Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Läst 273 ggr
en_rosa_banan
0

IBS??

Har varit på och träffat läkare för något år sedan som tyckte jag lider av ibs. min undring är om någon annan med ibs har liknande problem. Har även googlat och fått upp dumpnings symptom som de som är gastric bypass/sleev opade kan få. Jag har inte gjort någon sån operation.
ca 30-60 minuter efter intagen föda får jag magknip från h-vete, jag kallsvettas, är yr och illamående detta släpper ej förrän jag varit på toaletten. Det är då först normal avföring för att sedan gå över till diarré. Ibland räcker det att gå på toa 1 ggr ibland blir det fler gånger. Ibland kräks jag också. Men det blir alltid bättre efter toalettbesök och jag fått tömma magen.
Ofta var det efter frukosten men kan hända när som helst på dygnet.
jag experimenterade massor eftersom jag ville äta en relativt bra frukost men det enda som funkade var mackor och kaffe. Ser inget mönster vilken mat som triggar min mage inte ens att byta ut mot laktos fria alternativ. Detta gör ju att jag aldrig kan förutsäga när och hur min mage ska reagera när jag äter och vill alltid veta att det finns en toalett i närheten för att det är bara att löpa. Har haft så här sedan 10-11 års åldern kanske redan tidigare.

• Redigerat 2021-10-12 22:09 av en_rosa_banan
Maleficum
0

Vad jag fick lära mig när jag var på kurs för min IBS var att man får tänka på det det lite som en hink. Att vissa saker kan man äta utan problem och vissa saker kan man äta i mindre mängder då och då utan problem men de fyller sakta upp hinken. Om man sen äter för mycket eller för ofta av något magen inte riktigt gillar (eller att man råkar vara extra stressad eller andra saker som kan påverka) så rinner det till slut över i hinken och man reagerar.
Under kursens tid så skulle vi äta enligt FODMAP för att försöka reda ut vad just en själv reagera på för saker så man vet vad man ska undvika. I början var det lite jobbigt för det blev väldigt strikt tills man kom in i fasen där man sakta kunde börja introducera saker igen för att se om man fick reaktion.

Du fick ingen mer hjälp när du var hos läkaren? Fick komma till dietist eller liknande?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Caeli
0
Köp Silicea Mag-Tarm Gel Behandling av mag-problem, 500 ml i apotek eller på webben. Alltid trygga köp, bra priser och gratis frakt vid beställningar online.
en_rosa_banan
0

#1: nej ingenting varken dietist eller mer information om hur man kan tänka vid IBS. Numera funkar grekisk yoghurt med bär och lite nötter utmärkt på morgonen som frukost. Äter nu LCF och märker en stor förändring att jag inte har haft dessa problem med magknip och diarré på ca 3-4 veckor

en_rosa_banan
0

#3: LCHF skulle det stå