Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettnegativt-jobbigt
Läst 4047 ggr
aekitsune
1

Crohns

Jag har läst igenom ett par olika trådar och inte hittat en enda om crohns sjukdom. Är jag ensam eller finns där någon som jag? Ska på coloskopi imorgon och är sjukt nervös, hatar sånt :(

http://aekitsune.blogg.se

grandma
0

Hej,

Först så är tråden under din egen en Crohnstråd sen så har vi en artikel som heter Morbus Crohn där det ligger flera trådar och på framsidan längst ner så står det lite mer utförligt om Crohns. Berätta vad det är du mer vill veta? Är du orolig för att du ska ha Crohns?

Jag förstår att du är nervös inför koloskopin men jag kan säga att det värsta med den undersökningen är gjord innan du kommer dit och det är att få i sig tarmsköljningsmedlet.

När du väl är där så får du avslappnande medel vilket gör att en del somnar lite lätt men det är väldigt intressant att se hur man själv ser ut inne i tarmen så man kan hålla sig vaken. Man får lite smärtstillande också. En del är så rädda att de vill bli sövda men då måste man ofta ha sagt till lite innan med tanke på att det behövs narkospersonal. Jag själv har varit sövd de första gångerna men de sista var jag vaken och det är jag glad för i dag. Det var inte alls farligt. 🙂

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

aekitsune
1

Alltså jag har druckit tre liter laxabon… jag pallar inte mer.. får inte i mig en droppe till. Inte under några omständigheter. Det kommer liksom upp igen innan jag hunnit svälja… Detta är det sjukaste jag varit med om :@

mimåne
1

För ett år sedan gjorde jag också en koloskopi som gjorde att jag diagnostiserades med chrons.

Om du nu har druckit tre liter och egentligen ska dricka mer, kämpa!! annars har du druckit dessa tre liter och mått piss helt i onödan och kommer behöva göra om detta! Det är hemskt viktigt att du dricker allt du blivit ordinerad, annars är det möjligt att dom inte kan genomföra hela koloskopin.

Jag vill inte skrämma upp dig eller så, men jag förstår din rädsla. Jag var också livrädd. Som tur är, så har du rätt att få både lugnande och smärtstillande. En liten tröst i det hela

Medarbetare på akvariefisk ifokus

grandma
0

Blääää och fy f..-Jag förstår dig så väl. Om det inte funkar så får du försöka klara dig på det du har fått och dricka klar buljong och annan klar vätska. Jag spydde så mycket när jag fick laxabon och det är omänskligt att man ska behöva dricka den mängden äckel på så kort tid. Dessutom ska man laxera 

Alla andra gånger har jag fått phosphoral.  2 små flaskor som man blandar med ett ett glas vatten /flaska. Inte godare men mindre mängd och koncentrerat sen får man dricka 4 l av vad man själv tycker om. Jag brukar koka egen buljong på ett märgben eller på högrev plus att man kan dricka äppeljuice och annat som är gott.

Har man hiatusbråck som jag har så spyr man så fort det blir för äckligt.  Det viktiga nu är att du får i dig annan vätska så fort du klarar att svälja överhuvudtaget . Jag tror det är många som lider med dig nu och  vi får hoppas att du lyckas rensa tarmen ändå.🤢 Lycka till i morgon

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

mimåne
1

Ja vi håller tummarna för dig!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

aekitsune
1

#4 Det låter ju tusen gånger bättre! Varför använder man inte det istället?? 

Haha tack för stödet :) Jag fick i mig allt till slut, men jag kommer ALDRIG mer göra detta. Jag har gjort koloskopi förr, men då hade jag legat på sjukhuset med dropp en vecka och spytt och inte ätit något under hela tiden, och druckit kontrast, så slapp det där äcklet då.. Det var bara en månad sedan så jag fattar inte varför de inte bara tog de proverna de behövde då 😕