Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 4789 ggr
steen126
2018-09-21 10:41

Diverticulit - inflammerade tarmfickor

Hej gruppen! Jag har just kommit ur mitt tredje skov av diverticulit. Har totalt haft tre kraftiga skov varav två hamna jag på sjukhus, senast i juni då jag hade en snabbsänka på nästan 200, det var också då jag fick min diagnos. Jag har nu precis kommit ur mitt senaste som jag rehabiliterade mig hemma för. Mycket ingefära, guldmjölk, benbuljong, gelatin glutamin, pribotika kamolmillte hjälper mig. Kunde inte äta fast föda förrän idag 3-4 dagar efter skovet.Tacksam över att det inte var lika kraftigt denna gång och att slippa sjukhus men inser också att det kommer oftare nu. Det två första kom med ett års mellanrum och detta oroar mig, att det nu är kroniskt och jag måste leva med detta. Jag bliv väldigt sjuk när det händer startar med illamånde, sedan spyr jag och helt rinnande diaree. Håller på ett part timmar innan det lägger sig det är som att magen slår bakut och allt ska bara ut. Smärtan i de två första var enorm i detta senaste bättre. Är gallopererad sedan några år tillbaka och det är vanligt att de utan gallan får diverticulit dvs inflammerade tarmfickor. Jag verkar tillhöra den procenten som får svåra problem av detta. Trådiga livsmedel verkar vara min trigger och men har inte haft min diagnos så länge sedan i somras så jag lär mig hela tiden. Frön, nötter, bönor bör jag vara försiktig med. Någon här inne med återkommande diverticulit?

Annons:
NiklasTyreso
2018-11-26 19:48
#1

Är det inte så att risken för tarmfickor ökar om man är hård i magen eller för stoppad? Hård avföring pressar på tarmväggarna och tänjer ut dem så att det bildas fickor och sedan blir mat och bakterier stående där och ruttnar och skapar inflammationer. Förebyggande därför vara att äta en kost som gör att du konstant har en mjuk konsistens på avföringen. Fibrer ger lösare konsistens på avföringen men har du en dålig tarmflora klarar de inte att bryta ner fibrerna och du får då gas, diareer och irritation i tarmen. Du kan ändra tarmfloran så du kan äta fibrer men det tar ett par år där man ofta/dagligen matar nyttiga tarmbakterier med små, små mängder prebiotika (ex potatismjöl/resistent stärkelse och bönor eller ärtor någon matsked per dag) och probiotika i form av ex opastöriserad surkål med mjölksyrabakterier varje dag. Förutom detta är psylliumfrö, utrört i vatten, ett bra sätt att få avföringen lagom. Det suger upp fukt så avföringen inte blir för lös eller för hård. Jag brukade köpa psylliumfrö på Willys och de säljer en opastöriserad surkål som jag åter lite varje dag av fortfarande, men nu för tiden har magen blivit så bra att den faktiskt blir sämre när jag inte äter baljväxter!

Upp till toppen
Annons: