Ont i magen
Jag är gravid i v 14 (v15 imorn). Jag är även mjölkproteinallergiker. Jag har kräkts en hel del nu under min graviditet. Natten till idag var jag uppe och kräktes flera gånger och hela dagen idag har jag känt mig öm i magmun/magsäck. Upplever att magsäcken börjar bli irriterad av att kräkas. Oftast när jag kräks är magen tom, men ibland även med innehåll.
Nu sitter jag här och har ätit middag (ugnskokt karré, kokt potatis, sås och sallad) och har väldigt ont. Känner mig illamående och upplever det som om jag vill stoppa i mig något för att lugna magen (när jag inte äter regelbundet så blir jag illamående och spyr men nu har jag ju precis ätit?). Frågan är om jag ska stoppa i mig något och isf vad? Jag tänker på yoghurt egentligen, men är mjölkallergisk så det fungerar inte och vi har ingen mjölkfri yoghurt hemma. Vad kan man stoppa i sig som är snällt mot magen?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Oj, du har inte fått svar. Men ett glas Samarin eller en tesked bikarbonat utlöst i ett glas vatten är bra mot magslemhinnan. Samarinet dricker jag när jag blir sådär illamående pga magkatarr vilket det säkert är i grunden.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Se till att få i dig låglakotsosmjölk eller liknande..det neutraliserar och sedan kanske du ska samtala med en läkare för att få hjälp, men du behöver milda saker i magen nu.
#1 Jo jag känner att det nog har blivit lite katarr liknande igen. Har haft det förr i samband med stress, och allt spyande verkar ha retat upp magen nu igen. Ska testa lite samarin. Fick i mig lite vitt bröd igårkväll, lugnar sig för stunden men under natten satte det igång igen. Nu är det bättre än igår, men absolut inte bra =(
#2 Som jag skrev så är jag mjölkproteinalergiker. Så mejeriprodukter är uteslutet. Annars hade jag valt yoghurt som är mjukt och lent för magen.
#3 Aha trodde att det var lite bättre iaf..hur fungerar havremjölk och liknande d?
#4 Jo, det tål jag. Men det går ju inte att dricka =( Så äckligt. Har inte heller något sånt hemma.
Jag har uppfattat det här inlägget som att TS lider av graviditetsillamående och kräkningar som har resulterat i irriterad magslemhinna? Det blir värre med illamåendet om du inte äter, så ät små portioner och ofta. Ingefärste brukar lindra illamående för en del när man är gravid. Yoghurt när man är illamående kan lätt vända när det är på väg ner och det kunde du i alla fall inte inta. Graviditetsillamående är ju lite speciellt. Idag finns det tabletter som inte är skadliga om det blir långvarigt illamående men ofta brukar det ge med sig. Prata med din barnmorska om det.
Inför natten skulle jag testa att ta lite Gaviscon för att låta den irriterade slemhinnan vila lite. Det hjälpte mig mycket när jag var gravid. Knapra på lite knäckebröd eller en skorpa lite då och då kan också hjälpa. Vitt bröd är inte så dumt det heller. 😃
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#6 Tabletter finns inga som hjälper. Har mått illa i flera veckor och fått diverse olika tabletter men inget hjälper. Jo jag känner till div olika knep mot graviditetsillamåendet så som att äta lite o ofta osv (äter minst varannan timme), men det hjälper inte. 5sek efter jag slutat äta är jag illamående igen. Magen är så irriterad så känns som om ätandet gör det värre just nu. Magen blir irriterad av maten jag stoppar i den och utan mat så blir jag illamående.
Ska kolla upp Gaviscon.
Stackars dig, det finns nästan inget värre än illamående. Hoppas det lättar snart. Mitt höll på ungefär till och med vecka 16.
// Nalle Puh//
Jag hade alltid kex eller banan och vatten på nattduksbordet. Jag åt lite innan jag lämnade sängen på morgonen och det dämpade illamåendet under hela dagen.
Vecka 16 släppte mitt illamående Lycka till Blossas matte
Jag har nog provat allt som finns att prova mot graviditetsillamåendet och behöver inte några tips om det. Ber om ursäkt, men det är faktiskt inte det jag ber om hjälp med i den här tråden. Så vi kan väl lämna den biten.
Jag ber om hjälp med akuta tips mot en irriterad magsäck/magmun. Nu har jag inga problem över då det bara höll i sig under helgen. Så egentligen är tråden överspelad. Men tips vid irriterad matsäck/magmun kan ändå vara intressant, för man vet ju aldrig om det uppstår igen.
Ja du fick ju lite tips mot din irriterade magsäck och lite extra också i all välmening. Eftersom det ena verkar ge det andra, menar jag. Du kan ju ta till dig det du vill och strunta i resten, eller hur?😉
// Nalle Puh//
#11 Visst, men skrev bara att jag inte ber om tips för gravidillamående då en del verkar missuppfatta vad jag frågar om hjälp med. När man legat och spytt i ca 9v så är man rätt trött på att få samma råd gång på gång av folk som alla tror att dom vet precis vad jag gör för fel. Det är ju inte på ett ställe man möter sådana råd. Därför ber jag vänligen men bestämt om att få slippa sådana råd, och försöker förklara att jag söker tips mot irriterad mage. (Ja det går hand i hand, därför som jag skrev i #0 att jag är gravid så folk förstår varför jag ligger och spyr, men det är inte så att vanliga gravidillamående tips kan hjälpa mot det jag hade problem med i helgen).