Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: ibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 13313 ggr
Plingen85
2

Tips på frukost mm

Min doktor misstänker att jag utvecklat IBS och håller nu på att lägga om min kost. Men min fantasi och kunskap är så dålig.. Har fått tid till bla undersökning av mina njurar nu som ett första steg till att utesluta möjliga sjukdomar/tillstånd innan det blir gastroskopi eller vad det nu heter..

Tycker ta mig tusan att det nästan inte finns någon grönsak jag alls ska äta.. inte majs, ärtor, brocolli, blomkål, kål, avokado, lök, bönor, linser, vitlök.. undvika stekt mat, stark mat, kolsyrad dricka, mjölk mm..

laktosfritt dricker jag redan sen ett halvår tillbaka och pasta har jag försökt undvika länge. Lök tål inte min mage, reagerar direkt på det och förmodligen på majs också..

Potatis vill jag försöka undvika då jag vill gå ner i vikt, har gått upp 5kg de senaste månaderna även fast jag dragit ner på godis, läsk, stärkelser, äter mer grönsaker mm.. Vilket jag tycker är konstigt då en syntom brukar vara viktnergång av IBS..

Jag har börjat äta frukost men nu kan jag ju inte äta min mussli då det är bla torkad frukt i vilket man ska undvika.. så letar recept på mussli.

[ejw]
2

Har tyvärr inte mycket tips på mat, tycker själv det är svårt. Vill dock bara inflika att viktnedgång inte är ett symtom på IBS, om det inte beror på ett minskat matintag, kalorier osv, vill säga.

fridelfina
4

Min frukost består av laktosfri krämig yoghurt från Valio som jag rör ned  en matsked mandelsmör från Markatta i och sen strör ett par matskedar solrosfrön, pumpafrön och nån tesked linfrön över samt rör ihop allt med skivor av en frukt som funkar, ex kiwi eller banan.

Plingen85
0

Ok tyckte det stod att bla viktnedgång kunde ske..

Jag är allergisk mot mandel så sånt går bort för mig =) Får väl köpa olika frö sorter och frukter.. har ju igentligen ingen apptit utan tvingar mig att äta 3 gånger om dagen.. annars äter jag bara 1 gång…

grandma
0

Det bästa är ju att köpa olika saker och göra sin egen müsli då den köpta ofta innehåller så otroligt mycket socker. 

Att äta lite potatis gör inte att man går upp i vikt. Jag försöker hålla mig till paleokost så jag äter mycket rotfrukter som jag oftast kör i ugnen. Kålrot, potatis palsternacka. Broccoli har jag lyckats klara av ett bra tag nu. Eftersom jag tål nötter så blir det lite sånt också ibland. Quinoa brukar också gå bra för mig.

För att gå upp i vikt av potatis och palsternacka så får man sätta i sig ett kilo om dagen och vem gör det? 

Äter du bara en gång om dagen så mår inte magen bra. DEn behöver få en jämn ström med mat så att den kan arbeta utan att få en chock när det helt plötsligt kommer något nerdimpande.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Plingen85
0

ok va bra, då slipper jag oroa mig för potatisen.

Min apptit har helt enkelt försvunnit.. om jag inte sätter klockan så äter jag inte först barn och man är hemma.. är väl lite för mycket i livet just nu..

Ska iväg imorgon och köpa lite grejer till egen mussli.. ska bara söka på bra recept då fantasin är = 0

fridelfina
1

Du kan ta jordnötssmöret eller hasselnötssmöret om du vill testa, eller skippa nötterna. Jag har det i för att få en lägre blodsockerkurva, men det är ju jag det! 😃
Kolla IBS-recept på olika sajter eller köp en kokbok. Själv väntar jag på en jag beställt på ibsfri.com. Ibsfri.com har ett bra muslirecept på sajten, kan ju ge inspiration kanske?

Lööv
1

Ris i olika former  Potatis.  jag gör min egen risgryns gröt på soyagrädde och soyamjölk.    Potatis blomkål brokollie. Ris kokta  frysta grönsaker ägg i alla former är bra mat.  Riskakor med smör eller maragarin.  

Lättstekt fisk eller kött gör egna köttbullar eller köp med potatis flingor i.         Cornflakes  är bra mat  ät var 4 timma lite och ofta.

Man svullnar i magen av IBS så man går upp flera kg men det är inte fettma utan en störning i tarm systemet.

Potatis och morötter lite kålrot behövs för att man ska få i sig mellationin till att hindra vinter depp.

Stressa ner sjukskriv dig om det behövs. Jag råkade in i IBS och gluten  då jag hade 3 dödsfall i familjen med bara några år emellan.  Och trotts att jag kan fixa gluten så är  IBs kvar diareer och magknip dagligen.

Trevis köps på apaotek för turist diaree  hjälper bra. Eller Probi mage. drick te eller vatten .    Två riskakor och en kopp te  med lite honung är som balsam för min mage.

Plingen85
1

ja sen är det ju det här med nötter och soya som jag är allergisk/känslig mot haha.. inget är lätt för mig..

Jag hade 3 dagar här nu som jag inte haft ont i magen men igår kom det igen.. Jag har blivit arbetslös pga en arbetsskada men jag misstänker att stressen pga mina smärtor, ekonomi och sömnbrist har medfört detta för mig..

cornflakes trodde jag inte va bra, det är ju lättare att äta än mussli. Diaree har jag inte problem med, däremot ibland hård sen att jag plötsligt blir nödig och måste gå på toa direkt..

tips på te då för en nybörjare? jag har aldrig gillat te men läst att typ grönte ska vara bra..

grandma
0

Grönt te är ok men inte i alltför stora mängder. Har gett leverskador då vissa tror de kan bälga i sig hur mycket som helst. Rött te är bättre och det finns i olika smaker.

När man är så begränsad p.g.a allergi dessutom så tycker jag att man helt enkelt får äta det man kan utan att tänka så mycket på vad som är nyttigt eller onyttigt. Det viktiga är ju att man får i sig en så bra sammansatt kost som det går.

// Nalle Puh// 

Lööv
1

Jag köper hallon eller jordgubbs te i påsar.  Värmer bara lite vatten och har i lite lite socker eller honung. Låt stå och dra  några minuter.

Tål man  knäckebröd med ost eller kokt skinka så är det bra frukost. Avokado är en bra frukt.  Havremjölk kan ju också funka eller kokosmjölk.

Tonfisk makrill om man vill ha snabb bra mat med kokt ris.

Grönsakssoppa på potatis morötter och tomater salt och väl kokr purjolök kan funka lite köttbulljong.

Kyckling i alla former. Fräs en bit kyckling file ilite smör med lite frysta grönskaer.   Stek till  kyckling ben i ugnen ett kg och ha i flera dagar.

Tomatsoppa.  Koka upp lite tomat pure red av med lite lacktosfri grädde och någon te sk  mjöl. Salta lite.

Gluten fri pasta brukar lugna magen med lite smör till och salt korv i alla former kokt och lättstekt.

Lycka till Blossas matte

fridelfina
1

Vitt, rött eller kryddte är ok, men svart, grönt och örtte max 2,5 dl per dag enligt FODMAP-kosten.

Plingen85
1

då testar jag nog rött te, har ingen lust med mer förstörd mage som jag redan har.. Knäckebröd med julskinka är det jag lever på just nu.

Avokado får jag magvärk av tyvärr.. Har skaffat stekpåse så tänkte göra kyckling i den med lite grönsaker.

Jag måste begränsa mig, jag har på de få månaderna som IBS dök upp gått upp mellan 5-6kg så jag väger 81kg nu på mina 167 cm, så mår jag inte dåligt för magen så mår jag dåligt för det.. en enda ond cirkel för mig.. Soppor är jag dålig på att göra så det ska jag försöka göra oftare.

Lööv
1

Skjut bort bantningen  tills du är bättre i magen.  Ta bli bra i magen först. Jag är rund och sund. Pungt slut.  I den mån du orkar så ta en promenad. Det stimulerar tarmen.

Jag blev utskälld av en läkare för att jag satt på min feta häck och bara åt.

han uppmande mig att gå på gym för att inte dö i fettma. Jag går cirka  1 mil om dagen och äter  sunt som jag kan med  gluten mjölk allergi och Ibs i lös form. Jag  tar bra i magen först och sedan kommer  det andra.jag gör det jag mår bra av också. 

Ordet lagom är bra. Man ska  inte ta 10 koppar te om dagen och inte äta massor av något.      Jo te är bättre än 8 koppar kaffe om dagen eller 5 glas vin.        Lycka till Blossas matte

Plingen85
1

Tack vare min arbetsolycka så kan jag inte gå i gym eller gå hur långt som helst. Sonens dagis är 20 min bort så jag brukar ta en snabb gångs promenad dit. Men jag har ett löpband här hemma så tänkte börja ta 10min promenader 3 gånger om dagen på den eller nått till att börja med..

Fick iallafall tidigare tid till röntgen så dit ska jag imorgon.. ska bara våga mig iväg till labb och lämna mina blodprover nu också..

fridelfina
0

Med FODMAPS kosten har jag gått ned 4,5 kg på en dryg månad 👍 och jag har inte bantat, men antagligen ätit mat som inte fastnar på min överviktiga kropp! Gör mediyoga en eller två ggr i veckan, men inte nån annan träning.

Plingen - avokado hör till de livsmedel som ofta inte kan ätas vid IBS och som utesluts när man följer FODMAPS-kosten. Nu håller jag på att återföra vissa livsmedel och om nån vecka ska jag testa just avokado, ska bli spännande att se vad som händer!

grandma
0

Fridelfina, tack för att du delar med dig här. 

Trist med avocadon bara, så nyttigt och gott. Ska nog be att få göra en FODMAPS. Misstänker starkt att jag har problem med fructos. Vet ju sen innan att jag inte tål citrus och äpplen nåt vidare. Inga fruktsmooties för mig till frukost, m.a.o.

// Nalle Puh// 

Lööv
1

Har fått lära mig genom en kompis som har  IBs att man ofta  går in i skov på vintern kramperna i tarmarna  kommer liksom med kylan. Så  man tål inte vatten om det är riktigt illa och då  har inte maten  någon betydelse om man inte tar starka  kryddor citron eller surt vin. 5 svart kaffe

Så om man inte tål något just nu så kanske man tål det längre fram.

En sak jag lärt mig är att  kylskåpskall mat eller glass inte funkar.

Eller alltför sött. En isglass på sommaren går ibland i bland inte.

Men framför allt att sluta tänka för oroliga tankar eckonom

mi och sömlöshet det är som dynamit för min mage.

Jag måste också pröva lite av allt jag har ju både  Gluten och mjölk intollerans och IBS.  Och kattastrofen brukar visa sig i skogen eller på bussen eller affären i  löst form i trosorna.

Läkarna bara skrattar åt mig för så sjuk kan man inte vara.

Tack säger jag då håller jag mig hemma vid datorn och sängen.

Och med  vovvarna Blossas matte

Plingen85
1

Vart hittar man FODMAPS?

Ja väldigt trist med avokado, har aldrig ätit det då det sett så läskigt och äckligt ut till för några månader sen då jag läst att det ska vara nyttigt och mättande och älskade det direkt haha! 

Nu har jag iallafall röntgat njurar och lämnat blodprov, så ska ringa nästa vecka och se hur vi ska gå vidare. Han pratade om gallsten och tumör mm men det tror jag inte (hoppas inte)

så blir intressant att se vad de säger..

ikväll ska jag fira med min man ute för första gången sen mitt problem med magen börja. Så då kommer det ätas ute mat och dricka alkohol men jag förmodar att jag kommer få ta det lugnt med allt..

Plingen85
1

Men gud att läkare kan skratta åt en! vem fan ljuger om sånt?

Min läkare kollade igenom mina papper för att se om jag har hmmm va heter det nu igen, när man tror att man är sjuk hela tiden. Hypokondrier? Då jag varit mycket på sjukan på sistonde, men det är ju just pga min arbetsskada som pajjat mina muskler, gett mig smärta, sömnbesvär och psykiska besvär. Sen att magkatarren har strulat men nu när de har tagit upp IBS så undrar jag inte om det kan vara IBS som jag haft hela tiden som exploderat nu när jag blev arbetslös?

grandma
0

Det finns ju riktiga idioter bland läkarkåren som inom alla yrkesgrupper. Tack och lov kan man byta ut dem om man inte gillar dem. Det gör jag om de är otrevliga vilket min nya gynekolog var när min gamla gick i pension. Jag sa bara: "hon tittar aldrig in i mig mer". Så fick jag en ny.😃

// Nalle Puh// 

Plingen85
1

Hahaha! jag har gått igenom alla läkare på vc här och låter bara 3 av kanske 8 röra min familj. Dom tycker alltid att det är lika skoj att träffa mig och höra vad som är nytt =D

grandma
0

Jag är glad att du kan skratta åt eländet. Du vet väl att du har rätt att byta VC också. 😂

// Nalle Puh// 

Plingen85
1

Jag skrattade åt kommentaren du gav ;)

Min ena läkare frågade jaha vad ska vi skriva för diagnos på dig då inför röntgen. Men hallå du är läkaren jag är din patient om jag skulle ställa diagnosen på mig så vore jag inte här ;) Och varje besök slutar med skit snack om bilar eller biverkningar av mediciner.. såna läkare gillar jag.

Melissa V
1

har du testat antiflammatorisk kost? 
Fick själv reda på den för några dagar sen, att gå strikt känns svårt men mycket av de är väldigt logiskt. 
Själv hjälpte det otroligt mycket att sluta med socker bara.

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Plingen85
1

har aldrig hört talas som den kosten?

Melissa V
1

nog enklare om du googlar, kommer upp en massa tips då. Kommer bli en  hel roman annars :D

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

fridelfina
0

FODMAPs kost får du hjälp med hos dietist! Det finns en som även ger råd på distans, sök IBFfri