Annons:
Etikettkost-mat
Läst 3094 ggr
NesoOberon
4/3/18, 9:43 PM

Vilken kost? (UC)

Hej! Är en tjej som nyligen fått diagnosen Ulcerös kolit och haft mitt första skov för ungefär ett halvår sen. Äter för tillfället Asacol & Imurel, tar även Pentasa supp en gång per dag. Upplever lite besvär trots det, kan inte äta mjölkprotein eller socker. Har hört och läst lite om olika dieter, t. ex. basallergikost & fodmap. Vet att IBD är olika för alla men är det någon som har erfarenhet av en diet som funkar och isåfall kan dela med sig av vad den dieten innebär? Är övertygad om att man kan klara sig utan piller dagligen. Är desperat efter bra dieter. Tack på förhand!

Annons:
[Wijnja]
4/10/18, 1:38 PM
#1

Kolla på inflammatorisk kost undvik fett mat stark mat

[Wijnja]
4/10/18, 1:39 PM
#2

Antigen har jag chrons eller ulcurös kolit får besked efter man nya koloskopin om två veckor

grandma
4/14/18, 11:24 AM
#3

Jag har Crohns och började äta LCHF för flera år sedan och blev bättre. Många tror att man vräker i sig fett när man äter LCHF men man äter fullfeta  naturliga produkter, mycket grönsaker, fisk och kött och plockar bort allt bröd , ris och pasta.  Jag åt rotfrukter utom potatis så jag åt väl en liberal till normal LCHF. Socker går bort och bara det får ju vilken mage som helst att må bättre.

Jag började med LCHF efter en väninna "tvingade" mig att prova då hon själv blivit helt bra från UC med den kostförändringen. Hennes UC var av det svårare slaget och hon var trött på alla mediciner, Nu äter hon inga. 

Jag äter fortfarande Asacol men en underhållsdos. Vågar inte sluta. Självklart reagerar alla olika men jag tog det väldigt lugnt med övergången och jag fick mycket tips och råd från grupper på Facebook där även andra beskrev hur de efter 20 år med sjukdomarna blivit bättre och en del helt bra.

Vill du veta mer så skicka gärna ett PM. Är inte inne på iFokus så ofta men har bevakning på PM.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Wishing_happiness
8/26/18, 8:02 PM
#4

Prova LDN. Det har hjälp hålla min uc i schack i många år. Men ha tålamod det tar tid. Läs mer på tex: https://www.ldnresearchtrust.org/what-is-ldn Svenska läkare har svårt att acceptera detta som ett preparat som faktiskt funkar. Stort i bland annat usa och norge. Läs på innan du diskuterar med din läkare så du kan motivera det på ett bra sätt. Ldn menas låg dos av naltroxen. Jag tar 3 mg/dag tex, nivåen får man prova sig fram, normalt brykar dos ligga mellan 2-5 mg/dag.

Upp till toppen
Annons: