Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 3216 ggr
kolibri71
0

Behandling av helicobacter

Hej!

Är det någon som har blivit behandlad mot helicobacter? Är det en tuff kur? Hur har ni mått? 

Tacksam för svar!

dementia
0

Ja en gång, fick en enveckaskur med tre olika mediciner, blev lite dålig i magen av den men ändå bättre eftersom jag hade fruktansvärt ont innan! Kommer kanske få en till beroende på vad nästa test visar nu nästa vecka, är fortfarande väldigt dålig.. Ontont i magen. Har du också ont?

kolibri71
0

Jag har inte ont just nu. Mina besvär började för 1,5 månader sen, med ont högt upp mitt i magen, svagt molande värk.  Värst var nog känslan av att ha massa luft i magen. Nu har jag varit hyfsat symptomfri i snart 2 veckor. Fick svar på bajjprovet i förgår som visade helicobacter. Så nu ska jag börja en kur på en vecka på Måndag.

dementia
0

Okej, hoppas det går över snabbt för dig och att du slipper alla problem jag har fått av helicobacterna… Det är säkert Nexium HP du ska få äta, rätt starka första dagen och det är ju trots allt antibiotika så man kan ju reagera på det. Jag fick förresten en massa finnar av dem också.. Konstigt egentligen :p

kolibri71
0

Försvann inte dina helicobacter efter kuren? Det är ju lite lurigt eftersom man kan få magproblem efter antibiotikakuren också, då vet man inte riktigt vad som är vad…

Hur fick du reda på att du hade helicobacter? Var det genom gastroskopi?

dementia
0

Det vet jag inte än, ska lämna nytt prov nästa vecka.. 3 månaders pina och tjat senare kollar de äntligen upp det…! Jag hoppas egentligen att de är kvar, annars finns det ingen förklaring till mina magproblem :( Har inte gjort gastroskopi utan lämnat glamourösa bajsprov :p fick göra det när min extrema magkatarr aldrig gick över Du då?

kolibri71
0

Samma här, det var bara ett bajsprov och sedan en antibiotika kur med 2 sorters antibiotika+syrahämmande. 

Fick du går på något återbesök efter att du hade avslutat kuren för att se om den hade hjälpt?

dementia
0

Nej ingenting! Min doktor lovade heligt att det inte behövs och när jag hörde av mig om att jag fortfarande hade problem skickade han mig till gastroskopin, men nör jag väl kom dit ville de inte göra någon eftersom det skulle räcka med ett nytt bajsprov bara.. Men om du inte blir kallad tillbaka, tvinga dem att få göra ett prov till direkt!

kolibri71
0

Ja läser man om det så verkar det ju nödvändigt att göra en efterkontroll.

kolibri71
0

Hur länge sen är det du fick din första kur?

dementia
0

Cirka två månader sedan nu… :/