Återkommande magkatarr
Behöver ha tips på mat vid då jag får får återkommande magkatarr.
Precis tagit blodprov och inväntar svar på glutenallaregi.
Vad bör man inte äta och vad är bra att äta?
Nu reagerar jag på bara en ynka panodiltablett =(
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Det är ju lite individuellt vad man kan äta när man har magkatarr. Det bästa tipset är ju att inte stressa, utan att ta det lite lugnare (lättare sagt än gjort). Man skall undvika att äta stark, stekt och fet och rökt mat. Sura juicer skall man undvika, samt alkohol och kaffe.
Har du gjort någon gastroskopi, många gånger så kan det ju vara så att om man har kronisk magkatarr, så har man för mycket saltsyra i magsäcken.
Har du prövat brustabletter? Vet att i en del fall, så klarar personer bättre av brustabletter, än vanliga tabletter.
#0 Om det är i magsäcken som du har magkatrr och du inte redan har provat så ta novaluzid. Min räddare i nöden! Det är en tuggtablett som smakar lite mint som lägger sig som ett lock över det som svider. Receptfria och det finns inget max för hur många man får ta :) Mat som jag brukar äta när det är som värst är framförallt potatis, svaga soppor, Proviva blåbär, innan jag vart allergisk mot mjölkprotein så åt jag ost, skinka som inte är så rökt eller salt och ibland funkar genomkokt pasta.
#2 Har tagit novalucol. Hjälper inte alls. Det som hjälper lite är omeprazol 20 mg två gånger om dagen
En läkare gav min mor tipset (på -70-talet) att ta en slätbulle och lite varm mjölk på den, det skulle lindra. Bara ett litet tips😉
Har du provat att äta skonkost?
#4 Jag är mjölkallergisk
#5 Det var ju synd. Men du får testa skonkosten, men det tar ju ett tag, innan katarren är borta.
#6 Ja jag äter kokt mat… Men problemet är att det bara kommer tillbaka efter ett tag, det är detta som är superjobbigt
Har du blivit undersökt, så att du inte har för mycket magsyra. Detta kan ju göra att man får återkommande magkatarrer.
#8 Nej. Har så många andra åkommor med reumatiska sjukdomar etc att de bara struntar i en numera
#9 Lite nyfiken, jag ser att du har reumatiska sjukdomar. Äter du möjligtvis kortisontabletter, te x prednisolon?
#10 inte just nu. Åt det senast i april/maj så det är ett tag sedan. Just nu går jag inte på mediciner alls. Min mage tål det inte och de biologiska medicinerna hjälpte inte alls. Men de skulle inte påverka magen då man injecerar det
#11 Anledningen att jag frågade om kortisonet, var för att jag själv brukar få vad jag kallar "falsk magkatarr", alltså magkatarr utav medicinen.
#12 Klarar kortison ganska bra, sämre med antiinflammatoriska prep för min del
Be att läkaren skriver ut Nexium original 40 mg och säg att han ska skriva att den inte får bytas mot annan liknande. Sen kanske du kan be dem göra en gastroskopi. Eller kräv det, kanske jag ska säga:).
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#3 Novaluzid är en starkare version av novalucol, den hjälper mycket längre. Novalucol hjälpte inte mig heller :)
#14 Nexium är bara ett annat läkemedel som Omeprazol… Har fått bukt med magen just nu… Käkar 20mg ompeprazol morgon samt kväll. Prata med doktorn igen på tisdag.
#15 Trodde det var samma men ser att det är lite skillnad på de verksamma ämnena
#16 Många upplever att Nexium original hjälper bättre än andra Omephrazolpreparat. Läkarna är medvetna om det och tyvärr kostar ju originalet mer just nu. De är inte riktigt lika för de bryts inte ner på samma sätt även om båda är enterotabletter.
Apotekspersonalen säger att de är exakt lika men varför är det så många som påpekar exakt samma sak?
Skönt i alla fall att du fått bukt med magen.🙂
// Nalle Puh//
Jag har fått nexium HP trippelkur. Innehåller två antibiotikum samt nåt annat grejs för magen. Gör jätteont i magen och är nästan sämre nu men det sa dom att det kunde bli. Har tydligen en bakterie i magen
#18 Nej, det var tråkigt att höra. Har de tagit något prov där de ser att du har en bakterie? Är det heliobacter du har? Eller fann de den i tarmen?
// Nalle Puh//
#19 Eftersom jag är lite rädd för endoskopi så provar vi med medicinen först eftersom doktorn är övertygad om att det är helicobakter. Jag har ännu väldigt bubblig mage och ett stort sug i magen efter tre dagars behandling
Silicea Magtarm Gel är bäst köp den