Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettkost-mat
Läst 6081 ggr
Mirjah
3

Min dotter saknar aptit

Hej! Jag är mamma till en 11-årig dotter som för två år sen fick diagnosen crohns. Vänder mig till er i hopp om att någon med erfarenhet av crohns kan tipsa om aptithöjande åtgärder. Förstår att hon är i ett skov, calprotectinet har stigit till 3000 och läkaren föreslår ändrad medicinering. Men tills vi har vår tid hos läkaren vill vi ge henne näring… Lite och ofta ska hon ju äta. Men nu är det vresiga miner och vill inte ha. Dietisten har föreslagit massor, och näringsdryckerna som också föreslås får hon fortfarande kväljningar av efter en 6 veckors kur då crohnen upptäcktes. Idag fick hon i sig en fralla med skinka till frukost, och några stackars bitar av rökt lax till lunch… :(

Lööv
0

Kokt ris pasta med fisk eller korv. Lite smör och salt till  Riskakor och kallat vatten.       Undvik surt och sött.

Vitt bröd en god färsk fralla.  Corn flakes och mjölk.

Lättstekta  köttbullar.  Själv har jag  gluten Ibs och laktos Ibland funkar det ibland inte  Kokta grönskaer med smör. och lite salt.

Om man går på Mack donalds  så undvik bara löken. Potatis och pasta funkar och lättstekt köttfärs.    Lycka till Blossas matte

grandma
0

Mirjah 

Svår fråga då jag själv inte haft de problemen och det verkar som att ingen annan har det heller. Jag tror inte man får vara för stenhård med dieten när det gäller en 11-åring. Vi som vuxna kan ju äta saker som inte är speciellt goda bara för att vi förnuftsmässigt förstår att det är bra för oss. Mår man dessutom illa så är det svårare.

Mitt råd till dig ändå är att fråga din dotter dag för dag, vad hon mest av allt skulle vilja ha och ge henne det. Sen kanske man ska låta bli alltför mycket sött då det är ganska väl känt att sötsaker kan trigga igång en dålig mage. Pasta i större mängder är ju inte heller någon hit. 

Det finns en förening för mag-och tarmsjuka där det finns olika grupper som man kan få kontakt med, bl.a anhöriga med barn som har olika diagnoser, www.magotarm.se . Där kan du också kolla om det finns någon lokal förening på din ort eller bara kontakta dem här i Stockholm och höra med dem. Jag är ledsen att detta är den enda hjälp du kan få härifrån men jag hoppas att du hittar något sätt att få lilltjejen att äta.

//Grethel

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Mirjah
1

Tack för svar! Det är tufft för oss föräldrar när vi vet att crohn patienter kräver större kalori- och näringsintag och ser hur hon ratar det mesta. Blir överlycklig när vi finner något som smakar! Har blivit medlem i mag- och tarmförbundet, verkar vara en bra och informationsrik hemsida med mycket stöd. Precis som du säger Grethel är det svårare för en 11-åring att äta det som är "mindre gott" fast förnuftet säger annat. En fresubin skulle göra susen, men hon sköjs bara jag nämner ordet.. Idag tar jag med henne på storhandling. Hon får peka.

grandma
0

Mirjah, 

Jag håller tummarna för att ni ska hitta något som dottern vill ha. 😃

// Nalle Puh// 

[nathalie_bumbi]
1

Jag skulle kunna tipsa om hemmagjord buljong. Finns många bra fördelar med det för oss med olika magåkommor då det är så otroligt näringsrikt. Själv köper jag en ekologisk kyckling (bosarps gård), lägger i den i en stor kastrull med lite vinäger (för att bryta ner mineralerna i skelett och ben i kycklingen så det hamnar i vattnet) och täcker allting med vatten. Kokar upp allt och tar bort det vita skummet som kommer upp till ytan. Sedan sänker jag värmen så det bara sjuder i 24-48 timmar. (Ju längre desto mer näring dras ut i vattnet). När det är gjort silar jag allt, slänger bort kött o ben, och voilà, kvar är en supernäringsrik soppa. Denna kan drickas flera gånger om dagen, användas i mat och användas i soppor som är matigare med allt möjligt i. Gott, lättillgänglig näring och magen behöver inte jobba något för att ta till sig av det goda. Din dotter skulle kunna dricka 3 koppar om dagen för att få en rejäl boost. Ta inte bot fettet, denna hjälper till att läka inflammationer i mage samt boosta immunförsvaret. Vill du läsa mer om det så kan du söka på ex. homemade chicken broth/stock. Hoppas hon mår bättre snart!

[nathalie_bumbi]
0

Ps, kom på en till sak…har ni kollat typ 3 allergier? Annars har imupro sådana test. Jag har själv gjort det. Generellt sett kan en idé vara att undvka vaniga allergener såsom gluten, mjölkprodukter, nötter/baljväxter. Men vill man ha svart på vitt om det är ngt man inte tål så har de bra tester.

grandma
0

#5+ 6 TS dotter i fråga har crohns sjukdom, många gånger mår crohns patienter inte alls bra av att äta fet mat, snarare tvärtom. Vissa mår också extremt illa vid ett skov och i efterdyningarna. 🙂

// Nalle Puh//