kost vid magsår
Är ny här på sidan. Har varit idag och gjort en gastro och dom upptäckte 2 magsår i nedre magen.
Vad kan man äta och vad ska undvikas. Glömde fråga läkaren. Tänkte köpa hem salladoch sånt och göra en kycklingsallad. Bra eller dåligt.
Har fått medicin som heter nexium hp och en en kombination av 3 olika mediciner somska tas i en vecka.
Alla råd är välkomna
Maria
Kokt mat och ugnslagat är att föredra. Ej stekt, ej starkt, ej sura juicer heller. En kycklingsallad är perfekt. Mejeriprodukter är också bra, för de tar längre tid att smältas i magen, tänk till natten, så inte magsyran fräter på magsåren.
Nexium är bra. Den har jag vid behov numera.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Tack tack
Diva, jag tycker du ska be att få träffa en dietist som är inriktad på mag-och tarm. Var alltid rädd om din mage och extra efter ett magsår. Höstlegenden har rätt om vad du ska undvika men glömde vin och sprit.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Undvik kaffe och starka kryddor. jag tar lite kaffe ibland med mer än helften mjölk. Lök är rena dynamiten. Jag brukar förvälla den med lite smör och vatten då går det att ha lite i egna köttbullar eller grytor. Purjo lök är bättre.
Det läker efter några veckor. Har inte haft magsår men Magkatarr och Gluten. Då sitter det i tjocktarmen i stället. Inget med magen är kul. Kram till dig från en som haft mycket magsmärta under 4 år. Blossas matte
Jag dricker inte kaffe och alkohol dricker jag nog bara mån gång per år. Jag ska tillbaka och göra en ny gastro om 4-6 veckor. Jag har hört att man ska äta lite men ofta då magen inte ska vara tom. Kan man äta typ nypon och blåbärssoppa som mellanmål.
Det låter bra med nyponsoppa och blåbärsoppa. Ät Lite och ofta. var 4 timma . Jag brukar ta riskakor och någon knäcka till med ost eller en fralla.
Potatis ris pasta är snäll och bra mat. Vill man ha snabb lunch kan man koka upp ris ha en tonfisk burk eller köttbullar och värma i mickron. Korv som är lättstek är också bra mat. Frysta grönsaker som man kokar upp lite snabbt med lite salt. Fisk av alla de slag. Kyckling tärna en kyckling file och lättstek med lite salt origano. Mums till både pasta och potatis eller ris.
Tål man mjölk eller grädde är det som bomull i magen.
Kokta ägg är bra koka dem 6 min max 7 min med lite salt och en kopp te. Riskaka balsam jag lovar och löstkokt ägg är bättre för lever galla mm än hårdkokt.
för mycket socker chips till ex kan förvärra. Lycka till Blossas matte
Se upp för råa grönskar då dessa är svårsmälta. Själv levde jag på proviva blåbärssoppa när jag hade ett magsår.