förstoppning ?
hej Jag har en ledsen mage. Har i perioder tidigare i livet haft problem med gluten. Men haft en lång bra period, i somras börjades det dock igen, jag fick gaser och förstoppning som jag kopplade ihop med glutenintag. Är inte glutenintolerant, men känslig. Problemet är att jag inte riktigt fått ordning på magen sen i somras. Förstoppning i omgångar, har tömt tarmen riktigt några ggr under hösten dock med stora mängder fibrer, fiberhusk, vilket varit otroligt skönt! Kan se att nedre delen av magen, min tidigare mkt permanenta putmage bara försvann (haft dold förstoppning länge?) Men nu har det börjat byggas upp igen, känner mig uppkörd, har luft som inte kommer ut, magen rör sig endast dagen efter alkoholintag, vilket ju i och för sig sker ngn gång i veckan som student. Men resten av veckan är.det svårt och fiberhusken hjälper inte alls längre, vet inte vad jag hitta på :-(
Lunelax kanske? Det är gjort på Ispaghulaskal och finns både som dospulver att balanda med vatten och dricka eller granulat att strö på maten. Jag föredrog det sista. Hjälper både mot diarre och förstoppning.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Sockerbets skal som fibrer. Groft glutenfritt mjöl och bröd. Gluten fria pepparkakor. Katrinplommon är inte så dumt. Mandel och rusin.
Jag har gluten och IBS. Och har som du ibland hård uppblåst fisig och dess emellan kan jag få rusa 5 gånger och tömma ut allt.
Gluten är livslångt det går inte över. Försök hitta en balans. Jag har haft svårt med allt socker mjölk mm. Det är den första del av tarmen som blir irriterad. Så testa. Man hittar balansen till slut.
Lycka till Blossas matte
Jag har oxå ibs är nästan alltid hård 
Tror jag ätit för mkt fiber, mår bättre när jag drog ner på det…fast jobbigt att äta för att magen är så konstig, och sen blir jag trött och äter socker istället, och då mår jag dåligt av det.
Den där jävla magen är min värsta fiende! Tar mitt liv :(
#4 Då äter jag nog för lite fiber har varit på toa men det var som vanligt.
Jag har också IBS-C, och jag äter ''oxytarm'' som är jättebra - för min mage! Dock rör jag mig mycket, både på jobbet och som träning. Vilket också är bra mot förstoppning, tillsammans med vatten!
Jag har också IBS sen barndomen, hela livet kan man säga. Jag har provat det mesta. I mitt fall, så är det diarré, uppsvälld, bubblar och väsnas. Kollen efter toa, vart man än är. Jag har även diabetes typ 2, då jag träffade en ny D-B sköterska berättade hon att hon också hade IBS, och tipsade mig då att be min läkare skriva ut en medicin som heter Forlax, egentligen mot diarré, men den stabiliserar magen så.min avföring är i stort sett nästan som normal. Känns helt otroligt. Tillsammans med omeprazol, så kan jag leva ett normalt liv. Omeprazolen äter jag pga att jag läcker magsyra, på nätterna.
Ett tips är Frukt & Fiber tabletter som finns på apotek och hälsokosten. Dom finns som vanliga tabletter och tuggtabletter. Jag tar dessa runt nio på kvällen, dricker två stora glas vatten och på morgonen kan jag gå på toa igen. Dessa innehåller endast naturliga ingredienser och påverkar inte tarmen alls, man kan alltså ta dom hur ofta man vill. Det är min räddning när magen krånglar :)