Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: ibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 5900 ggr
Love-Ida
1

Troligtvis IBS

Hej jag är ny här på sajten och varför jag blev medlem var för att få lite hjälp eller tips angående Ibs. Jag har inte gjort några undersökningar mer än att jag i början av hösten besökte en doktor som sa att jag säkert led av ibs efter att jag förklarat mina problem. Jag har väl efter att jag tagit mycket järntabletter sedan tre år tillbaka, känt av att magen och tarmen inte funkat spm innan. Men nu i slutet av sommaren blev allt värre och jag har haft problem med att jag känt mig svullen och svullnat uupp i nedre delen av buken. Jag kan inte äta pasta och starkare maträtter då jag får så ont. Jag har även problem med gaser, diarré och lättare förstoppning. När jag har druckit alkohol har jag haft smärtor i buken och varit ungefär som när man får en riktigt hemsk urinvägsinfektion( läste att ibs även kan irritera andra organ så sim urinvägarna). Hag har funderat på att försöka få någon mer utredning då det hade varit skönt att veta helt säkert om det är ibs jag lider av. Men har ni tips på hur man får mindre svullen mage och mindre smärtor?

Mooniq
1

jag har haft ibs i hela mitt liv - för 6 år sen gick jag över till lchf - och blev frisk på mindre än 3 dygn. kan vara värt att prova att ta bort ris, pasta, socker, potatis och allt spannmål.

Om jag äter något av ovanstående så kommer problemen tillbaka på studs men ibland vid större kalas så väljer jag att äta nån kaka/bulle/tårtbit och är beredd på att magen pajar under natten..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

grandma
0

Många är vi som har IBS idag och många är det också som får diagnos"troligtvis IBS" innan läkaren ens kollat upp andra alternativ. Det man brukar börja med är ju  att ta prov på om patienten är laktos eller glutenintolerant vilket jag tycker att du ska begära att de gör på dig.

Jag kan bara utgå från mig själv nu men jag vet att många andra reagerar på ungefär liknande saker. Lök, kål och bönor går helt bort plus tuggummi och sötsaker.  Sen är det massor av annat som jag tagit bort men jag skulle vilja råda dig att ta bort lite åt gången så att du kan se vilken/vilka saker det är som orsakar dina problem. 

Med IBS är det ju oftast inte bara en sak man inte tål men man kan lägga in dem i olika grupper som t.ex lök, kål och bönor och börja där.Det tar lite tid att göra det här men det är värt det. Du får säkert fler tips och råd från andra medlemmar som har samma problem..

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Lööv
0

Håller med  nr 2  det låter som Gluten. Testa det med ett blodprov. Man kan ha det latent hela livet och så får man en infektion eller  magsjuka som aldrig går över.   Och diareer och förstoppning i ett enda inferno.

Jag fick det 07 stod ut till 09 innan jag vågade fråga läkarna. Jag skämdes för att jag inte kunde sköta min mage. Men allt jag åt blev jag uppblåst och svullen av och det kom ut.  Järnbrist b 12 brist och till slut fick jag diagnosen av en sjukskörterska på  Hjärt medcin. De trodde jag hade hjärt fel  men det var gluten.

Exprimentera inte själv ta blodprovet och få svar inom en vecka.Det finns ok bröd nu och knäckebröd kokta grönskaer ris och potatis lite rotfrukter.  Mjölk är svårt för mig tål inget socker blir som jäst i magen och rinner ut.

Undvik lök alkohol starka kryddor.   Lycka till. En av 100 får gluten Blossas matte

grandma
1

Jag vill bara förtydliga en sak i den här frågan. Jag har inte påstått i mitt svar till Love-Ida att jag tycker det låter som gluten. Jag ställer inga diagnoser här för jag är inte läkare och inte ens en läkare kan ställa en diagnos utan att träffa en patient. Vi ska vara försiktiga med att säga vad vi tror att någon annan lider av, vet dock att det är lätt hänt. Någon kan bli väldigt orolig eller ledsen och många är unga.  Däremot så är alla tips och råd angående sjukvården och kost samt att berätta sin historia något som är konstruktivt.

🙂

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Love-Ida
1

Jag har redan tagit blodprov för gluten och laktos, proverna visade att jag inte hade något av det. Jag tror antingen Ibs eller crohns då min mormor lider av crohns. Har nu fått tid för att undersöka mag och tarm då jag i går tog ett nytt blodprov och det visade att jag sänkts från 137 till 127. Detta behöver inte betyda något men det är något oroväckande att det sjunkit så fort bara på en månad. Så distriktssköterskan satte upp en tid direkt för att vi nu skall gå till botten med mina problem :)

Lööv
0

Skönt att du får hjälp. Det är alltid lättare att anpassa sig till problemet om man vet vad det är..  Håller en tumme för dig att undersökningen går bra.  Sköt om dig Blossas matte

[annajohannas]
1

Man utesluter ju gluten och laktos, ur kosten för att , när man blivit bättre, testa på att smaka lite grann. En del har svårt med gluten och laktos vid IBS, utan att vara intoleranta.

#3 Ett blodprov räcker inte för att konstatera om man är glutenintolerant, man måste även ta biopsi på tarmen. Det har nämligen visat sig, att personer kan ha visat positivt på blodprovet, men vid biopsi, så har tarmen varit helt frisk, medans blodprov som visat negativt, där har personen haft väldigt dålig tarm, så att bara ta ett blodprov är inte att påvisa en glutenintolerans.

#5 Håller tummarna för dig, så att du snart skall få reda på vad du drabbats utav. Berätta gärna hur det går för dig.

Lööv
0

På mage tarm i Jönköping fick jag svaret att blodprovet är mer än 90% tillförlitlit. Å andra sidan är jag så extremt kännslig för  Gluten att jag inte kan ha vanligt bröd i samma kyl som mitt bröd. En smula på smörkniven så är det illamående diare direkt.

Därimot så visar inget  blod prov gatsroskåpi  att jag har mjölk intolleranns. Men jag tål inte ens laktosfri mjölk.  Det blir vattniga diareer direkt. Fil och yogert  helt kört. Smör eller grädde lika dant.

Jag har fått IBS av att gå med  Gluten längen och mjölk intolleranns.

Men man lär sig med tiden att leva på ris  kött fisk kokta  grönsaker och vatten.          Man lär sig att leva med tröttheten.

Hoppas du mår bättre snart Blossas matte

[annajohannas]
1

När jag gick min utbildning, så fick vi lära oss detta om blodprov. Det gör att en del som är glutenintoleranta, får fel besked, därför tar man som jag beskrev tidigare både blodprov och biopsi, på tarmen.