Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: övriga-diagnoser-och-tillstånd
Läst 17720 ggr
J0554N
4

svullen mage konstant

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag är 18 år och jag har under kanske 3-4 år haft otroligt uppblåst/svullen mage i stort sett helatiden men som blir mycket värre efter jag har ätit, spelar ingen roll vad jag äter tror jag. Får även ont/kramper, ljud i form av bullringar och gaser i magen. När jag försöker dra in magen så mycket jag bara kan blir den inte ens platt. Äter vegetariskt alternativ sedan några år tillbaka (dock har jag varit vegetarian längre men tog bara kosttillskott då). Innan jag åt quorn, soya produkter osv hade jag inte svullen mage så just nu provar jag med endast linser och bönor men märker ingen skillnad. Har varit hos läkare flera gånger men får ingen hjälp, jag har provat inolaxol för IBS men gjorde ingen skillnad.

Det är oerhört jobbigt eftersom jättemånga tror att jag är gravid, hittar knappt byxor som passar utan att jag får röda märken då dem sitter så hårt runt magen, det påverkar också min hållning eftersom det spänns så mycket i magen så lutar jag fram/ihop överkroppen när jag går.

Vad skulle ni säga…?

Strong people don't put others down, they lift them up. 

Sisselie
0

Exakt samma som jag! I mitt fall är jag övertygad om att det är bakterieöverväxt i tunntarmen, SIBO (small intestinal bacterial owergrowth). Det finns ingen information om det på svenska, men det finns mycket på engelska. Sjukvården accepterar det inte förstås…

Det handlar om att svälta ut bakterierna. De lever på kolhydrater, så jag tänker köra lchf - fakir, dvs baraäta  kött/fisk och fett. (Fast det blir ju svårt för dig som är vegetarian…) Ta INTE probiotika. Det handlar inte om onda bakterier, utan kan lika gärna vara goda. Problemet är att de befinner sig på fel plats, dvs i tunntarmen istället för tjocktarmen.

Jag kan givetvis inte säga att du har SIBO, men googla på det och se om du känner igen dig i det. Läs även min tråd SIBO.

J0554N
0

någon  som kan nåt om candida/svamp i magen?

Strong people don't put others down, they lift them up. 

Denna kommentar har tagits bort.
Linnea
0

Jag känner igen mig, har haft sån mage hela livet. Min blir platt när jag ligger ner och jag kan dra in den (om jag inte nyss ätit mycket) men jag ser alltid mer eller mindre gravid ut. J*vligt trist.

Skynda långsamt så går det fortare.

Nils52
0

Det finns en bok  med titeln   "Candida" av  Peter Wilhelmsson    men  också  "Tarmen din hälsa" av  Eva Bladh.  I sin bok tar hon upp hur man behandlar vanliga orsaker till problem i mage och tarm. Samt hur du själv genomför en leverrening,  tarmrening  och själv avlägsnar parasiter .                                             Boken  "Nu räcker det"  av  Ursula Jonsson      där tar hon upp allergier  och vad som ev,  är orsak till dessa. Tar också upp hur man behandlar sin allergi.                   De flesta av dessa böcker finns att köpa på   :  www.2000tv.se/webshop     eller  telefon   070-423 09 50

Där säljs också böcker: "Gluten&mjölk  de 1, 2, 3   av Michael Håkansson