kortison medicinering
Jag har enterisk dysmotilitet/ intestinal pseudo obstruktion och går på kortison regelbundet sedan några år. Har försökt att sluta med kortisonet några gånger men det går inte då jag blir för sjuk av inflammationerna. Oroar mig för vilka följder det kan bli som det ju kan när man tar kortison regelbundet och undrar om det finns någon här med samma problem? Jag tar kortison i 5 dagar och är utan i 3 dagar och så börjar det om. Och även om det inte är starka doser så är det ändå en påverkan för kroppen. Hur gör ni som går på kortison regelbundet? Hur mår ni? har ni fått några andra mediciner som hjälper mot mag och tarm inflammationer?
Hej Keiron,
Jag vet bara att det har något med nervsystemet i tarmen att göra. Kan du inte berätta mer för oss härinne vad din diagnos innebär, hur det började m.m. Det är många härinne som har problem med svåra magsmärtor som bara får besked att det inte är något fel på dem. Hade själv aldrig hört om denna sjukdom. Hittade däremot lite rön i Läkartidningen.
http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2013/05/Konshormon-paverkar-tarmmotilitet/
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Det är en väldigt lång historia och vill inte berätta för personligt om hur det har varit för mig här men diagnosen enterisk dysmotilitet/ intestinal pseudo obstruktion fick jag genom att göra en tunntarms biopsi, där man tar ut en liten bit tunntarm motsvarande en tioöring och sen studerar den i labroatorium på olika sätt. Man kan också göra en tunntarms manometri där man skickar ner en sond i svalget ner i tunntarmen och mäter trycket där.
Det är en kronisk autoimmun sjukdom där immun försvaret angriper vävnader, nerv celler i mag och tarmsystemet. Man kan få det i hela mag och tarm systemet ifrån svalget till ändtarmen. Hos mig bildas det inflammationer i tarm väggarna som ger starka smärtor, illamående och kramper. Det är olika från person till person beroende på var man får inflammationerna, vilka symptom man får. Man kan få diareer, förstoppning, smärtor, illamående, kräkningar, trötthet, värk i kroppen osv.
Det kan vara ärftligt men behöver inte vara det, man kan få det sekundärt vid andra sjukdomar, tex Sjögrens syndrom Sle osv. Man kan få det av att man haft en annan kraftig infektion i kroppen som sätter igång det. Även vid långvarig stress och dålig sömn i kombination med en ifektion osv. Hos vissa börjar det sakta mens hos andra utvecklas det snabbt.
För mig började det hela med en kraftig infektion i magen 2004 då jag fick ta flera antibiotika behandlingar och sedan blev det sakta sämre, 2008 rejält sämre, många undersökningar och fick diagnosen först 20012 och då efter en tunntarms biopsi. Inga andra undersökningar har kunnat visa det och jag har varit på många undersökningar.
För er som gått länge med stora mag problem som aldrig ger vika, där ni har dessa symptom, prata med er läkare om det kan vara aktuellt med en tunntarms biopsi. För mig är det fram för allt brännande smärtor i mag och tarm, man kan liksom känna att där är inflammation då det bränner, smärtar, sticker och hugger, detta ger också en enorm trötthet och olust, svårt med större volymer av mat och viss mat blir det värre av, tex för mycket fett, stekt mat, lök osv. Men samtidigt så även om man äter "bra mat" så har man ändå inflammationerna där och smärtorna men lite kan man påverka det genom kosten. Näringsdrycker är ett måste för mig.
Bara för att man har enterisk dysmotilitet behöver det inte innebära att man också har intestinal pseudo obstruktion. IPO ger kraftigare smärtor än ED
Då det är en ovanlig sjukdom så finns det inte så mycket information på internet men det finns lite att läsa.
Några länkar
http://www.magotarm.se/diagnoser-tillstand/diagnos-behandling/intestinal-pseudoobstruktion/
http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/intestinalpseudoobstruktion
Inga andra här som går långvarigt på kortison? är nyfiken på hur ni mår av det.
Har en väninna som haft samma problem i flera år. Och i stort sett levt på kortison. Hon granskade sin medicin med läkare och kom fram till att hennes antidepp medicin gav henne dessa symtom. Hon fick en annan medicin och blev långsamt bättre.
Jag har Gluten Ibs och magkatarr. Har fått hjälp av Trevis som är en mjölksyre bakterie för turist diareer. Och Dimor. Har slutat med ost mjölk produkter allt med vetemjöl. Dragit ner på starka kryddor kaffe alkohol och råa grönskaer och lök.
Kan gå en till två veckor utan mina skov nu. Tack vare Trevias. Lycka till Blossas matte