Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: allmänt-mage-tarm
Läst 17845 ggr
diva
14

förträngning av nedre magmun

Hejsan. Har fått diagnosen Förträngning av nedre magmun. Någon som har haft det och fått genomgå en ballongsprängning av den. Måste leva på diet tills den 24 mars då jag ska in och göra en ny gastro. Är det på samma vis då så måste dom göra en ballongsprängning för att vidga den. Är lite orolig och vet inte riktigt hur det går till.

Tacksam för svar

Ostabil
0

Hej! Har själv ingen erfarenhet av förträngning av magmun men jag testade googla lite men hittade bara information om spädbarn. Vad gäller ballongsprängningen läste jag att det finns personer som blivit hjälpta av det. Dock berodde deras symptom mer på att deras magmun blev inflammerad och hård av att magsyra åkte upp och irriterade den och gjorde så att den inte ville öppnas. Men operationen är ju densamma så jag hoppas den kan hjälpa dig också. Hoppas du får ett bättre svar av någon med erfarenhet.

diva
0

Det var det jag hittade också bara på spädbarn. Är det så ovanligt på vuxna tro. Får hoppas att operationen hjälper, för jag är gode less på flytande föda nu.

grandma
2

DEtta hittade jag , Kopierar den textbit jag syftar på men länkar hela sidan också. 

Ärrbildning

Om man gång på gång får sår runt nedre magmunnen kan det bildas ärr när såren läker. Ärren kan göra att magmunnen blir trängre, och det bli svårare för magsäcken att tömma sitt innehåll. Man får lätt av kräkningar om magmunnen blir alltför trång. En operation för att vidga magmunnen kan då bli nödvändig. Förträngning av nedre magmunnen är ovanligt.

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Magsar/

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

diva
0

se där ja

Det var tydligen inte så vanligt. Tack tack

diva
1

Det började med magsår för mig, men jag trodde inte det skulle gå så fort att få förträngning. Dom upptäckte magsår den 5 februari och har därefter bara blivit sämre. Hoppas nu att det går bra operationen för jag är gode less på att äta flytande föda

grandma
0

#5  Jag håller tummarna för att allt ska gå bra. Berätta sen hur det gick.

// Nalle Puh// 

diva
1

Tack så mycket Jag uppdaterat efter allt är gjort

diva
1

Har varit inne och gjort en ny gastro (den fjärde på 1 1/2 månad) fortfarande för trångt. Han fick inte igenom slangen på den nedre magmunnen. Fortsatt ingen åtgärd. Det var ett sår alldeles bredvid och det har inte läkt till hundra procent än. Måste vänta ytterligare 1-2-3 veckor. Får prova på lite puread och mosad mat. Fy fasen så less jag är.

grandma
1

Åh din stackare. 😕 🌺🌺🌺 Några blommor som uppmuntran.

// Nalle Puh// 

diva
1

tack tack

diva
1

Imorgon ska jag in och åtgärda förträngningen. Lite nervös då jag inte har den blekaste aning hur dom kommer att göra.

grandma
0

Jag håller tummarna för dig att allt ska gå bra och oftast gör det ju det. Ska du sövas?

// Nalle Puh// 

diva
0

Jag vet faktiskt inte. Jag hoppas det

diva
1

Nu har jag varit inne och gjort första ingreppet. Dom gjorde det medans jag var vaken, men drogad. Dom lyckades vidga magmunnen till 1 cm i omkrets. Det var ingen skön upplevelse om jag säger så. Ska in om en vecka och vidga ännu mer, så denna skit är inte slut än. Funkar det inte så blir det operation och då skär dom bort vävnad så jag får väl hoppas att denna tortyr funkar då och jag slipper bli öppnad.

grandma
0

Vad duktig du är men vad menar du? är den bara 1 cm i omkrets nu? Hur stort bör det vara?

// Nalle Puh// 

diva
1

Jag vet inte hur stort hålet ska vara, men säkert minst det dubbla. Han fick precis ner gastroslangen efter han vidgat magmunnen. Jag kanske skulle säga 1 cm i diameter tror jag, inte i omkrets.

grandma
1

Jag förstod vad du menade😃. Tänkte på det när jag klickat i väg mitt svar. Ok fortsättning följer med andra ord.

// Nalle Puh// 

diva
1

jajamen, men jag ser ljuset i slutet av tunneln nu i alla fall.

grandma
1

Både bokstavligt och bildligt talat 😉

// Nalle Puh// 

diva
1

Hahaha det tänkte jag inte på.

diva
1

Har varit varit inne och gjort en ny gastro och dom lyckades inte att vidga magmunnen så nu väntar en operation som jag gruvar mig för. Tydligen görs inte många såna operationer så jag hoppas dom vet vad dom gör.

grandma
0

Himla synd att det inte gick och det är ju aldrig kul att behöva göra en operation. Ibland är det ju dock nödvändigt. Jag tycker du är stark och duktig som trots allt har genomlidit de här undersökningarna. Ska du få göra operationen snart?

// Nalle Puh// 

diva
1

Förmodligen den 23 april. Jag håller på att flytta också så den 22 går flyttbilen så det kunde inte bli tidigare.

Fördelen med allt är att jag gått ner 7 kilo så man får väl se det som positivt. Fick träffa narkosläkaren idag och dom tog en massa prover så allt det är klart.

Dom skulle försöka göra det med titthålsoperation så då blir det inte så lång läktid heller

diva
1

Imorgon ska jag in och operera mig. Är en aning nervös för denna operation är inte vanlig och läkaren hade inte gjort så många såna.

kaf
0

hej hej!

hoppas operationen går bra!

Jag undrar bara hur din symptom var.

Jag blir just nu behandlad för magsår men det hjälper föga, försöker äta rätt men magsäcken känns full direkt och den töms absolut inte!

är detta någon som du upplevde ochså?

har vart på akuten och gjort en skiktröntgen där de inte hittade något

/Kaf

grandma
0

Diva, jag hoppas verkligen att op gick bra. Du får berätta när du orkar.

// Nalle Puh// 

Ostabil
0

Hoppas din operation gick bra. Ser fram emot att höra om den.

diva
2

Hejsan. Första natten var hemsk. Hade fruktansvärda smärtor. Låg på iva hela matten. Igår fick jag komma upp på avdelningen, men har inte fått druckit nåt än. Bara dropp. Idag ska jag visst få prova dricka. Det blir väl bättre dag för dag.

diva
0

25 Exakt så var det för mig, men jag kräktes väldigt mycket

diva
3

Jag har fått jättedåligt blodvärde efter operationen så förmodligen har det blött nånstans i magen. Fått 2 påsar blod och mår bättre nu. Har börjat äta flytande som soppa, proviva och fil. Det går framåt.

grandma
0

Jag önskar dig verkligen ett snabbt tillfrisknande.

// Nalle Puh//