Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettsjukvård-operationer
Läst 15429 ggr
krimskrams
8

Hemorrojder

Har just fått konstaterat att jag lider av hemorrojder, yttre med trombotisering i akut skede (gick inte att utföra inre undersökning pga smärta). Har haft problem med smärta och blödning i mera än 10 år, men inte kommit mej till doktorn, nu är läget akut, med en stor hudflik som hänger ur anus med smärtsamma ärtstora knoppar på och flikar! detta antas vara en hemorrojd!

Jag har alltså jätteont och använder receptfria scheriproct flera gånger per dag! samt äter panadol extend x 3 plus burana 400 x 3…

Ska på ny undersökning när det akuta skedet är över om några veckor så att de kan kolla med proctoskop och antagligen rectoskop och hela faderullan…de sa att en av de vanligaste behandlingarna är gummibandsligatur (när man knyter ett tajt gummiband runt hemmisen så att blodtillförseln tar slut och den skrumpnar ihop)

kan tänka mej att detta ska vara fruktansvärt smärtsamt….man kan ju knappt nudda vid de yttre hemmisarna ju! Läkaren menar att det ska vara smärtfritt rätt placerat, men jag tvivlar!

Någon som har erfarenhet av hemmisar och olika behandlingar och/eller huskurer som har hjälpt? Är så trött på att värka i röven…

grandma
2

Förstår ditt dilemma. Jag tror de flesta människor har haft lite såna problem och det är ju aldrig kul. Jag hade en granne som för flera år sedan opererade bort sina men de var det nog ffa hudflikarna som blivit kvar där bak och som gjorde att hon hade svårt att göra sig ren i baken efter toabesöket. Om du har såna besvär nu så skulle iaf inte jag tveka om att göra gummibandsligaturen. De söver väl dig när de sätter dit dem. Sen får du säkert smärtstillande i början, annars får du väl kräva det. En kortare period av plåga är ju bättre än att gå omkring med en hel vindruvsklase i baken som ständigt värker och blöder. 😉

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

majlar
3

Stackars dig. Jag har haft blödande hemmorojder sedan 92. Jag har gjort många undersökningar och även tagit bort med gummisnodd.  Hade ständiga inflammationer. Hade även en fistel. Fruktansvärda smärtor.

För två år sedan ca, hade jag så ont så jag bad dom sy ihop rumpan och sätta påse på magen. Jag var desperat. Då kommer min diabetessköterska in och hör mitt rop på hjälp. Hon väntar tills jag är färdig hos läkaren sen kommer hon in och säger att hon har också haft besvär. Dom försvann när hon började med en medicin som heter Forlax, ett ämne som man tar en gång om dagen och löser upp med ett glas vatten, tillsammans med en tablett 20 mg Omeprazol. 

Forlax är ett medel som är till för hård mage. Jag har haft diarre i stort sett i hela mitt liv då jag är född med IBS. Men det funkar för mig då avföringen blir mer följsam och inte sprutar ur, som det gjorde innan. Värt ett försök. Kram

Snurpan83
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försöker väcka tråden igen!

Jag självbehandlar just nu med Xyloproct stolpiller men tycker det är svårt att veta hur långt in stolpillret ska in..?

Petar man in den så den hamnar precis innanför muskeln så åker den ju ut hela tiden och petar man in den in bit så åker den långt in i magen känns det som..

Sen det här med yttre och inre hemorrojder.. På bilder kan man se en inre hemorrojd som hamnat utanför anus.. Då borde väl ändå stolpiller och salva vara det bästa eftersom då är den väl både inre och yttre..?