Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 2768 ggr
kalleknuts
2/21/18, 8:48 AM

Ibs som sitter till stor del i huvudet.....

Hej, jag skulle behöva tips. Jag har stora problem med att åka till ställen där jag inte ver om det finns en toalett, jag är rädd helt enkelt för att inte hinna till toan. Detta har satt sig enormt i mitt huvud så det blir nästan att jag isolerar mig lite. Hemma går det hur bra som helst men när vi ska iväg någonstans så vänder det sig direkt i magen och jag blir lös i magen och får panik för att åka iväg. Finns det några fler som mig? Är det någon som har några tips? Mvh

Annons:
Mooniq
2/21/18, 9:15 AM
#1

Känner igen mig. Jag har IBS som numera "sover" och jag kan gå obehindrat överallt utan att tänka toalett. För 10 år sen la jag om kosten och för mig var det jackpott. jag skippade ris, pasta, potatis, socker och spannmål och magen blev normal på mindre än 3 dygn. Jag hoppar över mina matskaklar ibland och väljer mina krig, tex vid födelsedagar eller vissa högtider och väljer ibland att äta sånt jag vet triggar igång IBS - för den vaknar med ett vrål. Jag tar smällen och är trygg i att förstå varför det händer mig. 

Jag vet inte om du forskat/testat vilka livsmedel som ger mer eller mindre problem, men det kan vara värt att föra lite matdag/IBSanfall- dagbok. När du ser orsak och verkan så kan du börja med "snitslad bana" och då kan du styra vardagen lite lättare och då kanske även tänket ändrar sig. Inget som görs i en handvändning men jag hoppas du hittar din väg och skickar en rejäl dos jävlar anamma och pepp ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

majlar
2/21/18, 9:49 AM
#2

Ja, du är inte ensam. Har likadant och haft sen jag var liten. Men.. jag har börjat ta en slät tsk rent bikarbonat om dagen utspädd i ett glas vatten. Jag vet inte om det är det som har nästan botat mig. Jag har slutat med Omeprazol och Forlax som jag ätit till och från i flera år. Man får prova sig fram. Jag gör uppehåll nu, några dagar och ser om det är det som har gjort mig bättre i magen. Läste mycket om Bikarbonat innan jag vågade testa. Det sägs att det sätter magen i rätt ph och hjälper till att lindra candida. Två orsaker till att magen är i kaos. Har diagnosen IBS. Kanske värt att prova. 

https://stegforhalsa.se/5-tips-med-bikarbonat-alla-behover-kanna-till/

kalleknuts
2/21/18, 12:38 PM
#3

Hej, tack så jättemycket för tips, börjar känna mig uppgiven när man gått med denna skiten i 15 år….. Hade ni problemen med atackskita efter lunchen? Att det alltid är brottom till toaletten. Sen även att man aldrig känner sig klar…… detta är jättejobbigt……

majlar
2/21/18, 4:05 PM
#4

Har tittat efter toaletter sen jag blev sjuk, hela tiden. Det första jag letar efter vart jag än är. Det är så tråkigt. Men efter att jag börjat med Bikarbonaten så är jag mer stabil i magen. Fast det tar tid att vänja sig av med att vara osäker. När jag åker bort tar jag alltid med mig extra kläder i fall…då känner man sig lite trygg i alla fall.

Upp till toppen
Annons: