Annons:
Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 995 ggr
PeterHare
11/18/19, 10:39 PM

Magproblem. Hjälp.

Hej, Jag har i några års tid haft magproblem. Symtom: - Bubblande mage/buk (oljud) - värk, smärta, obehag i mage/buk. Främst bakom höger och vänster sida av bröstkorgen. För buk, främst överallt skulle jag säga. Vid palpering är jag extremt öm och det smärtar. Har stickningar lite varstans på vänstra sida av torso lite från och till. Väldigt sällan, men det händer. Allt från sidan av torso, till upp vid nyckelbenet. - sura uppstötningar (inte alltid) - plötslig extrem smärta i mitten av bröstet, vid hjärtat som sprider sig ut i hela bröstet. Smärtan kan ibland gå upp i halsen, alltså sidan av halsen, inte matstrupen. Känns då som en klump i halsen också. - konstanta förändrade toavanor. Allt från 1 gång per dag, till 6-7 gånger. - formen på avföringen är oftast annorlunda varje gång. Diarré, en mix av diarré och fast, normala släta, grötiga (ser sjuka ut?), ihoppressade. - Nån enstaka gång har färgen inte varit brunt. Mörkgrönt och avsaknaden av brunt. Då har jag heller inte ätit nåt grönt i samband med det. När bruna färgen saknades hade jag dagen innan tagit Samarin. - enstaka gång blod på pappret. Rött färskt. Troligen har ändtarmsöppningen brustit. - jag kräks av 2-3 öl. Annan alkohol går bra. - illamående, aptitlöshet. - ofrivillig viktnedgång, 7kg på 3 veckor (nyligen) berodde på punkten ovan antagligen. Håller mig stadigt på 84-85.5kg. Vägde tidigare 91. -trötthet - sömnproblem - svettningar, kallsvettningar Nu blev hela listan väldigt osorterat men jag skrev ner allt jag kom på. Kan vara nåt jag glömt av. Jag har under de senaste 4 veckorna varit till och från vårdcentral och akutmottagningen pga mina symtom. Man tror ju direkt att det är cancer. Jag fick en remiss för SVF ospecifika allvarliga symtom men den skickade de tillbaka till VC pga att blod-, urin- och avföringsprov såg normala ut sade dem. Annars skulle jag ha röntgats. Vilket jag är väldigt besviken på, jag vill bara komma fram till vad problemet är och jag tror en röntning hade kommit fram till det. Cancer eller inte. För 4 veckor sedan fick jag ta antibiotikabehandling för ett infekterat sår. Efter det började symtomen i mage/tarm eskalerar och allt var åt helvete. Därav kontakten med VC bla. De första proverna jag tog visade på en infektion/inflammation, värdet låg på 190 men kommer inte ihåg vilket. Efter nya tester hade det gått ner igen. Hade även förhöjda blodvärden, Hb och EVF. Hb på 175 och EVF på 0,508 tror jag. Det hade också sänkts efter nya prov. Jag hade huvudvärk och yrsel, problem med balansen. Problem med yrsel/balansen kvarstår dock idag fast inte lika kraftigt. Höga blodvärden av dessa typer kan ge sådana symtom, se polycytemi, men jag hade inga andra symtom för det. Nu idag mår jag bättre. Jag har legat hemma, stressat av, i 2 veckor. Stressen har nog berott på detta. Vilopulsen har legat på 80-90, nu är den nere på 50-60 oftast. Jag har också tid för gastroskopi i veckan. Men alltså, anledningen till att jag lägger upp detta, vad kan det vara? Jag har fått höra flera olika diagnoser. IBS, dyspepsi, magkatarr, inflammation. Vården verkar inte ta en på allvar för fem öre. Man remitteras hit och dit och sen skickas man tillbaka utan undersökning, de lyssnar inte på en. Mitt liv är ett helvete. Jag är verkligen inte samma person som jag var för några år sedan. Jag orkar ingenting, ingen lust, rädd för min hälsa, lider av konstanta smärtor. Har ni erfarenheter som ni kan dela med er? Ge mig hopp? Eller nåt. Är ganska desperat. Vad borde mitt nästa steg i utredningen vara? Känns som att jag själv måste beordra läkaren vad som behövs göras. Annars säger de bara en random diagnos och hoppas på att man ska gå därifrån. Har ni frågor får ni gärna ställa dem. Jag vet att hela inlägget är långt och blandat, jag skrev bara av mig utan att tänka på att hålla en bra röd linje. Förlåt. Tack för mig!

Annons:
DD81
5/19/20, 12:32 PM
#1

Hej! Låter som reflux / magmunsbråck. Hur går det idag? Jag har liknande symptom, hoppas du fick hjälp!

Upp till toppen
Annons: