Lite råd tack! (IBS)
Nu var det längesen jag skrev här och behöver lite ny feedback :)
Har haft IBS sen i höstas och jag hade börjat komma lite till ro, tråkigt nog vänjer man ju sig vid sina magbesvär (åtminstone när de blir lite lindrigare). Har haft förstoppningsdominerad IBS, känt mig uppblåst, ibland illamående och bubblig i magen. Tyckte att det blev lite bättre när jag började tänka lite mer på vad jag äter (ändå har jag inte lagt om på något sätt). Försöker dricka mer vatten och äter nästan aldrig mjukt bröd. Testat laktosfritt men jag tyckte inte det gjorde någon större skillnad. Äter A-fil/Onaka ofta till frukost (vilket ska vara bra för magen och den innehåller ju inte massa socker osv.)
I januari när jag fick pratat om mina första IBS besvär fick jag Inolaxol utskrivet. Tar en dos med fil varje kväll, vilket hjälpt mig att få en regelbunden avföring på morgonen (istället för att bli förstoppad). Kan ju inte säga att det har gjort underverk, men det har definitivt hjälpt.
Nu senaste veckan har jag haft lite diarréer istället, avföringen har varit lite gul och känt mig väldigt bubblig och gasig i magen. Har inte ätit annorlunda, men jag har urinvägsinfektion nu och försöker dricka bort den med citronvatten och tranbärsjuice (kan de ha orsakat detta?).
Vad ska jag göra för att balansera upp den?
Har också läst att många tycker LCHF hjälpt mycket vid IBS (gäller det även er med förstoppningsdominerad?)
Jag kan inte riktigt kartlägga vad som gör mig mer eller mindre dålig för jag har inte riktigt varit så dålig att jag alltid måste springa på toaletten efter maten eller liknande. Därför har jag inte heller varit så petig, älskar mina matvanor och vill inte ändra. Inser dock att om besvären kunde försvinna nästan helt så hade det varit värt att lägga om kosten helt för det.
Har inte kartlagt mig själv hur jag fungerar men använder inget läkemedel för att få mig själv att fungera. Har aldrig varit lös av min IBS och bara en gång förstoppad när jag fick min första attack för över 8 år sen som varade i 4 månader då mina föräldrar vägrade köpa laktosfritt (för att varför skulle dom behöva köpa det liksom..det är ju dyrt)…Älskar när föräldrar visar sin oro och kärlek :P
Iaf så kom jag på att min hårda IBS mage gick lös när jag åt något som var ganska fet..typ chips…works like a charm..tills min kropp satte stopp för denna busenkla metod att få fart på tarmarna. Antar att äta något som innehåller flytande fett hjälper om man är förstoppad ofta. Typ 1 matsked olivolja varje morgon eller något (smörjer upp tarmarna). Inte testat det själv men sägs göra kroppen gott av en expert doktor. Vispgrädde pajar allt om den inte är laktosfri.
Kan nog inte ge så mycket tips riktigt. Man får testa sig fram och inte vara rädd att göra just det. Om a-fil inte fungera..testa något annat. Kvarg innehåller mycket fett men som jag förstår ska den inte vara för fast fet om du vet vad jag menar. Alla verkar vara individuella med sin IBS så.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Förra gången jag åt enligt LCHF (2010) blev inte magen bra men i alla fall något bättre/annorlunda, slutade med LCHF i samband med graviditet och lyckades inte komma igång med det igen förrän nyligen. Nu är magen verkligen lugn och harmonisk på LCHF! Skillnaden är att jag nu inte äter grädde och mjölkprodukter (förutom lite smör).
Jag tror på att utesluta mjölkprotein och spannmål för att få ordning på en IBS-mage, jag har alltid mått bättre av att ta bort det i alla fall (mina magproblem brukar vården skylla på IBS men har väl ingen "riktig" diagnos). Det kan verka besvärligt, som att man inte kan äta nånting men det beror ju på hur man "brukar" äta såklart… Ändra stegvis så blir det till slut en vana.
Det finns ju tabletter/kapslar med mjölksyrabakterier, om du tror att det hjälper dig (med tanke på att du provat a-fil mm) men vill skippa mjölken…
Jag tror det är rätt tänk av #iamu, att utesluta mjölkprodukter. Sen är det ju ofta fler saker som brukar spela in.
Glorious, det skulle vara intressant att höra om dina matvanor 😉.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Tack för respons!
Mina matvanor är inte så speciella. Bor hemma med mina föräldrar och vi är oftast flera kring matbordet då mina syskon kommer hem och ja vi blir en del. Tyvärr måste jag säga att jag känner att det är svårt att påverka maten så mycket då mamma oftast både handlar och lagar maten och vill inte ställa till det för henne. Jag älskar även hennes mat och vill helst inte behöva ge upp den haha men ja, det är väl det dom flesta får göra mer eller mindre.
Bor på en bondgård så har sedan jag varit liten varit flitig användare av mjölkprodukter. Våran mjölk är alltså opastöriserad, vi har den som dryck, till flingor och gröt samt i maträtter. Drack förut alltid mjölk till maten men dricker nu vatten istället i hopp om att det kanske hjälper lite, får ju i mig så mycket mjölkprodukter ändå.
Frukost: Oftast havrefras med mjölk, A-fil med cornflakes eller havregrynsgröt med lite mjölk och kanel. Ibland knäckebröd med lite smör och mager ost.
Inget kaffe till frukost innan skolan för det brukar sätta igång magen lite, men eftermiddagar eller på helgen.
Lunch: Äter ganska försiktigt med skolmat då jag inte är något fan av den. Har ofta en banan med mig och tar som mellanmål. Är jag hemma så äter jag inte så ofta lunch då vi äter rätt tidig middag (senast 5, ofta 3-4) Däremot blir det ofta fika vid 12 tiden. Mamma är duktig på o baka så det händer allt att något fikabröd åker ner. Annars försöker jag hålla mig till knäckebröd med lite smör och mager ost eller skinka. En kopp kaffe, kanske någon frukt.
Middag: Vi äter husmanskost rätt ofta. Mycket kött, kyckling osv. Äter inte jättemycket av potatis och ris utan ersätter med lite mer grönsaker nu för tiden. Sås gillar jag, har svårt att äta "torrt". Fisk en gång i veckan ungefär.
Kvällsmat: En kopp te och även där som frukost, havrefras med mjölk eller knäckebröd med smör och mager ost.
Måste nämnas att min mage har balanserat upp sig igen och har betett sig hyfsat bra senaste veckan men idag lite sämre igen (kan bero på att det blev rätt onyttig helg och lite alkohol).
Viktigt också att jag får sällan akutspringa efter någon måltid. Därför är det svårt att veta vad som gör vad med min mage. Jag får alltid gå efter frukost på morgonen - men det är nog mer för att det är en vana och för att jag regelbundet tar min inolaxoldos kvällen innan. Kaffet kan också sätta igång men undviker därför att dricka det när jag ska iväg.
Jag har IBS-C och då brukar man även ha b12 brist och även vitamin D brist och Magnesium brist. Men att få bajsa som en kung skulle jag säga Magnesiumoxid är bäst köp det så får du uträtta sina behov