Funderingar
Hej! Jag har tidigare skrivit ett inlägg om mina besvär och fått mycket tips och stöd.
Eftersom jag inte kommer att få någon mer utredning trots att jag har såkallade alarmsymtom så har jag börjat vänja mig vid tanken att det är IBS jag har, alternativt glutenintolerans.
Har dock lite funderingar.
Magen fortsätter krångla med ont mm och jag ska snart på gastroskopi med biopsi. Är i en period med "lugnare" mage, alltså min avf är nästintill normal, men ont har jag nästan dagligen. Tycker jag är lite mer "gasig" än innan men inte alls svullen eller så. Sover 12-14 timmar per natt, har jag jobbat ett par pass och inte fått sova mer än 8 timmar emellan dem så sover jag ca 20 h dygnen därpå… Blir helt slut av ingenting. Vet inte om allt detta tyder på IBS eller gluten mest?
Jag undrar om någon vet ifall illamående kan ha med glutenintolerans att göra, eller också med IBS?
Den senaste tiden har jag mått illa nästan hela tiden, ibland kräkningar. Har nu också haft blod i kräkning vid ett flertal tillfällen. Har dock inte direkt ont i övre delen av magen, utan det är fortfarande runt navel och bakåt ryggen det onda sitter.
Är så innerligt trött på detta, och ingen i min omgivning förstår mig. :(
Hej!
Jag kan bara säga att jag inte skulle nöja mig med de besked Du fått på sjukhuset. Det borde finnas hjälp!
Du vet väl att Du har rätt att gå till en annan läkare, var som helst?
Hälsningar
Lennart
Vilken färg har dina kräkningar, hur mycket är det?
Ibland när man kräks, så kan ett litet blodkärl spricka, och detta är ofarligt. Du har inte funderat på alternativ behandling? Det finns ju homeopater, som kanske kan fastställa diagnos på dig.
Det som är bra i det hela är att du snart ska få en gastroskopi och jag hoppas att det är en gastroläkare som utför den. Jag håller tummarna för att de ska hitta något som man kan behandla.
Vi hade ett bra inlägg här för nån vecka sen som kanske är något att tänka på och diskutera med sin läkare om man absolut inte kan hitta något fel. (Du verkar ju dock kunna sova och jösses du sover ju nästan bort ditt liv. )
#17 länken.http://magotarmsjukdomar.ifokus.se/discussions/5201b6f9ce12c4629f00044b-konstant-illamaende
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Hej och tack för svaren! Jag vet att jag har rätt till att byta läkare, men tror jag kommer få samma svar där! Alla prover ser ALLTID så bra ut, så finns inga misstankar om något. Blodet har vart rött, en gång röd/brunt, dock ganska stora mängder. Misstänker själv att det är från halsen men jag är osäker. Det är på en kirurgmottagning, så antar de är en gastroläkare? Läste länken, känner delvis igen mig men inte helt. Sömnen är inte störd utav mitt illamående, håller sig magen bara lugn så sover jag ju större delen av tiden. Samt att jag klarar av mitt liv så att säga, även om kvaliteten inte alltid är den högsta. Hoppas att dem hittar nåt som kan förklara allt… vad som helst, bara det går att göra något åt det!
#4 Det låter som det är ett litet kärl som spruckit, men det är inte farligt. Även om dina prover är bar, så kanske den nya läkaren, se något med nya ögon, och med lite tur, kanske även få en diagnos. Som jag sagt i tidigare inlägg, kontakta en homeopat, där kan man ibland få hjälp, när den vanliga skolmedicinen går bet.
Ja jag misstänker att det är så med. Skulle det vara något annat så syns det ju på gastroskopin! Ska kolla upp de med homeopat om jag inte får några svar. Trodde aldrig jag skulle säga att jag vill ha en diagnos, men de är det ända jag vill nu!
#6 När man gått och varit sjuk en längre tid, utan att få veta vad det är, så vill man ju ha en diagnos. Oavsett vilken diagnos det än blir, så kan man lättare förlika sig med vad det verkligen är som man lider av. Håller tummarna för dig. Och tycker du inte att det känns bra med den läkare som du har, så har du rätt att byta läkare.
Jo det är nog så det är! Hoppas dem ser nåt på gastroskopin nu. Ja jag vet, men känns som det är samma visa överallt, oavsett läkare tyvärr…
#8 Det är lätt att börja misstro, jag är i samma sits, fast med en annan sjukdom. Det värsta som finns är när man själv börjar tvivla. Det finns läkare som är otroligt bra, och som stärker en. Jag har en läkare på vc, som verkligen, är på min sida, och som hjälper mig att fortsätta vidare. Även en ögonläkare. Då det hjälper att ha någon på sin sida. Jag har gett dig tips på homeopat, men har du även kontaktat privatläkare?
Tänk på att du inte står ensam, vi backar upp dig här, och det är bara att skriva av sig.
Nej, jag har bara gått på min vårdcentral. Och akuten några gånger. Olika läkare på vc varje gång, ingen kontinuitet. Tack!
#10 Tyvärr så ser svensk sjukvård ut på detta sättet idag. Jag har en riktigt stor tur, för jag har samma husläkare, förutom, när jag måste söka akut på jourcentralen. Hoppas att du får svar på vad det är som du lider av.
ejw, när man listar sig på en vårdcentral så kan man också bestämma vilken läkare man vill ha. Det måste ju gå att få en tid hos en och samma för det har man rätt till. Går man till sjukhusakuten med magont så rekommenderas man ofta att söka vårdcentral. M a o är det oftast ingen idé att söka akuten om man inte är svårt skadad eller verkligen misstänker att man är allvarligt sjuk. Vårdcentralen måste då på något sätt kunna hjälpa dig att få remiss till gastroläkare. Det låter helt vansinnigt att du inte får den hjälp du behöver. Visst bodde väl du i en storstad? Eller minns jag fel?
// Nalle Puh//
Hade samma läkare på vc ett litet tag, sen slutade hon och då blev de olika läkare igen! Anledning till att jag sökt akut är att de första gångerna var jag så uttorkad och hade näringsbrist, behöll ingenting, blev inlagd efter ett par besök. Låg en vecka m olika dropp. Samma visa nån vecka efter utskrivning, men då låg jag bara över natten. Sen en gång till då ja hade såna sjuka smärtor att jag trodde nåt gått sönder i magen. Men i övrigt har jag hållt mig tilk vc då jag vet att det är den vägen jag får gå för utredning. Men då inga prover tyder på nåt så kommer jag inte vidare till gastro. Så börjat acceptera att det är IBS nu. Ja jag bor i göteborg!
Nu har jag gjort gastroskopin, usch de var jobbigt. Gjorde inte ont men var riktigt obehagligt. Det läkaren kunde se var inflammation i magsäcken, gastrit. Kanske kan vara en anledning till att jag haft ont? Och så tog dem biopsi på tarmen för att kolla gluten. Skönt att ha den avklarad!
Så skönt att det är klart och vad skönt ändå att de hittat något som du kan åtgärda. Man kan få väldigt ont och det kan ju i förlängningen leda till magsår om man inte behandlar den.
Skrev han ut någon medicin åt dig?
// Nalle Puh//
Ja, det är väl ett förstadie till magsår vad jag förstod? Ja, kommer inte ihåg vilken dock, var tvungen att hem och lägga mig då jag ska jobba inatt men ska hämta ut den senare om jag hinner när jag jobbar. Hoppas att det är därifrån smärtorna kommer så att dem försvinner med behandling. Sen har jag nog IBS också, eftersom jag har diarrer osv. För der kan väl knappast ha med gastrit att göra?? Men illamåendet fick jag en förklaring till. ;)
Sen undrar jag om inflammationen försvinner med behandlingen eller om den är typ kronisk? Hur vet jag det? Jättejobbigt att inte ha några svar känner jag, vill bara veta allt.
Ingen som vet om man blir av med inflammationen eller om den är kronisk och går i skov? Vad jag kunnat läsa mig till så beror akut gastrit på antingen bakterie eller medicin, jag har inte några bakterier och tar typ aldrig ipren… så då bör den vara kronisk då? Typ för mycket magsyra produktion? Jag tycker det är så jobbigt att inte fått några svar på sånt. Kanske nån här som är kunnig på det området?
Gastrit kan ju bero på olika saker. Jag lade grunden för det själv när jag jobbade inom sjukvården och slarvade väldigt mycket med maten. Sen fick jag ju hiatusbråck också men det är ju en annan sak. Dock är det väldigt vanligt att man har det när man har ständigt återkommande gastrit.
Det är en stor bov bland många unga som ibland går hela dagarna utan mat och sen frossar på sen eftermiddag/kväll när de är vrålhungriga. Kaffe i mängder är en stor bov samt apelsinjuice och hör och häpna, vilket inte alla vet, svart te. Svart te innehåller mer garvsyra än kaffe.
Nu svar på din fråga ejw, För mig är gastrit kronisk eftersom jag har mitt bråck i magmunnen som gör att magsyran backar upp i matstrupen och även gör att jag är extremt känslig för juicer och annat som irriterar magslemhinnan.
Kronisk gastrit kan man ha annars också men det vet man ju inte förrän man utrett och provat sig fram med lämpliga mediciner. Jag tror inte på att man måste ha ätit mediciner typ treo och magnecyl för att få det.
Det finns de som får besvär vid svår stress men aldrig annars. är den kronisk, jag tror inte det. Har en väninna med järnmage men när hon var med om en livskris, fylld av stress så packade hennes mage också ihop och hon fick äta Esomephrasol under en tid. Sen har hon aldrig fått tillbaka det.
Om man sköter sin mage, dvs rätt mat, och äter sin ordinerade medicin och ändå får magkatarr om och om igen ja, då kanske man har en kronisk gastrit men man kanske också ska göra en ph-mätning för att kontrollera att man inte har ett bråck, vilket inte alltid kan ses vid gastroskopi. Ät din medicin är mitt råd och var snäll mot magen så får vi hoppas att du blir helt bra. Om inte så kommer du att lära dig att leva med det. 🙂 Jag hoppas du blir helt bra och att vi får höra hur det går.
// Nalle Puh//
Tack så jättemkt för ditt svar! Jag är sådan som gärna vill ha allt på det klara, vill vara förbered på att det kan komna tillbaka om så är fallet osv. Inte för att det gör någon skillnad egentligen, men för mig känns det skönt att ha koll. Luddigt och oklart är bara jobbigt! Såklart är de viktigt med mat/livsvanor, men eftersom jag har en konstaterad inflammation och inte "bara" dyspepsi så vill jag veta vad de innebär. Många frågor och en del oro!
Jag förstår att du vill ha svar men jag tror inte att det är bra att någon doktor säger att du förmodligen har kronisk eller förmodligen inte kronisk. Ibland är det bättre att ta det som det kommer men det är alltid lätt att vara klok åt andra 😉.
// Nalle Puh//
Det är nog sant. Jag kanske får acceptera att det är möjligt att det kommer tillbaka, eller så gör det inte det. Svårt bara.
🙂
// Nalle Puh//
Ser bara ett tomt inlägg? Funderat en bra stund, tror att jag i detta läget bara vill veta vad som gör allt detta, en diagnos helt enkelt. Något att hålla vid och i så fall lära sig leva med. Har gått så lång tid utan några svar så nu när man äntligen gjort en undersökning och närmar sig något så blir de nästan jobbigare.
#24 Nej, det är inte ett tomt inlägg, det är en uppmuntrande smiley i inlägget.
Jag förstod det som att du fått diagnosen gastrit? Jag tycker att du ska be att få träffa läkaren igen med alla frågor som du har men var beredd på att hen kanske inte har något glasklart svar.
Du kan ju skriva ner saker som du tror har varit utlösande och prata med läkaren om det och berätta hur du känner. Hade du blivit testad för Heliobacter? Kanske du kan be dem göra det? Jobbigt för dig att du känner som du gör och jag önskar att jag kunde hjälpa dig.
// Nalle Puh//
Ok tack. :) Jo, vid gastroskopin var magsäcken inflammerad. Men det var det enda som jag fick veta i princip. Sen skickas ju resultatet till min vårdcentral, så ska ringa dit nästa vecka och be att få träffa en läkare i samband med det. Så kanske jag kan få lite mer klarhet i mina frågor. Jodå, du hjälper genom att stötta! Jag vet att jag nästan är löjlig i detta, jag måste lära mig att man inte kan styra allt och att det blir som det blir i vissa lägen.
Pratat med min vc nu, dem kommer i samband med svaret från biopsin också få svar på själva undersökningen. Därmed då kring gastriten också. Känns skönt, jag trodde bara jag skulle få svar på själva biopsin och att jag blev "lämnad ensam" ang gastriten. Så ska ta omeprazolen fram tills att jag får svar och ev fortsätta efter det med beroende på resultatet osv. Tusen tack för stödet jag får här, det är guld värt! Kramar!
Nu har jag tröttnat på riktigt. Har i natt haft det överjävligt, massor med toabesök, diarre å kramper, illamående till max, kräkts. Har dessutom haft mörka/svart kräkning. Anat blod i avföringen. Kanske inbillning. Men Ingenting hjälper… Har i flera dagar haft det såhär, på bara ett par dar har jag gått ner drygt 2 kg. Sammanlagt 8 kg på 4 månader. Normalt? Men inatt tröttnade jag. Tårarna är nära hela tiden, jag kan inte acceptera detta om ja inte med största säkerhet vet att det inte är något annat. Väntar på att min vårdcentral ska ringa, måste få träffa en läkare idag. Nu vill jag bli tagen på allvar, jag vill göra en koloskopi hur konstigt det än låter. Visar den ingenting, fine, då får jag lära mig att leva med detta. Men innan dess kan jag inte göra det. Jag är bara 24 år, jag har hela livet framför mig men att leva såhär, det orkar jag inte. Ovissheten är värst. När ska läkare ta alarmsymtom på allvar? Jag vill inte mer nu.
Om du kräks mer svart och du vet att du inte ätit något som färgar maginnehållet så skulle jag föreslå att du fiskar upp lite kräks med en soppslev och häller i en burk och så tar du med den till sjukvården. För att verkligen kunna se om det bara är lite blod i avföringen så kan du ladda med mycket papper i handen och bajsa på det. Låter det äckligt? Ja men vad gör man? Har du inte fått komma till doktor ännu?
Usch vad arg jag blir, rent ut sagt förbannad. Ja, vi får svära här så länge det inte är mot varandra eller vartannat ord 😡. Jag bara önskar det fanns något jag kan göra för dig mer än att vara arg å dina vägnar. Stå på dig!
// Nalle Puh//
Jag ska till läkaren nu i eftermiddag. Hoppas jag orkar stå på mig. Känner mig som ett utskitet äpple rent ut sagt, systemet är tomt så att säga. Någonting får dem ju göra?
Det var något av det värsta jag vart med om. Fruktansvärt hemskt bemötande av en nonchalant läkare. Det jag fick höra var, jag kan inte hjälpa dig, medicin tar inte emot dig, ggkirurg tar inte emot dig, gastro tar inte emot dig. Jag har en patient som väntar, jag kan inte göra något. Gick ut från läkaren med gråten i halsen. Gick till receptionen och sa att jag var dåligt bemött. Då fick jag träffa en sjuksköterska, bröt ihop helt och bara grät. Hon ska ringa imorgon och ordna en fast läkarkontakt. Samt att hon sa att Inolaxolen som jag tagit till å från kan förvärra min diarre. Roligt.
Kära nån, stackars stackars dig, men ibland kan det hjälpa att man bryter ihop. Jag hoppas sjuksköterskan ser till att du får träffa en bra läkare nu.😕
Det stämmer nog det hon säger om Inolaxolen. Jag kan inte ta den vissa perioder och jag vet inte varför. Jag har innan mitt skov nu tagit det två gånger om dagen i ett halvår och det har funkat jättebra. Det är ju för min IBS jag tar det. Nu när jag har ett Crohns skov funkar det inget vidare.
Dock vet jag att när jag bara tog det av och till så fick jag mer diarré än när jag verkligen benhårt höll fast vid 2 gånger om dagen.
Har du verkligen ingen som kan stötta dig i det här? Det är ju inte meningen att människor ska behöva ha det så här.
Stor styrkekram till dig.
// Nalle Puh//
Har vart en tung dag med mycket tårar. Inte blir saken bättre av att jag knappt sovit heller. Jag har mina vänner och familj, men med känslorna och så är jag ensam. All ork att stå på mig har försvunnit igen. Tror jag ska be om remiss till ibs skola, jag orkar inte kämpa för att bli utredd mera utan vill bara på något vis lära mig att leva med detta. Är hemma från jobbet veckan ut och ska vila upp mig… hoppas jag vaknar och känner mig lite starkare imorgon, har vart tunga dagar. Magen verkar ha lugnat sig faktiskt. Nåt positivt!
Tusen tack för ditt stöd!! Kram!