Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettcrohns-sjukdom
Läst 5556 ggr
Haztparken
0

Calprotectin

Hejsan!

Jag har Crohns och tycker just nu att jag är inne i ett skov.

Men det trodde jag tidigare i höstas också men då tog jag avföringsprov där dom då mäter calprotectinet och mitt visade på ingen inflammation.

Känns därför inte så lönt att be om ett nytt avföringsprov för känns som om dom inte kommer se någon aktiv inflammation nu heller.

Dock så sa min sköterska att sitter inflammationen högt upp (som mig då som har sjukdomen i slutet av tunntarmen) så är det inte säkert att det syns på avföringsproven.

Så det känns ju lite B att man kan ha aktiv inflammation men man kan inte få reda på det genom ett sådant prov hur mycket :/

Finns det några andra sätt att få reda på det utom koloskopi?

Och kan man ha skov även om det inte är någon inflammation igång? Tänkte att man kanske kan få sår och sådant ändå?

Lööv
0

Man kan ha IBS  då blir det liknande skov. Tarmen krampar och man få ut allt i löst for eller ibland hårt och löst om vartannat.  Pröva  Trevis Probimage eller  Losec på Apotek och se om det lindrar.

Vintern är värre för då fryser man och magen påverkas av detta.

Jag har Gluten  mjölkallergi och IBS. Det syns inte mycket på gastro eller rektro. Men mina kramper avundas jag ingen.

Vila ät rgelbundna måltider var 4 timma och gå lugna promenader undvik starka kryddor kaffe alkohol.  Skon kost undvik socker.

Lycka till. Blossas matte

grandma
0

TS, om du blöder är det med största säkerhet ett skov men ibland blöder man inte så mycket att det syns med blotta ögat. Känns det viktigt för dig att veta om det är ett skov? Tar du pred-Clysma eller nåt annat vid skoven. I början kan det ju vara svårt att veta skillnaden om man har IBS också, vilket jag har men du säger inget om du har det. Dålig mage som dålig mage, men efter ett tag så märker man att det är annorlunda, dvs inte IBS. 

Jag har bara min(än så länge) crohns  i tjocktarmen men de har ändå inte alltid sett något på blodprovet utan gjort en koloskopi. Nu gör jag inte koloskopin så fort jag får ett skov utan tar min Pred-klysma.

Ett skov betyder ju att inflammationen är aktiv.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh//