte säger till i tid. Det går så snabbt från att jag känner att jag är nödig till att jag måste på toa NU. Och råkar jag då vara på ett ställe där det inte finns en ledig toalett genast så kan det hända en olycka.

Detta gör att jag isolerar mig alltmer. Och mitt liv blir inte så kul när jag alltid måste kunna ta mig till en toalett snabbt så då stannar jag hellre hemma. Tidigare har jag alltid tyckt om att ta långpromenader men jag vågar inte längre. Även om det känns helt lugnt i magen nu tex så vet jag ju aldrig när det plötsligt blir akut.

Jag har varit till vårdcentral och talat om mitt problem men inget finns att göra fick jag till svar. Läkaren frågar om jag har ont i magen, om jag har blod i avföring, om jag har diarrér och om jag är förstoppad men det är nej på alla frågor så då är jag frisk.

Mina toavanor är ju egentligen helt normala "Enda" problemet är bara att det blir så bråttom när jag måste gå. Men så verkar jag ensam om att ha det.

Är det någon här som har en aning vad man kan göra åt detta? Att mixtra med kosten och ta bort än det ena och än det andra har jag redan provat med.

Annons:
sp0ngeb0b
2017-07-05 15:17
#1

Jag har exakt samma problem. Det är liksom så att måste jag på toa så måste jag gå NU. Tänker alltid ut i förväg var närmsta toa är när jag ska någonstans. För mig är det framförallt problem på morgonen (men även andra tider lite när som helst, brukar dock inte vara riktigt lika akut då), så det värsta är när jag ska iväg tidigt på morgonen. Vet att vissa med IBS kan ha det såhär, och det är något jag själv har funderat på då jag även har många andra symtom. 

Jag har märkt att det blir värre om jag dricker te, och det ska även vara samma sak med kaffe men jag dricker inte kaffe så jag har inte full koll på det. Tror det enda du kan göra är att försöka klura ut vad som gör det bättre/värre eller se till att det alltid finns toa. I allra värsta fall kanske man kan ha med servetter och handsprit om det blir akut när man är utomhus.

Veronicans
2017-07-05 15:44
#2

Det enda jag vet som funkar i nuläget är att svälta bra många timmar innan jag ska göra något speciellt där det inte finns nån toa. Om jag ska iväg nånstans kl 10.00 tex så vågar jag inte äta på hela dagen innan. Ja jag vet det låter helt sjukt. Men efter att det hänt en handfull gånger att jag faktiskt gjort i byxorna (pinsamt pinsamt ! !!) så låter jag hellre bli att äta tills jag är hemma i lugn och ro igen.

sp0ngeb0b
2017-07-06 15:52
#3

Jag förstår dig till 100 %. Har inte gjort i byxorna själv men har ibland tänkt att det kommer hända, då det är absolut panik om det inte finns toa. Men brukar försöka uthärda det då det oftast går över litegrann om jag bara står ut.

Hoppas det finns någon annan som vet hur man kan lösa det… är verkligen inte kul.

sefid_barfii
2017-07-06 20:13
#4

Jag har samma problem och har provat allt från spec. Kost, inte äta och drycka flera timmar innan men olycka har hänt ändå. Sen ett halv år sen jag blev remiterat till en termterspuet (ks Huddinge) där har jag fått hjälp m både inkontinensskydd m. Kol i samt många bra tipsar o dagliga övning. Bättre har d inte blivit ännu men jag fick veta att d kommer ta långt tid men psykiskt känns d en anning böttre då man känner sig inte helt hopplös o att d finns fortfarande hopp. Lycka till

Niseeu
2017-07-07 15:14
#5

Jag har samma problem och det är otroligt jobbigt dock har det inte hänt någon olycka för mig på många år. Försök att träffa en annan läkare och berätta hur mycket det påverkar ditt liv och fråga om du kan få en remiss till gastromattgningen för att få mer professionell hjälp där? Så här kan du ju inte ha det du och det är en självklarhet att du ska få all hjälp du kan få!

Veronicans
2017-07-10 09:59
#6

Men ni som säger att ni har samma problem. Törs ni tex gå ut och gå en långpromenad på typ en timme? Och hur gör ni om det blir akut då? Min mage vill ju liksom komma igång vid sådana tillfällen. Det är ytterst sällan jag måste akut på toa under natten tex. Men när jag är ute och rör på mig händer det titt som tätt.

#5 På vårdcentralen erbjuder de mig en remiss till psykolog!" För fysiskt verkar du vara frisk men jag tror att du stressar upp dig och tänker för mycket på din mage så gå till psykolog så ska du se att det blir bättre"

Annons:
Niseeu
2017-07-10 15:31
#7

#6 Gå till en annan vårdcentral det där är inte acceptabelt! Inom vården är det ofta så att man måste kämpa för att få hjälp tyvärr. Många tror inte på en och skyller på att det är psykiskt jag har också varit där dock visade det sig för mig att jag är sjuk och har en sällsynt sjukdom. När jag hade det som värst så valde jag att alltid ha nära till en toa så att jag kunde gå när det blev akut. Jag hade dock samma problem på natten jag kunde vakna av att det kändes som att jag skulle göra i byxan vilken sekund som helst så det var bara att springa till toan så fort jag kunde som tur var hände det aldrig någon olycka på natten men det var nära många gånger.

sp0ngeb0b
2017-07-10 15:43
#8

Jag vågar gå långpromenader, jag gör det ganska ofta, dock är det majoriteten av gångerna före frukost och då är det inte lika stor risk. Jag vet faktiskt inte vad jag skulle göra om jag behövde gå på toa mitt under promenaden, antagligen leta upp en bra buske (bor på landet så det hade säkert gått utmärkt). Hade problem på mitt förra jobb då jag körde bil hela arbetspasset, och jag inbillar mig att de vibrationerna gör det värre. Det i kombination med att jag inte hade tillgång till toa gjorde att jag fick bli kreativ och hitta ställen i naturen… Hade alltid med mig papper och handsprit. Hellre det än att göra i byxorna.

Greta G
2017-07-14 17:36
#9

Jag hade precis så innan jag fick reda på att jag var glutenintolerant. Ofta fick jag ont och varmt vatten i munnen med som om jag skulle kräkas. Har du gjort glutentest?

Veronicans
2017-07-23 10:50
#10

#9 Nej jag har inte gjort glutentest ännu men jag väntar på gastroskopi nu där de ska ta prov från tolvfingertarmen. Däremot har jag på egen hand uteslutit olika saker (däribland gluten) för att ta reda på om det är något jag inte tål och jag har inte blivit klokare då.

Men jag känner en som inte tål gluten men hon har ju ont ont ont i magen om hon äter minsta livsmedel som innehåller gluten och jag har som sagt inte ont alls. Så det är nog lite därför jag inte tas riktigt på allvar i vården. När jag inte har ont. Skulle jag tro.

Greta G
2017-08-28 22:38
#11

#10. Jag är superkänslig och jag får inte ont alls. Jag blir bara extremt trött i flera veckor, dålig i magen och massor av andra symtom men jag har aldrig haft ont så därför skulle jag inte utesluta det.

Farsonen
2017-08-31 10:55
#12

TIPS: jag har en superb mikroflora i tarmen som stabiliserar allt som händer där nere. Jag äter Prebiotika tabletter som är favoritfödan för alla de goda bakteriestammarna nere i grovtarmen.  Här är en lista på vad denna typ av Prebiotika gör:   http://www.aktivsyn.se/Prebiotika.html

Referenser från användare av Topinulin:

http://www.aktivsyn.se/referenser.html

Den har räddat många med alla slags tarmproblem, ofta där vården misslyckats.

Säker att köpa, man får en faktura som medföljer.

http://www.aktivsyn.se/men_prod.html

Upp till toppen
Annons: