Måltidsersättning, tablettform?
Finns det några tabletter som man kan ta istället för mat, såsom måltidsersättningar i tablettform?
Mina tarmar kan nämligen knappt jobba med någonting utan att jag får kramper, vilket leder till att jag inte äter varken före skolan eller i skolan, utan jag väntar tills jag kommer hem helt enkelt.
Har provat dextrosol, och det funkar för min mage, men det känns inte bra att äta sånna i längden för att få kroppen att fungera om dagarna.
Det går ur kroppen för snabbt helt enkelt.
Jag klarar av att inte äta på en hel dag utan problem, eftersom min kropp har blivit så pass van denna livsstil, eller vad man ska kalla det, så jag blir inte svimfärdig eller liknande utan mat.
Men jag känner ändå att nu när skolan har börjat igen så vill jag gärna ha någon form av energi för att kanske klara av en skoldag bättre än vad jag redan gör.
Så jag undrar som sagt om det finns någon typ av måltidsersättning som jag kan testa, tabletter eller något.. Det borde ju finnas tycker jag.
Soppor/shakes går bort, dom är för "grova" för min mage, lika så bars.
Har du sökt läkarhjälp? Det verkar ju inte klokt att du bara ska kunna äta "något i tablettform". Dietist och läkare tycker jag att du ska söka upp för så där ska du inte ha det. Du berättade inte särskilt mycket om din mage men att inte kunna äta något utan att få kramper verkar ju minst sagt jobbigt och så undrar jag naturligtvis VAD du äter?
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Självklart har jag varit till läkare, men IBS är obotligt och har ännu inte hittat något som hjälpt mig.
Äter i princip allt möjligt, men enbart när jag är hemmavid.
Mycket grönsaker, lite kolhydrater, protein, mm.
Det är alltså när jag inte är hemma/i skolan som jag vill ha någon typ av måltid fast i tablettform. Kan alltså inte äta frukost eller lunch, så det är dessa måltider jag vill ha tablett till. Känner att vad som helst är bättre än att inte få i sig något alls om dagarna.
När jag är hemma äter jag självklart vanlig mat, för där kan jag hantera smärtan bättre.
Jag måste faktiskt rätta dig på en punkt. "IBS är obotligt". Det är ingen obotlig sjukdom. IBS är en funktionsstörning som i de flesta fall kan kan lindras med rätt kost. Många blir i stort sett helt bra med några få skov och en del får skov då och då. Om du får kramper i magen hela tiden så fort du äter något så kanske det är så att du äter fel kost?
Jag har haft IBS i stort sett hela mitt liv, från tidig tonåring iaf. Jag tyckte själv då att jag undvek sådant som var dåligt för magen men nu i efterhand vet jag att jag lurade mig själv. Har arbetat med människor som har IBS och flera åt mat som man vet att de flesta IBS:are ska undvika. Ibland är det svårt att göra avkall på sådant man gillar och nu säger jag inte att du är en sån person för jag känner inte dig och vet inte vad du äter.
Om man inte äter något på en hel dag så är det inte helt ovanligt att det samlas en massa luft i magen istället och när man sen äter så uppstår smärta, svullen mage och gaser. Jag är ingen läkare, jag bara talar av egen erfarenhet och jag vet att man bör äta regelbundet för att tarmarna ska må bra.
Det skulle vara intressant att veta vad du äter när du äter. Vi har några som brukar skriva här på forumet som är väldigt duktiga på det här med kost och de kanske kan ge lite tips igen.
// Nalle Puh//
För mig känns IBS obotlig, eftersom det kvittar vad jag äter.
Äter mycket kokt mat, såsom potatis, kokt fisk, kokta grönsaker, osv, eftersom kokt mat ska vara snällt mot magen. Jag äter korv, köttbitar, köttfärs, pasta någon gång ibland, ris, mm. Tycker det är så svårt att berätta VAD man äter, eftersom jag äter det allra mesta.
Äter inte produkter med hög fetthalt, är gallstensopererad sedan 8 år tillbaka och kan fortfarande inte hantera fettet.
Tro mig, min högsta önskan är att kunna äta regelbundet!😕
Har provat nu under sommarlovet, tyvärr utan resultat. Äter jag regelbundet så funkar inte min vardag helt enkelt.
Under mellan och högstadiet blev jag dagligen tvingad till att äta både frukost och lunch, av den anledning som du säger, att magen behöver rutiner. Det fungerade inte, och jag fick istället skyhög frånvaro från lektionerna.
Du skriver att du äter det allra mesta men det är ju oftast det man INTE kan göra med IBS. Jag har plockat bort pasta nästan helt och hållet. Fuskar ibland men då en fredag eller lördag. Inga bönor och i stort sett inte fett heller. I stort sett all slags lök går bort, råkost äter jag sällan. Jag äter mycket paleokost som är en slags LCHF utan fett. Då jag har hiatusbråck och Crohns också så gäller det att vara hård mot sig själv och snäll mot magen. Det var nog när jag fick Crohns för 6 år sedan som jag verkligen insåg att jag måste göra allt för att bli så bra att jag kan fungera någorlunda normalt i vardagen.
När jag inte ätit pasta på ca 3 veckor märkte jag en enorm skillnad på magen. Inget illamående, ingen svullen mage med krampartad diarre. Det går inte över en natt eller en vecka att bli bra. Lite tålamod krävs ibland fastän det är svårt, jag vet.
// Nalle Puh//
Tack för tipsen, ska prova!
Dessutom kan jag tillägga att sötsaker, dvs godis och efterrätter samt öl intar jag sällan eller aldrig. Känner direkt när jag gör det att det blir fel. 😃 Allt det goda i livet går bort men fått lära mig att uppskatta annat och om man är sträng mot sig själv så kanske man kan planera in lite fusk nån gång ibland😉.
// Nalle Puh//
#7 Nej samma här, har inte ens något sötsug :)
Fixar du att äta kokosfett? Det brukar funka bra, även för många med gallbesvär. Kokosfettet ger i så fall snabb och koncentrerad energi. Ett par teskedar tillsammans med några "wild chips" och lite torkade bär? Det blir lite som en typ av "pemican".
#9 Tack! Det ska jag testa! :)