Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettmagkatarr-magsår
Läst 3678 ggr
dementia
0

Gastrit

Jag har fått konstaterat efter en gastroskopi att det är gastrit jag har, orsakat av helicobacter förmodligen (jag äter en andra antibiotikakur mot det just nu).

Jag ska fortsätta att äta pantroprazol kuren ut och sedan tänkte jag gå tillbaka till esomeprazol som fungerat bäst på mig. Förhoppningvis kanske jag också kan trappa ner och sluta en vacker dag, men måste invänta svar på biopsier och prover från gastron…

Oavsett så vill jag ju såklart läka ut denna inflammation, och tänkte köra gluten- och mjölfritt en tid. Frågan är ju då om jag måste vara helt fri från dessa eller kan man fuska ibland och ta en macka?

Och måste jag vara helt fri från allt mjölkprotein eller kan laktosfritt fungera, eller kanske lite getost ibland?

odjuren
0

Har du problem med gluten ska du INTE äta något med gluten!! Jag har själv ibs, trott att jag ät laktosintolerant, la om kosten o tog bort kolhydraterna och har i ett åt ätit icke laktosfritt, men äter fullfeta mejerier som smör o vispgrädde! Kolla noga på alla innehållsförteckningar, äkta getost bör inte innehålla laktos då laktos finns i komjölk…

//Odjuren

www.odjuren.com

dementia
0

Har inte problem med varken gluten eller mjölkprotein (eller laktos heller för den delen) då jag är allergifri utan min tanke är att underlätta för magsäcken att återhämta sig och för inflammationen att läka ut lättare genom att utesluta de produkterna. Men frågan är ju om det verkligen fungerar och är värt det?

odjuren
0

Med tanke på att vi inte e byggda stt äta gluten i den utsträckning vi gör så tror jag att de kan funka att inflammationen lägger sig om du undviker gluten i möjligaste mån.

//Odjuren

www.odjuren.com