Sjutton år och IBS
Jag var hos läkaren i fredag och berättade om mina problem som varit i ungefär 3 månader. Hade sökt runt innan och stött på IBS, vilket läkaren också trodde det kunde vara. Har gjort några tester men inte fått svar. Har många av symptomen för IBS så jag är ganska säker på att det är just det. Är bara sjutton år och jag orkar inte med om jag nu ska ha IBS. Går ju runt och är orolig hela tiden för magen. Jobbigt att vara i skolan, jättejobbigt att åka till och från skolan (sitta på en buss i 40min och längta tills det finns en toalett i närheten). Asjobbigt att sitta att gå på bio trots att jag älskar film, tänk er en film på 2-3 timmar som man sett fram emot och så blir man distraherad av magen stup i minuten?
Har en oro jämt och ständigt som jag känner mig rätt ensam om, man vill ju inte berätta om sina magbesvär för alla ens kompisar direkt. Grät jättemycket när jag träffade läkaren, hon var jättetrevlig men det bara kom eftersom jag tycker det är så jobbigt.
Jag är så fruktansvärt rädd att detta inte kommer ta ett slut, att jag är sjutton år och ska leva med det i resten av mitt liv? Låter ju som på många att det är något man får leva med.
Har precis fått Inolaxol och kan inte ännu yttra mig om hur det fungerar. Men även om det skulle bli bättre, så kommer jag väl inte bli av med min IBS. Känns så deppigt.
Inte så lätt att inte vara stressad när man stressar upp sig över sin sjukdom och mage.
Behövde skriva av mig. Tankar/tips/pepp på detta?
Känner EXAKT som dig. Misstänker också IBS och har en tid till vc den 14feb. Har haft problem sen jag började högstadiet och är 23 idag.. Har hittat en lösning som oftast fungerar men är verkligen inte att rekommendera och jag går och oroar mig för att det är så dåligt också (äter imodium tabletter). Hoppas det finns något som hjälper för dig! Jag känner iaf att det är skönt att veta att man inte är ensam med att känna såhär och hoppas man kan peppa varann lite då det är som jobbigast :).
Just i början innan man lärt känna sin kropp och vad som funkar eller ej är ett stort oroasmoment, men tänk på att själva oron också kan skapa kaos i magen. Så försök hitta en balans, testa vad som funkar och inte samt hitta ett sätt som är lugnande för ditt sinne.
Det är tufft men när du hittar de kommer också tryggheten tillbaka. Testa vad i matväg som är okej och vad som kan få dig att må sämre, kokad fisk och ris tex brukar de flesta klara bra och få magen att hålla sig stabil.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Tack för svar #1 och #2 :)
Ja just den här veckan har det gått lite bättre, men det är fortfarande något man tänker på konstant. Så himla störande att stunder på dagen man brukade njuta av har övergått i oro. Så länge det går hyfsat bra är det lättare att slappna av lite mer..
Aa det är väl det jag får göra, men varför ska det finnas problem och sjukdomar.. Så orättvist att folk ska vara allergiska eller ha känslig mage, mat är det ju det bästa som finns haha och jag vill inte behöva avstå från något ;) :D
#3 du ska inte sluta leva bara för magen säger ifrån :)
Ibörjan kommer de bli tufft men sen när du hittat rätt mat och rätt balans kan du börja tänja på gränserna också ibland, ibland funkar de att åter igen vänja kroppen med vissa saker, ibland funkar det inte.
Men de är bra att hitta en balans till en början.
Ja usch sjukdomar borde ingen råka ut för, det är så "handikappande" när man inser hur beroende man är av magen.
Men du klarar det galant, det är jag säker på. Bara kämpa på, försök att tänka på nåt positivt om det, tex att du lär dig nya rätter, nya matsätt, får prata med annat folk, fått lära dig mer om en sjukdom, fått mer insikt om dolda sjukdomar, ja det finns massa positivt i allt de onda också :)
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
En STOR styrkekram till dig, Glorious! 🌺
Jag har haft ibs sen jag var 15 år. Sedan 4 år tillbaka äter jag stenålderskost (paleo) och jag äter tillskott som en näringsterapeut skriver ut. Min ibs har blivit så mycket bättre! Jag har även reumatism och ms, har färre skov sedan jag ändrade min kost. Hade jag vetat detta när jag var yngre hade allt varit lättare. Men det är aldrig för sent!
Kärlek, kraft och vitalitet till Dig 
Jag känner igen mig till 100%. Jag fick diagnosen IBS för ungefär ett halvår sen men jag har levt med besvären i hela mitt liv, jag är 24. Jag har främst diarréer och varje gång jag ska iväg sätter magen igång och jag blir stressad och då blir det ännu värre. Jag har fått Inolaxol av min läkare som jag tycker har fungerat ganska bra, iofs åt jag det samtidigt som jag höll en diet bestående av blåbärssoppa.. Nu har jag försökt lägga om kosten till att äta raw food och vegansk mat, vilket jag känner har hjälpt redan efter bara några dagar. Magen är mycket bättre på morgonen, det räcker med att jag går på toa en gång istället för att jag panikgår tre gånger minuterna innan jag måste skynda mig till bussen. En annan sak jag tycker hjälper är att äta bovetegröt. Jag köper boveteflingor, lägger ca 1 dl i en djup tallrik, lite salt och sen täcker det med osötad mandelmjölk. Jag rör om blandningen och häller på lite mer mjölk (så att flingorna suger åt sig och sväller) och så ställer jag det i kylen över natten. Brukar äta det med ex. kanel, russin, nötter, kokosflingor, kakao, en liten klick jordnötssmör eller carobpulver. Ett tag höll jag på med yoga (måste börja med det igen). Det får en att slappna av och jag kände att de övningarna hjälpte mig att hålla mig lugn när jag skulle iväg nånstans. Sen brukar jag använda mig av musik. Vet inte varför men det har också lugnande effekt. På med bra musik, sätt i hörlurarna och bara bort med alla tankar. Sen en viktig sak, tycker jag, är att du själv tar kontrollen över din mage och inte tvärtom. Kan vara svårt i början men till slut går det. Bestäm dig för att den inte ska få bete sig som den gör. Jag gör det hela tiden. Jag säger åt den att nu räcker det och så går jag till bussen och åker till jobbet som vilken annan människa som helst. =) Nu blev det kanske mycket att läsa men jag hoppas att du fick nåt tips. Att ha IBS är inte hela världen så länge du inte låter det bli hela din värld.
#6 vad coolt att yogan hjälpt dig med lugnet när du ska iväg på saker. Har du märkt av annat yogan kan ha hjälpt dig med? (tex ibs men även andra saker?)
#6 Tack för ditt fina inlägg :) Det känns ju lite bättre för varje dag man klarar av om man säger så. Men jag känner att det känns himla jobbigt att behöva förändra kosten. Jag bor ju hemma och påverkar inte själv så mycket vad som handlas. Jag älskar att äta kött och bor på en bondgård så laktos ingår i min vardag.
Jag tycker det är som värst på morgonen. Precis som du har jag panikgått 3ggr innan jag skyndat mig till bussen. Känns inte alls bra. Nu för tiden kämpar jag mig hellre till en hållplats där jag kan ta en buss så jag slipper åka så länge, istället får jag dock gå en bit. Det är lite segt nu på vintern, har ju egentligen en buss att stiga på utanför huset och jag brukade gilla att sitta en trekvart på bussen och halvsova hela vägen till skolan. Men det stressar mig nu istället, det kanske får vara så att jag tar en "omväg" tills jag känner att magen har kontroll på morgonen.
Att gå en liten extra promenad känns mer avslappnande än att sitta på en buss där jag inte kan koppla av.
Men jag har nu märkt på sistone också att känslan av att "jag måste gå på toa" oftast försvinner om jag bara lugnar ner mig och låter det gå en liten stund, om jag slappnar av. T ex. om jag pratar med någon så att jag kommer på andra tankar.
Yoga är jag faktiskt sugen på att testa på vilket som, kanske ska ta tillfället i akt nu :)
Men det här med maten.. Har du några tips på hur jag kanske kan ändra något mål på dagen eller så. Vill inte behöva ställa om helt på en gång.
Undrar också om Inolaxol, hur brukar du ta det? Med vad och under vilka tider på dagen?
Jag har märkt att det hjälper men jag har slarvat lite också, så jag har nog inte nått det bästa resultatet som går med det ännu heller :)
Haha nu blev det ett himla långt tillbaks..
#7 Jag tycker att yogan har hjälpt mig med ibs:en, att jag har lättare att slappna av, det är lättare att sova (nu har jag aldrig haft större problem med det men yogan har lärt mig att stänga av tankar och slappna av vilket gör att jag somnar även när jag egentligen inte är riktigt trött) och efter varje pass känner jag mig alltid lite starkare. Även andningen har jag börjat få kontroll på. Istället för att stressa upp mig försöker jag andas ordentligt och lugna ner kroppen och magen. #8 Jag älskar också kött men jag kände att jag måste göra en förändring för jag orkade inte leva på det sättet jag gjorde, därför la jag om min kost. Om du inte är laktosintolerant eller får besvär när du dricker mjölk osv så kan du ju självklart fortsätta med det. Dock verkar det vanlig att vi med IBS ofta är intoleranta mot laktos. Jag undviker laktos och har även slutat dricka laktosfritt, väljer hellre havredryck eller ris- eller någon nöt"mjölk". Även gluten kan vara ett problem. Andra tips vad gäller mat är ju de vanliga: - Ät inte fet/friterad mat, det sätter igång min mage på en gång. Prova steka maten i kokosolja som är mildare för magen - Använd inte starka kryddor, salt och peppar funkar men inte chili och liknande - Koka maten eller stek i ugnen - Ät långsamt och tugga ordentligt - Ät regelbundet, ex var fjärde timme. Själv mår jag som bäst när jag äter något lätt, ex en sallad eller sushi. Är det såsigt och innehåller många ingredienser brukar jag alltid känna mig tung och äcklig i magen (om du förstår). Jag har också värst på morgonen vilket gör att jag inte äter frukost. Det kan vara bra att ha med exempelvis en banan och lite blåbärssoppa (som verkar förstoppande) i väskan som man kan äta när man kommer fram. Soppor som är vattenbaserade går också bra och lax. En annan sak som har funkat för mig är att inte äta efter kl 18. Det kan vara svårt men då hinner jag smälta maten och går inte och lägger mig med full mage. Vill du bara ändra lite så tycker jag att du ska äta mycket grönt. Ät vanlig mat men med mycket grönsaker till. Är dig hellre mätt på mer sallad än på exempelvis pasta och köttfärssås så att magen inte blir så tung. Ät sen inte tills du spricker utan lär dig att sluta i tid (om du inte redan gör det). Jag åt exempelvis bara en tacos i mjukt bröd även om jag ville äta mer för jag visste att om jag hade fortsatt hade jag bara mått dåligt. Jag håller helt med dig om att känslan att behöva gå på toa försvinner om man bara lugnar ner sig lite, därför är yoga väldigt bra för då lär du dig andas och slappna av. Testa det! Jag brukar ringa min kille om magen är i uppror. Han har en förmåga att lugna ner den och mig. =) Motion är ju alltid bra. Jag borde också börja springa/promenera mer. Så det är bra att du går en bit varje morgon även om det känns jobbigt nu med vintern och allt. När jag fick Inolaxol gav inte min läkare några som helst direktiv så jag tog en påse på morgonen vilket jag insåg inte var så bra då det satte igång min mage ännu mer. Då provade jag på kvällen istället men märkte att inte heller det funkade. Efter det provade jag att ta en påse ca halv tolv/tolv varje dag vilket i princip var det bästa för mig. Det är lite individuellt det där men för mig kändes det som att tog jag på kvällen var det för nära inpå morgonen och tog jag på morgonen blev det kaos så mitt på dagen när det hade gått några timmar och var några timmar kvar till läggdags var det ultimata. Jag tog det med blåbärssoppa för det gjorde det lättare att svälja kornen samt att blåbärssoppan verkar lite förstoppande så det kändes bra psykiskt också. Sorry att det blev mycket att läsa igen men jag hoppas det går ändå. =)
9# Jag måste säga att jag blir väldigt inspirerad av det du upplevt. Jag har i många år fått rådet att börja med yoga, men nu blir jag riktigt sugen! Det låter som det har en balanserande effekt, inifrån och ut?
#9 Blir jättepepp av dina långa inlägg. Vettiga tips att ta till sig och som jag faktiskt känner att jag kan klara av att genomföra :) Åt en lite mindre middag idag och delade maten i mindre bitar också, lättare att tugga dem ordentligt då än att man tuggar o sen är det fortfarande en bit att svälja liksom. Åt mer sallad, mindre sås och kött. Egentligen känns det ju rätt bra i andra synpunkter också eftersom jag tänkt äta lite mer hälsosamt :)
Får se hur jag löser det med frukosten för jag brukar vara hungrig när jag vaknar och eftersom jag går upp kl 6 och inte är i skolan förrän typ 8 och sen inte lunch förrän tolv så är det viktigt för mig att äta, gärna innan jag åker iväg alltså. Det får väl bli mindre portion där med och sen frukt med i väskan.
Även om det fortfarande är superjobbigt i många situationer så känns det himla bra att detta forum finns så man kan dela med sig av sina tankar.
Tycker det ska bli himla spännande att göra ett försök till att göra min mage nöjdare. Konstigt nog. Om man nu hittar en lösning för förbättring kommer det ju känns riktigt bra!
#10 Jag tycker absolut att du ska testa yoga. Jag hade varit sugen själv väldigt länge men kände att det verkade lite fånigt, köpte en dvd med övningar men än har jag inte orkat gå igenom den. Sen förra året tog jag mig i kragen och laddade ner en app Daily workouts app yoga free som har yogapass på 20, 40 och 60 minuter. Jag körde 20 min varje dag. Perfekt att avsluta dagen med innan du går och lägger dig. Eller på morgonen för att väcka kroppen. Den hjälper verkligen både kropp och själ. =) Glorious: Vad glad jag blir att jag kan vara till hjälp. Du får gärna inboxa mig om du har fler frågor eller bara vill ha någon att prata med, jag känner verkligen igen mig i det du har skrivit. Jag tycker också att det är toppen att det här forumet finns, då behöver man inte känna att man är ensam med sina problem. Tycker det kan vara svårt att prata om det med folk som själva inte har problem. Det är både pinsamt och jobbigt eftersom jag ofta måste ha stenkoll på vart toaletterna är och ofta måste gå flera gånger i rad. Och självklart att jag ibland måste panikspringa till en toalett. Som tur är har jag en vän som förstår mig och som har fått sitta och vänta på mig utanför offentliga toaletter ett antal gånger. Då känns det inte lika jobbigt. Hoppas du hittar något som passar dig och din mage. Kram!
#12 Så otroligt glad och stolt över att ha klarat av just denna dagen. Skulle in med klassen in till stan och kolla på två filmer (filmfestival), var nära på att banga p.g.a oro över magen. Åkte iaf och det gick i alla fall väldigt bra, känner att varje gång det faktiskt går bra så kommer man ju över stressen och oron. Lite starkare och lite säkrare på sig själv - rätt inställning så går det oftast bättre än vad man tror!
#Glorious: Vad glad jag blir för din skull! Man får verkligen glädjas åt varje liten seger. Precis, att ha rätt inställning är jätteviktigt. Sen om det verkligen krisar brukar jag trycka i mig Dimor. Har alltid en karta med mig i väskan, som trygghet. =)
En bra grej för att kunna få en enkel frukost fika eller mellanmål är riskkakor Majs knäckebröd. Kolla på glutenfritt.
Man kan ta upp och äta under en resa eller fika hos kompisar. Lätt för en känslig mage och bättre än bröd.
Något som lindrar Ibs effekt för min del är Tevis mjölksyre bakterier som köps i kapslar på apotek. Jag tar 3 om dagen morgon middag kväll och jag klarar mig utan panikångest attacker och diareer ibland 5 dagar i sträck. Jag har lärt mig leva med Gluten Panik ångest Ibs och lacktos. Det går. kram Blossas matte
Jag vill hävda att man behöver se öve sitt liv och sina kostvanor. Äta snällare och röra sig. Jag har även haft mycket hjälp av Iberogast, receptfritt. Jag har skrivit det på flera ställen, men gör det då det har inneburit något av en revolution för mig:)