Glutenintolerans?
Har sen ca ett år haft mer eller mindre problem med magen. Magen har varit spänd och uppsvullen, och väldigt körig. Den har knorrat och låtit en massa, lite pinsamt eftersom jag är frisör, och har kunder rätt nära mig. Dessutom har jag fått springa på toa en massa gången, men istället för bajs (ursäkta!) så har det bara kommit slem och gaser.
Senaste månaden har jag provat lchf (för att gå ner i vikt), och det innebar att jag uteslöt i princip alla kolhydrater, åt inget bröd, pasta eller liknande. Magen blev helt bra plötsligt! Alla symptom försvann.
Min kollega föreslog att jag kunde vara glutenintolerant, men är mina besvär tecken på det verkligen?
Ja, dina symtom kan absolut vara tecken på glutenintolerans.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Tack för snabbt svar!
Då får detta kollas upp närmare!
Jag har dragit mig för att gå till VC, av rädsla för obehagliga undersökningar, jag har tänkt att det säkert är IBS, men det går ju inte att göra så mycket åt, vad jag har förstått.
Laktosintolerans är redan uteslutet.
Men nu ska jag ringa VC och höra om jag kan få göra ett test för glutenintolerans.
För att ett celiakitest ska visa rätt måste du ha ätit gluten under ett antal månder innan, så om du äter LCHF kommer det sannolikt inte att ge utslag. Testet består i första läget av ett blodprov. I tveksamma fall gör man sedan en tarmbiopsi.
/Sjöis
Ja, jag har läst att man måste det… Ska höra med VC hur länge. Känns ju dumt att börja med det nu igen, och antagligen få tillbaka besvären. Men måste man så måste man…
Frågan är väl snarare om du känner att du behöver ett som säger att du är glutenintolerant. Det spelar ju egentligen ingen roll när du redan hittat ett sätt att äta så du mår bra. Diagnosen är inte till någon hjälp.
/Sjöis
En hel del symptom på glutenallergi stämmer dock inte på mig.
- viktnedgång
- blåsor i minnen
- värk i skelettet
- svårighet att få barn
Men jag får se vad provet visar helt enkelt..
# 6 Jag tänker mest på att jag då kan få hjälp och tips med vad jag kan äta osv.
Jag är glutenintollerant (bevisat genom blodprov med skyhöga nivåer av antikroppar) och jag har inte haft några av de symtom du nämner i #7. Tips på vad du ska äta kan du få på många andra ställen (ofta minst lika bra), nätet är t ex översållat med dem och äter du LCHF är problemet redan löst. 😉
Jag bara menar att man många gånger är så fixerad vid att få en diagnos när det i verkligheten egentligen inte spelar någon roll, tvärtom kan en diagnos i vissa fall ha mer negativ effekt än positiv eftersom man identifierar sig med en negativ sjukdom när man istället lika gärna skulle kunna identifiera sig med positiva livsval.
/Sjöis
TS. Självklart ska du göra en koll på vad du har. Har du inte ätit LCHF någon längre tid så kanske de kan göra en biopsi ändå. Att få en diagnos kan vara viktigt för dig själv för då blir du mer noggrann med vad maten du stoppar i dig innehåller.
Oavsett vad sen diagnosen sen säger så har du ju upplevt att du mår bättre av LCHF och då är det ju bara att fortsätta med det du mår bra av.
Jag är själv inte glutenintolerant men jag mår inte bra när jag äter pasta och mycket mjölmat. Så jag utesluter det helt enkelt. 🙂
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#10 Så vad ska TS då med diagnosen? Vad ändrar den? Vad vinner TS på att underkasta sig provtagning och undersökning med enda resultatet att få en diagnos? Vad är fördelarna med att med säkerhet veta att TS är glutenintolerant om TS ändå äter LCHF för att TS mår bättre på det? Vi är diagnos-knarkare i det här landet och ofta till ingen glädje alls utan raka motsatsen. Fokusera inte på diagnoserna utan på hälsa och välmående och lita på kroppens egna signaler och "diagnoser".
/Sjöis
#11 Jag skrev Att få en diagnos kan vara viktigt för dig själv för då blir du mer noggrann med vad maten du stoppar i dig innehåller.
Är det otydligt? Nu var det ju inte dig jag skrev till men jag tycker ändå att det är viktigt för TS att få en diagnos just av den anledningen ovan. Det är lätt att börja fuska och testa om man klarar mat med gluten i och så får man lida i onödan för det. Att göra några lätta undersökningar medför inte några större strapatser jämfört med hur sjuk man kan bli utan dem.
Om jag blir sjuk och ignorerar signaler bara för att prova mig fram till hur jag ska må bättre så kanske jag hinner dö innan dess.
Kram
// Nalle Puh//
Jag har extrem svår Gluten och den syns tydligt på blodprov som tas varje år. Jag har inte ätit något med Gluten på fyra år .
Har fått IBS dessutom. Det är bra att få en diagnos och kunna gå till en Dietist. Man får då reda på att vissa kryddor innehåller Gluten. Man måste ha egna kastruller inte värma Gluten fritt bröd med Gluten bröd. Jag blir väldigt sjuk av det. Eget smör smörkniv. Diska allt minutiöst om andra äter bröd. En smula så är det kört för mig.
Inget att skämmas över. Man vinner mycket genom att asseptera. Och det finns väldigt bra sortiment av Glutenfritt. Lycka till Kära Du Blossas Matte
En annan anledning till att jag vill ha en diagnos, är att jag kommer bli tagen mer på allvar då. Ett exempel var i söndags, vi var hos en släktning som fyllde år. Jag tackade nej till det som innehöll gluten, och min mamma blev irriterad, hon tyckte jag skulle äta det som bjöds, eftersom jag faktiskt inte visste om det är gluten jag inte tål. Jag har ju ingen diagnos.
Sen så kommer jag inte äta lchf hela livet, känns som att det blir väldigt begränsat. Kommer nog börja äta potatis, ris och morötter etc snart,
#14 Helt rätt tänkt, tycker jag. Om det visar sig att du inte är glutenintolerant så kvarstår ändå det faktum att du mår bättre utan. Då är det bara att låta bli det och det finns ju mycket annat att äta utan att man måste hänge sig åt LCHF.
Att de närmaste irriterar sig för ens krämpor är alltid lika tråkigt. Man får fråga dem om de tror att man vill bara utan vissa saker, att man vill vara sjuk? Jag försakar själv bl.a Stockholms godaste lasagne( min egen) 😉😃 för att min mage inte klarar av att jag äter pasta.
Sen en sak, om man talar om innan att man inte äter sånt som innehåller gluten, oavsett om det är för att man bestämt sig för att äta LCHF av viktskäl, må-allmänt-bättre-skäl eller p.g.a intolerans så tycker jag att man får respektera andra människors kosthållning.
// Nalle Puh//
Jag ringde vårdcentralen i eftermiddags, och fick tid om tre veckor.
🙂 Toppen! 3 veckor går fort ibland. Lycka till!
// Nalle Puh//
#17 Ja, det får vi hoppas.
Det känns för jäkligt att behöva äta en massa gluten fram till dess, när jag vet att min kropp inte mår bra av de.
Jag förstår det men måste man äta "en massa"? Jag menar, du behöver väl inte lassa in en jätteportion spagetti varje dag?🤔 Vad har de sagt?
// Nalle Puh//
De har faktiskt inte sagt något alls, men av vad jag läst mig till (och hört mig för av bekanta som har erfarenhet) så måste man äta det innan för att det ska kunna visa resultat :-(
Mitt förslag är att du ringer och kollar.
// Nalle Puh//
Blodprovet visar det och det är livslångt. det spelar ingen roll om du äter Gluten eller inte för provet. Det är om man ska göra gatro som det har betydelse. Man måste vara helt utan gluten upp till 6 månader ett år för att skillnaden ska märkas.
Mina släktingar har sagt lika dant till mig Men det här kan du väl änndå äta. Jag tar med mig eget jag vet att jag mår bra av. Och vissa resturanger fik får jag undvika. Det är inte värt att sitta på toa i kramper och vara utslagen ett helt dygn för att andra tycker si eller så. Stå på dig.
Man blir bättre. Och är det inte Gluten utan IBs så blir man bättre om man äter skonkost. Kram från en som vet. Blossas matte
# 22 Ok, tack! Mina bekanta har varit så tvärsäkra på sin sak, att jag måste äta massa gluten nu, så att det visar sig på provet. För det hade de själva/deras barn varit tvungna att göra när de skulle utredas.

Jag hoppas läkarbesöket reder ut allt för dej! :)
Är själv glutenintolerant, blodprovet var dock tveksamt och kände inte för nästa undersökning när symptomen ändå började försvinna vid glutenfri kost.
Bara för att visa på hur olika det kan vara :)
Sökte läkare för att jag hade sådana blåsor/utslag i hela ansiktet, det hade kommit gradvis under ca två år och även synts ibland före det. Dessa gjorde otroligt ont och jag var övertygad om att antibiotika skulle behövas. Jag hann knappt komma in före hon konstaterade med stor sannolikhet att det handlade om glutenintolerans. Till historien hör att jag ca 10 år tidigare varit på utredning för saken och då var det uteslutningsmetoden som användes på ett felaktigt vis, var glutenfri för kort tid och sen när det var dags för laktos minskade problemen.
Mellan den första och tredje månaden förändrades en hel del;
Utslagen blev mindre inflammatoriska och försvann.
Jag slutade vara illamående och kräkas i tid och otid, det har aldrig varit något samband mellan måltider så att det varit intolerans har inte varit självklart.
Mina mensproblem minskade.
Mina leder blev mer samarbetsvilliga, läkare hade tidigare bestämt sej för att det var ett tidigt stadie av psoriasisartrit.
Jag klarade av laktos bättre (klarar av det som vem som helst nu)
Sedan jag var spädbarn har jag haft problem med att magmunslocket inte håller nere magsäcksinnehållet, minimala problem kvar.
Osv..
Samtidigt som jag slutade så gjorde även min mamma det som ätit mediciner och varit hos massa läkare för mag och tarmproblem i flera år utan att få ordning på det, nu behöver hon inte äta några mediciner längre! .. Inte heller visade hennes blodprov något.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#24 Tack! Hur lång tid tar det innan man får svar på blodprovet?
Har inte heller någon lust att gå vidare med undersökningar om inte blodprovet visar något.
Det brukar bara ta några dagar. Jag brukar ta blod prover en vecka innan läkarbesök.
Jag har gjort både rektro och gastro. Men blodprovet är säker till 99% fick jag till svar på mage tarm Eksjö. Man tar nu för tiden också blodprov för att fastsälla hjärtinfarkt. Och det får man svar på inom 2 timmar. Så blodprover är säkrare än gastro. Så stå på dig.
Det krävs lite beslutsamhet att utesluta all Gluten och att ta med eget. Jag har haft stor nytta av att äta Trevis som stoppar Turist diarre då jag ska gå bort. Vid minsta stress bajsar jag ner mig. Så gissa om jag haft och har det jobbigt.
Riskakor och glutenfria knäckebröd har jag alltid med mig. Lägger fokus på kokta stekta ägg lättstekt kyckling fisk färs ris och glutenfri pasta. Potatis och frysta grönsaker.
Potatisen behövs för den är den enda rotfrukt som stimulerar mellantonin i hjärnan. Man blir extremt trött av Gluten. Därför trodde jag till en början att det var canser. Så inga mängder potatis men 2-3 bitar ett par gånger i veckan. D vitamin vinter tid så får du krafterna tillbaka. Lycka till från en som kämpat från liggande till att stå på knä Blossas Matte
Tack!
Ska till VC kl 9 i morgon.
Lycka till!! 🙂
// Nalle Puh//
Tack!
Jag har förresten ringt dem, för att kolla om jag ska äta gluten nu före provet, och de sa att ja, det måste jag göra. Annars kan det vara missvisande.
Bra att du fick veta men jag förmodar att du inte behöver vräka i dig gluten för det?
// Nalle Puh//
Nu tog jag blodprov i går, så det är bara att vänta en vecka nu då..