Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 5238 ggr
sara9709
10/5/17, 9:52 PM

Koloskopi!!!

Hej, jag har bara hittat gamla inlägg om koloskopi undersökningar och antar att de inte går till idag som de gjorde för 10 år sen. Någon som gjort undersökningen nyligen? Gör det ont? Hur mycket effekt ger lugnande medlen man får? Ligger man helt naken eller får man något att ta på sig över? Har både koloskopi och gastroskopi på aleris om några veckor och kan inte sluta stressa upp mig över hur jobbig den kommer va.

Annons:
Haztparken
10/5/17, 9:56 PM
#1

Jag gjorde en koloskopi för tja en 2 år sedan kanske. Tycker du ska sluta stressa upp dig själv, kommer inte bli bättre för det och de som gör denna undersökningen gör dom hela dagarna så det är inget nytt för dom och inget att skämmas/vara generad över.

Min gjorde inte ont, tror inte jag fick något lugnande heller just för att det gick så bra. Tyckte bara det var intressant. Man får så mycket lugnande som man behöver, vet många som i princip sover igenom sina koloskopier just pga den höga dosen lugnande.

Man har sjukhuskläder på sig, när jag gjorde så hade byxorna som en springa där bak så man behövde inte ens dra ner byxorna vid undersökningen utan dom kom åt ändå.

Missmagi
10/5/17, 10:44 PM
#2

Jag har gjort koloskopi flera gånger och senast i vintras. Man får om man vill lugnande innan och under tiden. Läkaren är oftast väldigt snäll och frågar om de e ok. Jag kan säga att första gången jag riktigt nervös som du men nu är jag inte de längre och har inte tagit något lugnande alls dom sista gångerna. Det är klart de är obehagligt de e ju inte naturligt att man ska vara där i och se sig om kring. Men själva undersökningen går bra oftast. Själv har jag en väldigt krokig tarm precis i början så där är det alltid lite extra jobbigt för mig sen när man kommit förbi de krokiga så flyter de på bra. Lycka till och såg till om lugnande så får du det.

Farwuq
10/26/17, 9:51 AM
#3

Jag gjorde det nu i höstas, det var inga problem alls.
Det var som #1 beskriver.
Det tog en timme ungefär.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Wijnja]
12/22/17, 10:49 PM
#4

Min koloskpi gick inte så himla bra

Urhasten
12/28/17, 12:02 AM
#5

Jag ska vara helt ärlig, båda mina undersökningar har varit traumatiska. Jag är ganska känslig dock. Har gjort en 2013 och 2016. Jag har haft på mig sjukhustunika, sedan fick jag lägga mig på en madrass i ett speciellt rum. Där fick jag lugnande medicin som däckade mig. Men innan de hunnit längre än första kröken har jag vaknat av panik och smärtor. Det gör helt enkelt alldeles för ont. Har fått avbryta båda gångerna och vid nästa eventuella undersökning har de bestämt att jag ska sövas. Även att fasta och förberedas inför undersökningen har tagit hårt på mig båda gångerna. Mycket tufft… 

Hoppas du får en bättre upplevelse och lycka till!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Farwuq
12/28/17, 6:27 AM
#6

Konstigt att man är så olika i detta fall.
För mig var det inga problem, de nådde lätt ända ner till blindtarmen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
NesoOberon
2/5/18, 1:31 PM
#7

Vet att det är sent att svara nu, hehe, men jag gjorde både koloskopi & gastroskopi förra året och pga att jag är under 18 (vad jag förstod det som) så blev jag sövd (ej med narkos) och märkte ingenting när jag vaknade.

[Wijnja]
2/5/18, 1:43 PM
#8

Min koloskopi va otillräcklig

Upp till toppen
Annons: