mediciner vid IBS
Var på apoteket idag i ett annat ärende egentilgen men hittade tre olika preparat för de med IBS. Kommer bara ihåg Iberogast som verkade vara ett örtpreparat. Är det nån som har provat medicinerna eller kostbehandlar ni bara?
Jag har provar probimage och Trevis. Båda hjälper ganska bra mot stressad mage. Vill man ha absolut koll så får det bli Dimor som stoppar. Säljs på apotek under mage.
Tänk på att dra ner på alkohol straka kryddor kaffe och att byta ut mjölken mot laktos fri. Ev soja mjölk.
Sluta stressa. Ät lugnt lite var fjärde timma. skon kost kokt ris postais kött och fisk fryskta kokta grönsaker. Gör det du mår bra av. Läsa böcker promendera vila och sov mycket. Lycka till Blossas och Temlas matte
Många tar bort mjölk helt o hållet men för min del tål jag lite varje dag. Jag tar lite till havergrynsgröten och kaffet. Stress däremot bör man försöka bli av med så mycket det bara går. Och glöm inte att äta sakta och tugga väl. Stora portioner är inte heller så snällt mot magen o tarmarna. Ett annat läkemedel som är bra i alla fall för min del är Questran, det minskar eller neutraliserar gallsyran i magen. Jag har också hört att man kan vara glutenkänslig även om man inte har glutenallergi. Glöm inte att röra på er också.
IBS är ju knepigt eftersom alla tål så olika saker men jag tror att det i alla fall finns en gemensam nämnare till bubbliga, gasiga magar och det är faktiskt socker. Sluta äta sött så kommer den garanterat att bli mycket bättre om än inte helt bra.Jag har testat det mesta mot IBS och det enda som hjälpt riktigt bra( detta var innan jag fick min Crohns) var Herbalifes Fibrer och örter. Trodde inte det var sant då jag fick testa av en kompis som på den tiden sålde dem. Två piller om dagen och good-bye till lös mage och kramper.
har testat probiotika och några andra som jag inte ens minns vad de heter men jag har aldrig blivit hjälpt av dem.
Jag hade ett stort skov av crohns under vårvintern och efter det så var min IBS värre än någonsin. Jag fick stanna hemma mycket eller kom försent och det ville aldrig lugna sig. Då försökte jag med Inolaxol igen, vilket tidigare har fungerat sisådär. Jag tog det benhårt 2 gånger om dagen och efter en vecka började det bli bättre, efter två veckor kunde jag börja slappna av och nu har jag kört det varje dag sen dess. Magen mår bättre än på flera år men jag känner av om jag missar att ta Inolaxol nån dag.
I det stora hela så tror jag på att man måste förändra sina kostvanor och kan väl säga att det hjälpt mycket att inte äta pasta, t.ex. Dock äter jag bröd på morgonen. Så som min mage är nu så skulle jag inte våga prova Iberogast och andra preparat men det skulle ju vara hemskt skönt om man kunde äta vad som helst och inte behöva några mediciner, äter Asacol för min Crohns och tar predclysma vid skov.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//