Annons:
Etikettmagkatarr-magsår
Läst 7441 ggr
[Sandi92]
2017-09-29 14:01

Magkatarr nästan varje dag fast äter nyttigare

Jag har sedan ca en månad tillbaka ändrat min kost helt och hållet. Från att ha ätit godis/kakor varje dag och druckit två red bull om dagen så äter eller dricker jag nu inget sött, inget vitt bröd och ingen annan skräpmat alls 6 av veckans 7 dagar. Dricker en Nocco sockerfri energidryck om dagen. Jag trodde att detta även skulle ha positiv inverkan på magkatarren, men tydligen inte. Har det nästan varje dag ändå. Tror ni jag får ge det mer tid, eller kan det vara nån annan orsak? Kanske blivit kroniskt?

Annons:
JohannaEkroth
2017-09-30 16:58
#1

Vitt bröd har en tandens att suga upp den starka magsaften, så jag brukar anv det som medicin vid magkatarrs-attack.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Haztparken
2017-10-05 21:57
#2

Prova en kur med Omeprazol och se om det hjälper.

PhotoKenneth
2017-11-29 13:27
#3

Tack vare hemorrojder har jag börjat få ordning på min IBS-mage (magkatarr i folkmun än hos vissa), alltså känslig mage enklast uttryckt, som jag lidit av i princip hela mitt vuxna liv. Förstoppning, diarré, magont och gaser m.m. Först när förstoppningen ställde till så jag fick en jobbig hemorrojd började jag ta i tu med magen och ställa om till en mer bra "miljö" för min mage. Började med dessa steg:

1. Köpte fibertillskott på apotek. Inolaxol dospåsar, ca 120 kr för 50 dospåsar. De första fem-sex dagarna fick jag mer gaser och magen var lika bråkig som vanligt. Då sänkte jag dosen till en dospåse per dag och lät magen vänja sig vid mer fiberintag. Vi med känslig mage brukar också vara extra känslig för ökat fiberintag - oavsett om det är via bröd eller "konstgjorda" medel från apoteket, så därför rekommenderar jag starkt att man börjar med endast en dospåse per dag! Jämn avföring fick jag efter ca 4-5 dagar. En obeskrivlig känsla för en som endera varit totalförstoppad eller haft diarré - aldrig nästan haft normal avföring! Det här stget gjorde också att det blev mycket lättare att få bukt med hemorrojderna!

Länkar Inolaxol https://www.apoteket.se/produkt/inolaxol-oralt-pulver-i-dospase-50-styck-dospase-53467/

Alternativ; Lunelax  https://www.apoteket.se/produkt/lunelax-pulver-till-oral-suspension-100-doser-burk-115925/

Det finns ännu fler alternativ, men det får anses som att Inolaxol och Lunelax är mest beprövade och Inolaxol är snällast mot plånboken.

2. Dämpade magsyraproduktionen.  Många av oss med känslig mage/IBS/magkatarr (och magsår för den delen) har överskott av magsyra pga psykisk stress och en allmänt "retad" magslemhinna. Därför är det mycket bra att ge magen en kur med något medel som minskar magsyraproduktionen. Har man kraftiga besvär kan det potenta omeprazol/Losec vara bäst att starta med. Jag har i perioder ätit "kurer" med omeprazol, men inte gjort det på ett vettigt sätt. Nu startade jag med 1 kapsel omeprazol (billigare generika för Losec), per dag. Man kan ta dom i ca 14 dagar, men viktigt att fasa ut dom och inte sluta tvärt. Så nu när jag tagit dom i ca 14 dagar fasade jag över till det mindre potenta ranitidin (Stomatid, Inside) och tog 1 tablett morgon och kväll, och sedan efter ca 14 dagar minskade jag till 1 tablett per dag, och gör så fortfarande efter en månad.

Omeprazol: https://www.apoteket.se/produkt/omeprazol-apofri-enterokapsel-hard-20-mg-14-kapsel-kapslar-blister-248089/

Losec: Originalmedlet som är lite dyrare än omeprazol, men kan vara värt att ta om man har svårt att svälja kapslar: https://www.apoteket.se/produkt/losec-enterotablett-20-mg-14-styck-blister-218102/

Ranitidin: https://www.apoteket.se/produkt/ranitidin-apofri-filmdragerad-tablett-150-mg-30-tabletter-blister-257632/

3. Probiotika! Mjölksyrebakterier är otroligt nyttigt för magen, och enklast får man i sig dom via t.ex fil (Verums hälsofil) Proviva dryck, eller att man köper mjölksyrabakterier på apotek. Jag började själv med Proviva - finns ju i alla livsmedelsbutiker. Ett eller två glas om dagen. OBS! Precis som med fibrer ska man börja försiktigt med probiotika. Man kan bli sämre i början. Proviva som är lättast att "dosera", lämplig dos kan vara ett halvt glas per dag från början.

Alternativt kan man som sagt köpa kapslar med mjölksyrebakterier (probiotika) på apoteket. Dessa har den fördelen att dom innehåller 5-7 olika sorters stammar av nyttiga probiotika. ProbiMage innehåller dock samma bakteriestam som Proviva.

Mjölksyrabakterier: https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-mjolksyrabakterier-c-plus-selen-15-st-250851/

ProbiMage: https://www.apoteket.se/produkt/probimage-20-st-254700/

4. Motion! Jag började motionera och röra på mig mycket mer än tidigare. Det här är ju underförstått bra för hela kroppen och ens välbefinnande, och bra att få det som en vana varje dag en promenad på 30-40 minuter t.ex.

Eftersom jag är hyfsat inläst på medicin och farmakologi är det av ren lathet jag struntat i att sköta min mage. Det är märkligt att det ska behövas onda hemorrojder för att man ska ta i tu med sin hälsa…

Börja för sjutton inte med ALLA steg samtidigt, för då kommer du att få en mycket, mycket tuff start för en redan hårt prövad mage… ;-)

Viktigast är ökat fiberintag OAVSETT om du har förstoppning eller diarré eller inte. Magen mår alltid bra av ökat fiberintag. Och kom bara ihåg att man börjar försiktigt med låga doser - oavsett om du skaffar fibertillskott som Inolaxol eller börjar äta mer föda med högt fiberinnehåll. Nu har jag när magen min vant sig med 1-2 dospåsar Inolaxol har jag börjat äta mer föda med högt fiberintag - i mitt fall att börja äta bröd med högt fiberinnehåll.

Undvik för fet mat! Är du uppstressad, har ångestsymtom, tveka inte att ta i tu med det, det finns hjälp att få. Oro, stress är lika med mycket dåligt för en redan känslig mage. Omeprazol eller ranitidin ska man endast äta i högst 14-30 dagar.

Gaser i magen? Ja, de medel som finns receptfritt är ganska värdelösa enligt min egen erfarenhet. Ökat, regelbundet fiberintag och stegvist insättande av probiotika löser den biten också, men man kan pröva simetikon/dimetikon eller ett medel som Redugas. Oftast hjälper som sagt fibrer och probiotika på sikt mycket bättre. Viktigt är att man ska undvika mat som ger gaser naturligtvis.

Har man levt med känslig mage i många år av sitt liv är det mindre troligt att man har någon underliggande sjukdom. Uppstår symtom hastigt, te.x som att avföringskonsistensen- vanorna ändras, eller om man har blod i avföringen eller andra symtom ska man ALLTID ta kontakt med en läkare. Likaså om man t.ex får hemorrojder som jag, och är osäker på om det verkligen är det, bör man söka läkare.

Men ett ökat fiberintag som sker stegvis är i princip alltid bra och helt ofarligt att börja med. Likaså att börja med probiotika och att motionera!

En del kommer med pekpinnar att man måste lägga om livsstil, gå ned i vikt och allt det där. Det SKA man, men på SIKT! Det är inte gjort över en natt. Kan man börja med den här "enkla" vägen, och känner att man blir mycket bättre, blir det på sikt lättare att lägga om till en sundare mindre stressfri livsstil.

Ursäkta en rörig guide, och lycka till - det finns alltid hopp för jobbiga magar. Ta den här "enkla" vägen innan du får t.ex smärtande hemorrojder som blöder, som jag fick eller andra jobbiga sekundära åkommor!

Haztparken
2017-11-29 16:33
#4

#3 Måste bara inflika, jag kanske förstod dåligt men magkatarr och ibs är inte samma sak.

PhotoKenneth
2017-11-29 17:01
#5

Eftersom magkatarr oftast ställs som diagnos enbart baserat på symtomen, och är lite av en uteslutningsdiagnos precis som IBS. Läkare ställer ofta diagnosen "magkatarr" och IBS enbart på patientens historia. Dessutom finns ingen egentlig inflammation vid magkatarr, blir likheterna med IBS väldigt uppenbara, och jag tycker det nog är två sidor av samma mynt. Man kan väl säga att en magkatarr kan skilja sig eftersom smärta och sura uppstötningar är vanligare än IBS.

Däremot om man gjort en gastroskopi och konstaterat en inflammation, finns diagnosen kronisk magkatarr.

Akut gastrit ((Dyspepsi / Gastrit / Epigastralgi))  är det som det vanligtvis förväxlas med.

De flesta som tror sig ha en äkta magkatarr, har egentligen en funktionell magsjukdom, precis som det är fallet med IBS. Också finns det ofta inslag av stress.

Haztparken
2017-11-29 17:52
#6

#5 Jag lever själv med crohns sjukdom och får då och då magkatarr som inte är relaterad till någon ibs. Dom är lika ja men definitivt inte samma. Och eftersom jag har en kronisk tarmsjukdom så har jag genomgått diverse gastroskopier m.m och uteslutit att det skulle vara något annat än just magkatarr. Och det är inte ibs.

Annons:
Haztparken
2017-11-29 17:53
#7

Magkatarr kan oftast läka ut med omeprazol medan ibs läker man inte ut med det. Det kan vara en hjälp på vägen men inte mer än så.

PhotoKenneth
2017-11-29 19:23
#8

Nej, Haztparken, allt är inte IBS. Men det råder en förvirring kring funktionella och psykosomatiska magåkommor. Det finns fortfarande läkare som kallar "magkatarr" för IBS eller nåt annat mer "psykiskt". Magkatarr utan inflammation är inte magkatarr - den medicinska definitionen är att då ska slemhinnan vara iunflammerad, vilket oftast bara ställs med gastroskopi vid den kroniska formen.

Crohns sjukdom kräver ju en helt annan mer behandling då det på många sätt är en ganska allvarlig sjukdom, som du vet - som kan göra rejält ont.

Omeprazol är naturligtvis inte alltid till nytta, men vid många mag- tarmsjukdomar finns det överskott av magsyra av olika anledningar. Enbart stress och smärta i sig ökar magsaftsekretionen.

Haztparken
2017-11-29 20:37
#9

#8 Du behöver inte förklara för mig vad de olika sjukdomarna innebär, har rätt bra koll. Tyckte bara att det var ett konstigt och felaktigt påstående att magkatarr och ibs var samma sak. Sen att läkare blandar ihop saker och vissa gärna slänger en ibs diagnos på dom flesta idag hör inte till saker även om det är ett problem i sig. Nu var det vanlig magkatarr vi pratade om som är rätt vanligt bland folk idag att man får av olika anledningar och som sagt oftast kan det enkelt lösas med omeprazol, vilket man själv vid symtom kan prova en kur då det finns receptfritt.

PhotoKenneth
2017-11-29 22:36
#10

Om man ska vara korrekt i minsta detalj är detta vad som innebär att ha magkatarr

"

Dyspepsi. Epigastralgi. Magkatarr.

ICD-10: K30

Definition

Dyspepsi är en beskrivande diagnos som innebär smärtor eller obehag i ffa övre delen av buken och har en duration på veckor till månader. Begreppet ”Gastrit” används först efter endoskopisk PAD-verifikation med konstaterad inflammation. Se även avsnittet Kronisk gastrit i detta kapitel.

Orsak

Vid funktionell dyspepsi är orsaken okänd (teori om dysmotorik i övre GI- kanalen). Alkoholöverkonsumtion, ASA/NSAID liksom rökning är ofta förbisedda orsaker. Helicobacterinfektion är inte orsak till funktionell dyspepsi. Organisk dyspepsi är när dyspepsin kan hänföras till påvisbar orsak; ex v laktosintolerans, celiaki, magsår eller cancer.

Symtom

Ulcuslika symtom som epigastrisk smärta ofta nattetid, lindring vid matintag. Dysmotilitetslika symtom som uppkördhet efter måltid, tidig mättnadskänsla, illamående, rapningar och gaser. Vid blandformer kan också refluxlika symtom som sura uppstötningar och halsbränna ingå. Dessa symtom ingår annars i gruppen Gastoesofagal refluxsjukdom; vg se även detta avsnitt.

Differentialdiagnoser: Gastroesofagal reflux, gastrit, ulcus, Irritable Bowel Syndrome, inflammatoriska tarmsjukdomar, celiaki, laktosintolerans, ischemisk hjärtsjukdom, gall-/pankreassjukdomar, malignitet i esofagus eller ventrikel."

https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/dyspepsi-epigastralgi-magkatarr-2/

Jag vill absolut inte vara besserwisser. Håller med dig absolut att dom slänger IBS-diagnos lite väl lätt på folk, ofta utan att ha utrett symtomen noga. Vi är nog överens att det är jobbigt att ha problem med magen, oavsett vad det är för sjukdom. Och att det krävs rätt behandling för rätt åkomma.

Haztparken
2017-11-29 22:39
#11

#10 Ja nog är vi överens om det sistnämnda. Jag förstår dock inte vad din långa inkopierade text är till för?

PhotoKenneth
2017-11-29 23:13
#12

Den förklarar vad "magkatarr" innebär. Från sajten praktisk medicin, som även ges ut i bokform. Det finns mycket likheter med IBS tycker jag, och kanske intressant för dom som funderar vad magkatarr är och vill reda ut begreppen, andra än mig och dig Haztparken :-)

Upp till toppen
Annons: