IBS upp i vikt
Någon annan som drabbats av Ibs och samtidigt bara går upp i vikt?
jösses alltså jag har gått upp 10 kg sen mitt bröt ut förra året =( och jag överkonsumerar inte mat, läsk eller godis.. Kan detta hända om man knappt äter något? Jag har knappt någon matlust om dagarna längre =( och nu när vågen börjar visa högre siffror blir ju det inte bättre… på detta så har jag börjat plugga förra månaden och det innebär ju stress och att jag inte äter mer än frukost och sen lunch/kvälls lunch..
jag funderar på att dricka upp mina naturdiet och nutrilett jag har hemma… sen försöka lägga om mina matvanor mer..
Nej det verkar orimligt och du behöver nog gå till läkaren och börja skriva en matdagbok. Sedan är det ju oerhört viktigt att du äter jämnt över dygnet och att du försöker se till att minska din stress. Jag har fått göra stora förändringar rörande kost och livsföring! Sedan vill jag tipsa om Iberogast som finns på apotek som för mig fungerat betydligt bättre än läkemedel på recept.
Min stress kommer nog lägga sig när jag väl kommer in i studierna och vänjer mig =/
Jag ska testa att rensa ut min kost på allt onödigt.. får nog dricka mer vatten också då jag är dålig på det också..
Ska kolla Iberogast, har fått extra fiber som jag ska hälla i vatten eller på yoghurt..
det här med att räkna kalorier och föra matdagbok är något jag inte vet något om.. inget jag har lärt mig.. sen har jag barn hemma som har problem med maten och jag vill inte göra de allt för förvirrade om jag äter konstigt..
Har du kollat ämnesomsättningen? Det är en väldigt vanlig orsak till oförklarlig viktuppgång som många inte tänker på. Det är inte alltid läkarna gör det heller. Sen kan det ju vara så att du rör dig för lite i förhållande till hur mycket du äter? Många små saker som man inte tänker på heller.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Läkaren har kollat hur min sköldkörtel mår och sen hur mina värden mm har varit och alla prover är bra.. ska testa att röra på mig mer, inte äta efter 19. Dricka mer vatten.. Om detta inte hjälper blir det vc igen
Var försiktig med för mycket fiber, då det kan vara oerhört kraftfullt om man har IBS. Jag menar inte att du ska behöva räkna kalorier, men kanske kan det ge dig en överblick över vad du faktiskt äter under en dag och kanske något att ta med till läkaren (skriv även upp vad du dricker.).
ok, jag ska testa dropparna istället för fiberpåsen på yoghurt smakar då inte gott. Jag vet att jag inte äter för mycket kalorier men äter för lite.. igår åt jag en skål med laktosfri yoghurt och lite flingor sen på kvällen åt jag lite pasta med köttfärssås och en sallad.. mellan det vatten och 2 kaffe med mjölk och lite socker..
Idag va det lite bättre, i och för sig ingen frukost förutom kaffe men sen en bit brocolli paj med lite sallad. sen druckit mera vatten idag och nu innan 19.00 åt jag en liten portion ris med köttfärssås och sallad.. så nu ska jag försöka att inte äta mer idag…
Även om du har bra värden på din ämnesomsättning så betyder det inte att det är så på riktigt. Har läst flera gånger att överviktiga kan vara det pga deras tarmflora, men jag tror inte att det är bevisat och om detta hänt nu så måste det ju i så fall hänt något i magen, tex att du ätit antibiotika. Men det känns långsökt. Har du fått några andra problem än magen och vad är dina symtom? Har man långsam ämnesomsättning/hypotyreos som är man oftast långsam i magen och svullen men det kan vara åt andra hållet också eller både och.
antibiotika har jag inte ätit på evigheter faktiskt.
Jag va med om en arbetsolycka förra året som gett mig bla stress pga smärta och att jag fick veta att jag inte va försäkrad hos företaget. (lönebidrags tagare via ams)..
Jag har börjat få problem att somna, om jag vaknar på nätterna har jag problem att somna om. Jag har problem att äta då jag inte har någon matlust..Det är väl det som hänt senaste tiden som jag kan komma på..
Jag har hypothyreos och gick oförklarligt upp i vikt för några år sedan. Det är ett vanligt symptom och det är svårt att gå ner även om man tränar och äter bra. Jag blev lite tjock helt enkelt, däremot inte svullen. Det som är väldigt typiskt är att man då också i de flesta fall blir extremt trött.
Jag hade också bra värden men jag blev remitterad till endokrinolog som tog lite andra mer djupgående prover, vilket de ha kommit på att de måste göra ibland då kvinnokroppen är lite lurig. Skadar inte att ta fler prover.
http://hypotyreos.info/diagnostisering/hur-saekert-aer-tsh-provet
// Nalle Puh//
uäck jag hatar allt vad djupgående undersökning betyder =/
Jag är jätte trött om dagarna och har mörka ringar runt ögonen men de problemen har jag haft länge..
Jag får helt enkelt se vad som händer under de närmaste kanske 2 veckorna om jag fortsätter att gå upp eller ner nu efter mina ändringar i kosten.
#10 Det innebär bara att de inte bara tar de vanliga blodproverna utan tar några till som de normalt inte tar. Fastän det är bevisat att de vanliga proverna inte är tillförlitliga så fortsätter många läkare att blunda för det. Så det är inget jobbigt med det såvida man inte har sprutskräck.😮
// Nalle Puh//
Är just sprutskräck jag har… aja får se vad som händer annars får jag vända mig till vc.. innan jag börjar närma mig 3 siffrigt..
Ge dem förslaget att ta alla de viktiga proverna på en gång så du slipper lida flera gånger.
// Nalle Puh//
jag sa det sist då vi skulle utesluta allt annat för att se om det va ibs jag har. fick ta blodprov 2 gånger.. aja får se om allt som jag gör nu ger resultat.. ger det en vecka, har gått 1 vecka idag sen jag åt godis och drack läsk sist samt att jag inte ätat efter 19.00 i 3 dagar nu
Har gått upp 15 kilo sen jag fick min ibs. Jag har dessutom bara ätit middag. Har precis blivit skickad till en dietist så nu hoppas jag på att få hjälp med mina bekymmer. Hoppas att du får den hjälp du
Tack och hoppas du får hjälp också, jag kan faktiskt säga att jag har gått ner 2kg nu efter att jag dragit ner på läsk (drack pepsi max) och godis samt att jag äter oftare men mindre portioner och inte äter efter 19.00. Det har varit tufft.. På skolan dricker jag nutrillet då maten på cafeterian inte är att hurra för och matlåda får jag inte plats i ryggsäcken. och då hinner jag plugga mera.
Får se hur allt ser ut nästa helg.. Önska att jag kunde röra på mig mer men kan inte träna utan en sjukgymnast pga min trasiga kropp..
#16 Vilket framsteg men se till så du inte går ner för mycket på en gång. Jättebra att du dragit ner på läsk och godis, inte bara ur viktsynpunkt är det bättre utan för att socker är en stor bov hos oss med IBS. Det börjar jäsa i magen och man får ont och en massa gaser. Om du tål det så skulle jag äta nötter eller mandel istället för godis när du känner dig sugen på något eller en bit mörk choklad.
Jag brukar rosta egen mandel i ugnen. Häller på en god soja, blandar ordentligt så att alla får soja på sig. In i ugnen på 100 grader och rosta dem en halvtimme ungefär. Det finns hur många recept som helst på rostad mandel och nötter på webben. Man kan krydda dem på olika sätt och själv använder jag helst tamarisoja vilken det finns en "hotvariant" av också.
// Nalle Puh//
Jag vågar inte äta nötter och mandel rent då jag är lite allergisk mot det. Däremot tycker jag om körsbärstomater och mimimorötter så får bli det i vissa fall.
Jag tränar inte så tror inte att jag kommer gå ner en massa snabbt.. Förstår inte att så lite kan göra så mycket…
Känner en som gick ner 10 kg när han slutade dricka sin dagliga colaflaska. Han har aldrig tränat i hela sitt liv.
// Nalle Puh//