Magsjuk - när börja med mat?!
Jag vaknade vid fem i morse av att jag mådde illa och feberkänsla, och så spydde jag. Spydde en gång i timmen ungefär, fram till klockan tio/halv elva. Har inte spytt sedan dess. Har druckit några munnar vatten under dagen och sovit lite. Vid femtiden (en och en halv timme sedan) så läste jag på Internet att vätskeersättning är bättre än vatten, och jag fick en vuxen att göra hemmagjord vätskeersättning åt mig, som jag tagit en sked av, utspätt med lite saft, en gång var femte minut sedan dess. Min kropp visar inga tecken på att spy upp det, jag mår bättre nu, och orkar skriva detta inlägg (vilket jag inte skulle orkat för några timmar sedan). Febern har även gått ner lite men jag känner mig ruggig och ganska orkeslös, men nu kommer hungern och jag är extremt hungrig, så min fråga är: kan jag äta något redan nu, eller hur länge ska jag vänta? Vad ska jag äta? (Måste vara något vanligt för jag har ingen möjlighet att köpa något. Och jag är vegetarian så kan inte äta fisk. Har inget vitt bröd hemma. Kan jag äta mjuka gamla mariekex? (Typ det enda vita jag har hemma)) Kan tillägga att jag bara är 13 år. Tacksam för svar.
Vitt ris utan något till är ett bra tips på något att börja äta.
#1 Tack, tror bara att vi har råris men kan kolla för säkerhets skull. Tror du jag kan äta redan nu eller måste jag vänta tills imorgon?
Du kan testa att äta vad som helst eftersom du verkar hungrig = bra tecken. Bananer är lättsmält och bra att äta.
Vitt bröd, ris eller popcorn är ju det klassiska att äta efter magsjuka, i kombination med coca-cola eller sockerdricka för att få i sig snabb energi. Som sagt ovan, är du hungrig och känner dig okej så ät, men du kan ju börja försiktigt.
Jag brukar börja med att suga på ostbågar/chips, man behöver saltet, sedan gå över till att äta dom.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jag brukar äta det jag är sugen på. Ofta är det på något jag inte äter så gärna annars som blåbärsdryck eller fil, så kanske kroppen "vet" vad den behöver. hittills har det inte kommit upp igen i alla fall :q
Vanligt te brukade vi ge våra lite "äldre" patienter på barnavdelningen där jag jobbade. Du tycks ju ha klarat övergången bra så här långt men ibland kan vanligt vatten vara som kräkmedel. Det vänder tillbaka, därför har jag alltid gett mina barn Ramlösa och så får de i sig lite salter samtidigt. Min dotter brukade dricka te och försiktigt äta en veteskorpa men vanligt vitt bröd funkar också. Man ska ju äta sånt man gillar. Du kanske redan mår mycket bättre, det hoppas jag i alla fall.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//