Har jag IBS?
Hejsan,
Allt detta börja för runt lite mer än 1 år sedan.
Jag fick då från ingenstans rapar som smakade ruttet ägg. Tänkte då att de var nåt tillfället nått jag hade ätit, de försvann då nån vecka körde Omeprazol. Sedan skulle jag åka iväg rapade då konstigt på morgonen sen runt kvällen kom det en attack, de rann bokstavligen och fortsatte hela kvällen samt dagen efter. Troligtvis var det en kraftig matförgiftning.
Efter det tänkte ja de går över. Men själv lös i magen fortsatte och plåga mig och ja fick köra Dimor för att inte skita ner mig i princip.
Sedan dess har jag fått dessa konstiga rapar med diarré från och till. Det gå en månad och flera veckor när jag inte får det och magen kan fortfarande krångla och då är jag förstoppad eller lös. Det kan gå 2 veckor och jag är hyfsat bra.
Nu senare tid dock så får jag samma äckliga smak som när jag rapade, men detta sker när jag sväljer så kan ja känna inte en lika stark smak som när ja rapade men jag kan känna samma smak av ruttna ägg sedan vet ja några timmar efteråt blir jag lös i magen. Ibland får jag även magknip innan ja blir lös.
Har använt Dimor ett bra tag nu enda som hjälper och ger någon sorts trygghet för att jag ska inte få diarré attack på jobbet.
Dock tillägga att jag inte använder de varje dag utan jag har alltid med mig det.
Jag har levt ganska osunt mycket festande dålig mat osv, nu är det dock 3e helgen jag inte dricker någon alkohol och har ätit bra snäll mat.
Tilläggas bör att jag har typ 1 diabetes. Laktos intolerant är jag, och nu i veckan åt jag riven cheddar ost dålig i magen på kvällen, och testat prästost med laktos tabletter inte hänt nått ännu ialf. Långt innan dess flera år tillbaka så har jag alltid haft en strulig mage dock inte i närheten av såhär…
Jag är livrädd för att gå iväg och skickas iväg på nån koloskopi därav vänder jag mig till er här. Någon som har haft liknande som jag?
-Inte gått ner i vikt
- har aptit
- rör på mig mycket och styrketränar.
-äter grönsaker
Har testat
probiotika
Omeprazol
Kol tabletter
Referm
Tycker det snarare låter som Giardia (iaf om man ska tro på wikipedias beskrivning) så skulle helt klart rekommendera att du söker läkarvård för att få hjälp.
"Giardiainfektion
Även känd som bäverfeber kan denna sjukdom beskrivas med explosiv diarré och illaluktande gaser i magen, som ofta börjar 1–2 veckor efter att man fått infektionen och som återkommer i cykler. Orsaken är Giardia lamblia, en protozo (encelligt djur), som smittas genom kontakt med avföring, och ofta drabbar människor som druckit obehandlat vatten.
Två tredjedelar bär på smittan utan att den bryter ut. En ledtråd till att man blivit smittad kan vara att man börjar rapa illaluktande gas som påminner om ruttna ägg. När man identifierat sjukdomen kan den behandlas med en enda dos av tinidazol, och symptomen brukar gå över redan efter ett dygn."
https://sv.wikivoyage.org/wiki/Matf%C3%B6rgiftning
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Hej!
Har varit inne på de där men jag har inte varit utomlands sen jag var runt 22 år kanske är 39 år gammal nu.
Det kan inte vara IBS? Jag är livrädd för att göra sån där gastroskopi :( men jag ska ta mod till mig och ringa och boka en tid imorgon för orkar inte ha de såhär och oron förstör mig.
#2: Giardia finns i Sverige också så det finns risk att bli smittad av det här också (även om den säkerligen är större i vissa andra länder), vet inte hur man testar det på människor men på djur skickas ett avföringsprov in för analys (fick göra det på min kanin som hade skumma magproblem vi aldrig hitta orsaken till).
Nu kan ju IBS symptom variera mellan personer såklart men tycker inte dina symptom riktigt stämmer in på mig och det jag fick lära mig när jag gick på IBS kurs för ett antal år sedan.
Jag gjorde aldrig gastroskopi för IBS utredning (däremot har jag gjort det av annan anledning och det var såklart inte det bästa jag gjort men inte så illa jag trodde det kunde vara, värsta var nästan bedövningssprejen som smaka kemisk banan 😅).
Tack så mycket för dina svar! Det ends jag kan komma på är att min sambo jobbat i förskola ja undrar om jag kan fått därifrån av henne? Vi vet om hon haft de för att hon låg inne med svår covid och fick mass antibiotika för andra bakterier hon hade med den tiden. I sånt fall blev ju hon fri från det? Eller vart skulle jag annars kunna fått det ifrån?
Ska jag be läkaren att få testa mig för det då?
#5: Gissar de kommer testa för det när du beskrivit symptomen för dem.
#6:
Ok jag har kollat doktor online osv och ingen har sagt nått om de. Men när ja läser om det så verkar de verkligen stämma..hade dock nått år sen en infektion i en tand som ja fick ta bort fick antiobotika då och då tyckte ja de försvann men sen kom de tillbaka igen. Vet inte vad för sorts antibiotika som krävs heller.
Hej,
Nu fick jag prata med en sköterska och fick en tid bokad på fredag. Jag är så rädd, hon sa at läkaren är den som bedömer om det skulle bli gastroskopi..är så himla rädd.
Hur bedömer det ifall de ska bli en gastro?
Kan någon snälla svara?
Du får berätta om dina besvär och svara på läkarens frågor. Lämna blodprover och eventuellt avföringsprov.
#10:
Tack men hur bedömer om jag måste på gastroskopi?
#11: Svaren på proverna och din berättelse visar läkaren vart åt det lutar och vilka fler undersökningar som ev behövs för att kunna ställa diagnos.
Varför skulle du behöva gå på gastroskopi?
När jag fick min ibs diagnos var det inte tal om gastroskopi, gjorde däremot både rektoskopi och koloskopi.
Nej jag vet inte är bara orolig över va som ska hända. Okej är de ännu värre än gastro?
#12: Och varför behövde du göra båda 2 undersökningarna?
#13: Det vet jag inte har aldrig gjort någon gastroskopi.
Stress och oro brukar påverka magen negativt så jättebra att du har fått läkartid och så snabbt också.
Jag var också väldigt orolig över symptom och vad som var fel, vad doktorn skulle säga, undersökningar mm. Men så skönt att när hela den biten var över och man visste vad det var för något. Faktiskt värt lite oro. 🙂
#15:
Ja det fick mig ännu mer orolig att de hade tid så snabbt betyder de att de är akut då? Att de ja beskrev till sköterskan kändes allvarligt?
#16: Tror jag inte. Du har ju haft symptomen länge. De hade kanske ett återbud.
#17:
Tack, ja precis det har jag. Är så orolig att det är något allvarlig. Enda någorlunda tryggheten jag har är att jag har typ 1 diabetes och mitt blodsocker ligger fantastiskt bra. Och för runt 3 månader sedan tog ja blodprov på mottagningen och allt såg hur bra ut som helst.
Så ja hoppas de inte är något allvarligt.