Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettkost-mat
Läst 6284 ggr
Snurpan83
0

Gallsten!

Tjenis på er!

Jag har råkat ut för gallsten. Riktigt envis en. Har haft två stora anfall och hamnat på akuten båda gångerna förra veckan. Det lutar åt operation för min del men inget datum är bestämt.

Problemet är att jag knappt vågar äta nåt längre.. Vad kan man äta och vad ska man undvika?`

Jag har kikat runt lite på nätet men många sidor säger väldigt olika.. Tacksam för all hjälp och tips!

/L

Marr
0

Aj vad jobbigt! Jag vet att du ska akta dig för fet mat, ägg, äpplen, vissa läkemedel som innehåller kodein. Fast det kan ju vara individuellt. Om detta går att läsa i denna länk.

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Gallsten/?ar=True

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Snurpan83
1

Tack va snällt :)

Men jag har läst det och det står så lite där tyvärr…

grandma
1

Gurka och paprika och lök, men det står kanske också med i länken. Allt som är hårdsmält. Usch stackars dig. Fick själv gallkramper första gången när jag var 20 år och det höll på i 10-12 år till jag bestämde mig för att inte äta det som jag märkt triggade igång dem. Gallkramper kan man tyvärr inte operera bort.

Svårt att tala om vad du ska äta för det är ju ganska så individuellt. Snäll mat, kokt mat eller åtminstone inte hårdstekt.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Ove-D
0

När jag hade gallstensanfall (mitten på 90-talet innan gallblåsan togs bort) var salt och fett utlösande. Jag som älskar saltlakrits kunde räkna med anfall om jag åt för mycket av det. Du kan också göra din egna leverrensning. Om det funkar eller inte är delade åsikter runt. En halv grapefrukt varje morgon verkar vara bra.

Lexie82
0

Jag hade 60 stenar som alla var stora som ärtor innan jag opererade mig.

Jag kunde äta fet mat och stekt mat utan problem. Däremot var jag jättekänslig för paprika, ägg, äpple, lök, choklad och lite annat.

Ett tips jag kan ge dig är att se till att få diklofenak (värktablett) utskriver. Till påsk och liknande så KUNDE jag bara inte låta bli ägg. Så jag undvek gulan, och tog en diklofenak i samband med att jag åt. Då klarade jag mig ifrån anfall.

Tänk även på att ta värktabletter vid minsta tecken på ont. Har ett anfall väl kommit igång är det mycket svårare för värktabletterna att fungera.