Känner mig hjälplös
Hej Jag har nu under de senaste 2 åren haft superproblem med min mage och känner mig totalt hjälplös. Vårdcentralen verkar bara kunna säga IBS. Men jag känner att det inte är hela lösningen. Skulle bli jätteglad om någon kan ge mig råd. Ska göra coloskopi i slutet av månaden, men med min tur kommer den inte visa nått. Har redan opererat bort gallblåsa och gjort en titthåls-op för att utesluta endometrios. Jag har följande problem/symptom - allt startade ganska exakt 2 veckor efter jag började äta thacapzol mot antikroppar i sköldkörteln. Enl biverkningsutredning ska det inte vara en biverkning på medicinen. Har dessutom slutat äta den för ca 1 år sedan. - kronisk förstoppning som när de släpper blir det diarre. (började för förstoppning för ca 1 år sedan innan dess hade jag till och från konstanta diarrer). Äter idag 2 påsar movicol, 2 påsar importal och 15 droppar laxoberal varje kväll. - har kvällstid eller om jag dricker en "bubbla" i början av tjocktarmen, slutar alltid under naveln på samma ställe. Den är mjuk och går tillfälligt ner om jag trycker på den. Har denna "bubbla" oavsett om jag är förstoppad eller inte. Är ofta svullen i själva början av tjocktarmen, vid övergången från tunntarmen. Syns självklart aldrig när jag är hos läkaren, typiskt nog. - får smärtor både i höger och vänster del av naveln som påminner om knivhugg och är överväldigande. Kommer mer frekvent när magen funkar och inte är förstoppad. Det hjälper inte att gå på toa. Min känsla är att jag mår sämre när tarmen kan röra sig som den ska. Får ibland jätteont när jag äter och ibland spontant. - ofta mkt mensvärk trots ingen mens. Tror det är tarmen som trycker på. - ont även i övre delen av magen. Främst när jag inte är förstoppad, kan var lite men även jättekraftiga smärtor som varar ca 5-10 min och ibland återkommande så fort jag äter eller dricker. - konstant sjukdomskänsla men ingen feber. - problem med att hålla temperaturen uppe, fryser ofta så naglar blir blå och händer kritvita. Svettas trots att jag fryser. Perioder när jag är jättevarm trots att det är kallt. - mår illa när jag äter. - mkt kli i ögonen, har dock haft giftstruma och kan vara en kvarleva från denna sjukdom. - går periodvis ner snabbt i vikt under en kortare period men stannar sedan på denna vikt nån månad innan nästa runda. Har från aug 2012- aug 2013 gått ner ca 15 kg men nu hållt mig på samma vikt. - ibland väldigt öm i huden över tjocktarmen, vaknar ofta av detta på nätterna. Jättejobbigt i kombination med "bubblan" - ibland ont i mina leder men är gammal gymnast och alltid haft ont till och från i lederna. - till och från väldiga problem men min astma trots att jag inte är allergisk. - har enligt prover inget blod i avföringen. Har däremot haft blod i avföringen nån gång då och då men läkaren sa att det kom från en analspricka. Men när han undersökte den så blödde den inte. Har fortsatt problem med sprickor och smärta i analöppingen. - äter sk IBS kost men blir inte bättre trots att förstoppningen blir bätte. Mår egentligen sämre och får mer smärtor. Tror säkert jag missat nått men har någon nått råd så tar jag gärna emot alla råd jag kan få. Många kramar jenny
Hej! Låter som att du har det väldigt jobbigt. Jag hoppas verkligen att koloskopin visar något så att du kan få ordentlig hjälp. Jag känner igen mig i en del av det du skriver. Har också haft mensvärk men inte haft mens. Kunde vakna mitt i natten och det kändes som att något gick sönder i mig. Fick höra att det kunde vara cystor som sprack, har inte kollat upp det men med hjälp av ultraljud ska man tydligen kunna se det. Jag har också problem med att hålla temperaturen. Kan tycka att det är iskallt fastän det är 25 grader inomhus och jag blir lätt blå om naglarna. Vet dock inte vad det beror på, kanske mitt sydamerikanska ursprung? Vad gäller blod i avföringen så har jag också problem med det, oftast i samband med förstoppning så förmodligen är det sprickor. Du verkar redan göra mycket för att få magen (och dig själv) att må bra så jag hoppas att du kan få svar från läkaren eller att någon annan här på forumet kan komma med lite råd. Lycka till!
Hej Jenny. Jag är ny här och läste precis vad du hade skrivit för en månad sedan.Har du fått den hjälp som du ska?Hur mår du?Om du inte gör det redan så börjar äta omeprazol det är receptfri och det skada inte.Har du gjort gastroskopi?