Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettkost-mat
Läst 3687 ggr
[annajohannas]
1

LCHF

Jag är lite nyfiken, och undrar om någon testat denna metod, som har mag- och tarmsjukdomar?

Ni som har provat, hur fungerade det? Blev ni bättre eller sämre?

Sarah-S
1

Jag har haft UC sen 2001, de första 10 åren var mycket besvärliga med återkommande skov, dessutom tilltagande reumatisk värk i samband med skoven. Fick massa mediciner som fungerade så där

Jag tål tydligen inte mesalazin (vanlig aktiv substans i tex Pentasa, Asacol  m.fl) så då återstod kortison och Azatioprin

I januari 2011 tog jag och sambon beslutet att påbörja strikt GI, dels hade jag gått upp 10 kg men jag hade även hört att det skulle vara bra för inflammatoriska sjukdomar.
Jag köpte en handbok av Ola Lauritzson och följde hans steg-för-steg som en introduktion. Den sk Fas1 körde vi väldigt länge och där är kolhydratmängden mycket begränsad jämfört med "vardagsGI"
Mycket snarlikt LCHF

Sen april 2011 är jag medicinfri och har hittills inte haft ett enda skov.
Gick dessutom ner mina 10 överflödiga kilon på bara några månader och håller vikten än.
Det kan ju vara så att det är en slump att mina skov upphörde samtidigt som jag la om kosten, men för mig verkar det som om det har hjälpt mig.

Jag har dessutom övergått till laktosfritt samt undviker gluten i möjligaste mån vilket har gjort under för min "ballongmage"

Vi äter fortfarande GI, men har ökat lite på kolhydraterna.
Jag har en tendens att falla tillbaka i ett träsk av läskdrickande, då märker jag att avföringen blir lite svajig men ändå inget skov. Det räcker för att jag ska skärpa mig igen
Det är min akilleshäl - sockerberoendet. Men ju mer strikt jag är med GI desto mindre sockersug

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

grandma
0

Personligen skulle jag inte kunna äta LCHF då jag ofta mår väldigt dåligt av fet mat. Många som har crohns kan inte det och då många också har fettlever och även drabbas av gallproblem så är det ingen hit.  Däremot så tror jag på att vi inte ska äta så mycket mjölmat som människan gör idag. Det är enkelt och gott, går snabbt att laga till och dessutom kan det bli ganska billigt men det ÄR inte bra att äta det flera gånger i veckan. Enligt mig, och några till som jag vet har blivit bättre i sin IBS  av att sluta med det.

Enligt LCHF så innehåller morötter och palsternacka mycket kolhydrater så det ska man undvika men man måste sätta i sig ett kilo om dagen för att det ska vara dåligt. Rotfrukter är mitt livselixir numera.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

[annajohannas]
1

Jag har själv gluten och laktosintolerans, så jag tänkte kanske att man kunde köra LCHF på detta🤔. Jag äter inte de glutenfria varorna som finns i affären, d v s pasta, bröd mm, för det är inte gott, sedan innehåller de tyvärr sojaprotein. Man är ju väldigt begränsad med kosten, så jag tänkte kanske att man kunde slå två flugor i en smäll; ändra kost, samt tappa lite i vikt😉.

grandma
0

Det är alltid värt att testa. :-D

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh//