Behålla mat
Hej, har en kort liten fråga..
Hur mycket av maten/näring/kalorier lyckas man behålla när man har diarre (som vid exempelvis IBS)?
Hur länge bör man försöka "hålla sig" för att inte förlora för mycket?
Jag vet inte om jag förstått frågan rätt men tarmen är ju väldigt lång och det är ganska ovanligt att man får näringsbrist av IBS- diarreérna. Det du äter till middag är ju inte det som kommer ut om du måste gå på toa på en gång efter maten. Om man har många täta diarreér som vid en maginfluensa så förlorar man mycket näring. Lite skillnad.🙂
Det kan vara svårt att hålla sig vid diarré så det är nog inget jag rekommenderar.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
"Att hålla sig" påverkar nog inte näringsupptaget alls. Det är inte i ändtarmen som maten ska brytas ner, och tas upp som näringsämnen. Det som kan göras är att försöka undvika äta det som orsakar diarré, samt att försöka äta så näringstät mat som möjligt, av den mat som tåls bäst.
Ah, då kanske det var läkaren som uttryckte sig klumpigt 😛, antydde att allt verkade rinna igenom bara..
Men hur är det då med p-piller, får man diarré inom 6 timmar sedan man tagit pillret så måste man ju ta ett nytt?
Det påpekade barnmorskan i och med IBS:n, så därför ska jag ta pillret innan jag går och lägger mig, för då har jag inte ätit på ett tag, och bör därför inte få diarré..
Syftar på det #1 skrev, att det inte är det man åt senast som kommer ut..
Förvirrad 🤪
Förstår att du blir förvirrad. Jag undrar verkligen om du tömmer hela tarmen? Det tar ett tag att göra det även om man tycker att det är jättemycket som kommer ut. Om du tömmer hela tarmen varje dag så borde du rimligtvis gå ner väldigt mycket i vikt. Vi kan göra en jämförelse med mig innan jag fick min diagnos Crohns, eller först trodde de att jag hade UC. Hur som helst, IBS har jag haft sen unga år, typ högstadiet. Då hade jag diarreér som inte var vattentunna utan mer vällinglika. Så var det inte varje dag, ibland var och är jag "tröglös" som jag kallar det. Känns som man aldrig blir klar. Springer oftast hela förmiddagen och det liksom trycker på hela tiden. Jag har det inte så varje dag utan det går i perioder.
Ibland hade jag tarmkatarr när jag var yngre och då kändes det som att det bara var vatten i tarmarna. Då tog jag bulkmedel. Orsaken till tarmkatarren kan ha varit att jag festade för mycket och alkohol har ju en laxerande effekt många ggr.
Nåväl, innan jag fick min diagnos UC så hade jag i flera månader haft diarré, flera ggr om dagen mellan 3-7 ggr som senare ökade till 15 ggr och blev till sist blodiga. Jag gick ner 13 kilo på de månaderna. Jag minns inte riktigt men tror att det var mellan 3-5 månader. Jag dröjde ganska länge med att gå till doktorn för tills jag gått ner 8 kilo tyckte jag det var helt ok att bli smalare ☺️. Du skriver inte så mycket om hur din mage är men nu har du i alla fall en ganska så dålig mage att jämföra med.
// Nalle Puh//
Oj, det där lät inte alls kul! 😕
Min mage är lite olika från dag till dag, vissa dagar gör jag inget annat än är på toa, medans andra dagar så fungerar magen i alla fall någorlunda.. Så OM jag nu tömmer tarmen helt, så är det alltså inte varje dag, så det kanske är därför jag inte förlorat nämnvärt mycket vikt (?).
Nä det är inte kul men det finns de som har det värre. Förvisso tänker inte jag på andra när jag är mitt uppe i ett skov 😃 , dock när det är över så kan jag tänka på hur tacksam jag är över att jag inte har det eller det och inte har behövt operera mig osv.
Men vad har du gjort för att försöka komma tillrätta med din mage? Försöker du hålla någon diet och testa vad det kan vara som orsakar dina besvär?
// Nalle Puh//
Har provat både receptbelagda och receptfria mediciner, kommer inte ihåg namnet på alla just nu.. Men bland annat Flagyl har jag testat, och det fungerade ganska bra till en början, men inte i längden.
Just nu kör jag med Inolaxol och Silicea, som är det bästa som funkat på mig hittills.
Flagyl???? Visste inte att man får det mot diarré
// Nalle Puh//
#8 Nej, det var mer ifall det fanns bakterier i magen.. Förstod inte heller hur det skulle fungera, men ett tag gjorde det det i alla fall 🙂
Angående kosten så undviker jag väldigt fet mat, men det beror på att jag är gallstensopererad så min kropp inte kan ta hand om fettet lika bra.
Har du testat gluten intolerans. Laktos? Jag har båda och min mage är ungefär som din. Man får försöka undvika de fyra sädeslagen och mjölksocker som finns i nästan allting.
Lycka till. Jag har förutom detta IBS Blossas matte
#10 Jodå, är laktos-känslig i alla fall, så det blir ju lite bättre när jag undviker det. Men problemen kvarstår ändå trots att jag undvikit både det och gluten 😕