Annons:
Etikettövriga-diagnoser-och-tillstånd
Läst 3587 ggr
Hennah
3/31/19, 11:55 AM

Cykliskt kräkningssyndrom.

Hej! Har IBS sen 15 år tillbaka. Men även haft udda magbesvär som inte kan kopplas till IBS. Tidigare fått besked att dessa magproblem beror på superior mesenterica artery syndrome, men efter tunntarmsundersökning och läkarbesök på Sahlgrenska är min nya ”arbetsdiagnos” cykliskt kräkningssyndrom. Någon mer som har någon utav dessa två syndrom? Mvh Helena

Annons:
[Hukanson]
3/31/19, 12:13 PM
#1

Om man får skoja litet kan man säga Grattis! Du är unik och med på världskartan över denna sällsynta "sjukdom".  https://www.diseasemaps.org/sv/cyclic-vomiting-syndrome/top-questions/

Nya studier har visat effektiviteten av koenzym Q10 och L-karnitin för att förebygga kräkningar. Båda är naturliga ämnen, säljs utan recept. Coenzym Q10 deltar i processerna för energiproduktion och L-karnitin - vid transport av fetter och metabolism. I vissa fall blir kräkningar mindre frekvent eller försvinner helt och hållet. En studie visade att deras effekter är synergistiska (kraftfullare) i kombination med amitriptylin. Biverkningarna av dessa läkemedel är sällsynta och vanligtvis obetydliga. L-karnitin kan orsaka illamående och diarré.

Pyttelite
3/31/19, 12:26 PM
#2

Här finns det en beskrivning från hälsa i fokus om CVS https://halsa.ifokus.se/discussions/4f9e51e888f472770f0016b4-cvscykliska-krakningar


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
3/31/19, 12:31 PM
#3

När det gäller studier kring Q10 och L- carnitin är det som vanligt med refererade studier på iFokus att det är många om och men förutom att underlaget i studierna är för litet och begränsat för att visa att just dessa ämnen är lösningen på problemet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Hennah
4/2/19, 5:48 PM
#4

Hej! Jovisst är jag unik, divig som jag är så måste jag ju bara ha ngt ovanligt problem! 😉 Skämt åsido, i detta fallet hade jag gärna försvunnit i mängden. Fast kartan stämmer inte så bra, doktorn jag träffade i Göteborg hade stött på detta förut. Så skönt att träffa någon som förstår hur man har det och kan sätta upp en behandlingsplan. Det var intressant att läsa på länken från hälsaifokus. Mina besvär är glesare och håller inte i lika länge. Nåt att vara glad över! 👍 Apropå behandling så har jag läst på och hittat just Q10 och L-carnitin. Jag ska träffa min gastroläkare snart och sätta igång med behandling. Ska ta upp dessa två med henne, men i första hand testa det som de rekommenderar från Göteborg. Tack för era svar! 😊

Pyttelite
4/2/19, 7:09 PM
#5

Tyvärr är de studier kring Q10 och L-carnitin inte speciellt hållbara. 

Det finns speciellt två studier som det ofta refereras till. En kring 2010 som är baserad på 42 patienter varav fem vuxna. Studien pågår under två år och mycket händer under dessa år i en växande kropp så att det med säkerhet är Q10 och L-carnitin som står för förbättringarna kan inte sägas med säkerhet.

Den andra studien är kring 2011 med ett underlag på ca 400 patienter. Studien sker i enkätform och samtliga har en egendiagnos på CVS. Den här typen av studier har ganska låg tillförlitlighet och det behövs blindstudier och säkra diagnoser för att man med säkerhet ska kunna säga att medlen fungerar.

Däremot är de säkert inte speciellt skadliga att få i sig. 😉

Hoppas att det ordnar upp sig för dig och att du kommer att må bättre snart.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Nils52
5/2/19, 12:12 PM
#6

Vet inte om det här är till någon nytta. Men läste följande på en sida, en person som kräktes undrade hur hon kunde få stopp på det. Då svarade en att om man lägger en kall trasa på knölen där ryggen slutar och nacken börjar så stänger man av kräkcentret. Sen kan man börja dricka ljumt vatten skedvis.

Annons:
Kräkan
8/30/19, 1:18 AM
#7

Har i 26 låååånga år mått illa. Fruktansvärt illa. Nästan varje dag är det nu. Börjar alltid samma tid 0.600-0800 . Ta en Zofran mot iallmåendet och sen snabbt in i iskall dusch. Jag sitter på huk och låter iskallt vatten rinna från nacken och över ryggen. Jag väntar tills kroppen är väl nedkyld…under tiden hoppas jag på att min munlösliga Zofran ( stark anti-illamående medicin ) ska börja verka. Det kalla vattnet är ett måste- jag skulle inte klara mig utan det så jag spenderar ibland 6-8 h om dagen i vatten . Vattnet lyckas stävja illamående- så länge som kroppen är avskyld. Drick små små munnar av ljummet vatten. Ofta. Saroten och Q10 på det. Har varit inlagd 30- talet gånger och fick vänta på diagnos och medicinering tom 2012. Har fortfarande inte fått bukt på det här så jag måste öka dosen saroten. Sen bör du få även stesolid och xanor som båda även de ingår i CVS - behandlingen. Hoppas du slipper allt det här och att Zofran och iskall dusch räcker mot illamåendet. Lycka till. ( Skriv gärna om hur det går för dig. ) Du måste ha Zofran som är en medicin som man skriver ut till cancer- patienter som pga kempterapi mår illa. Det är den enda som fungerar. En primperan till natten kan ibland lindra.

Upp till toppen
Annons: